قافیه و عروض جلسه هفتم به نام خداوند جان و خرد قافیه و تقطیع به ارکان * تکرار واژه های مشتق ,مشتق مرکب , مرکب اگر اجزای سازنده ی آن ها چندان آشکار نباشد و یا میان معنای دو جزء فرقی بتوان نهاد رواست . قافیه ساختن واژه های روبرو درست است : (مزدور/ رنجور).(مهربان/پاسان).(آب/گلاب).(شاخسار/کوهسار).(پایدار/آبدار). توجه : قافیه ساختن با علامت ماضی " ید " در واژه هایی مثل : پرستید / رنجید / پوشید/رنجید /ترسید/و....تکراری و مشترک است ولی چون چندان شناخته شده نیست قافیه ساختن با این علامت (ید) درست است . * قافیه در شعر نیمایی:در آخر ابیات نمی آید بلکه بستگی به مطلب دارد به علاوه الزاما هر مطلبی قافیه دار نیست .از طرفی چون شعر حاوی مطالب پراکنده و وصف های جداگانه است یا جنبه ی امری و دعایی دارد قافیه را لازم نمی دانند. شاعر خود را اسیر قافیه نمی داند و معمولا در هر مطلب دو و یا چند مصرع قافیه دار می آورد. مثال : بخوان ای همسفر با من ره تاریک با پاهای من پیکار دارد به هر دم زیر پایم راه را با آب آلوده به سنگ آکنده و دشوار دارد .( نیما یوشیج) واژه های قافیه :پیکار / دشوار حروف اصلی قافیه :ار (طبق قاعده 2) ردیف : دارد ...................................... تقطیع به ارکان : بعد از تقطیع هجایی مصراع ها می بینیم که نشانه های هجاها که در زیر مصراع ها نهادیم دارای نظم است و اگر آن ها را سه تا سه تا , چهار تا چهار تا , دوتادوتا, سه تاچهارتا , چهارتاسه تا تقسیم کنیم نظم میان آن ها آشکارتر می شود .پس تقطیع به ارکان تقسیم هجاها به پاره ها (ارکان) عروضی است تا نظم میان هجاها را دریابیم . مثال: ای باد بامدادی خوش می روی به شادی / پیوند روح کردی پیغام دوست ای با د ِ با م دا دی خُش می رَ وی ب ِ شا دی پی ون د ِ رو ح کر دی پی غا م دو س دا دی ببینید هجای کوتاه زیر کوتاه و هجای بلند زیر بلند قرار گرفته است . بیت بالا را سه تاچهار تا جدا می کنیم وزن بیت معلوم می شود. - - u مفعولُ - u - - فاعلاتن - - u مفعول ُ - u - - فاعلاتن حالا اگر بخواهیم چهار تا سه تا جدا کنیم وزن بیت این می شود : - - u - مستفعلن u - - فعولن - - u - مستفعلن u - - فعولن امیدوارم متوجه شده باشید. ................................................... توجه : مهم ترین ارکان عروضی فارسی 19 تاست که در زیر قید می شود : الف ) - ارکانی که در ابتدا و میان و پایان مصراع می آید : 1- فاعلاتن - u - - 2-فاعلن - u - 3-مفاعیلن u - - - 4- فعولن u - - 5-مستفعلن - - u - 6-مفعولن - - - 7- فعلاتن u u - - 8- فعلن u u - 9-مفاعلن u - u - 10-مفتعلن - u u - 11- فع لن ( فاعل) - - .......................................... ب) - ارکان غیر پایانی , در آخر مصراع قرار نمی گیرند و آخرین هجای هر یک از این ارکان کوتاه است : 1- فاعلاتُ - u - u 2-فعلاتُ u - u u 3-مفاعیل u - - u 4-مستفعل - - u u 5-lمفعول - - u 6-مفاعل u u - u ............................ ج) - ارکان پایانی که فقط در آخر مصراع می آیند : 1- فَعَلُ u - - 2-فَع - توجه :گاه از آخر رکن پایانی یک وزن , یک یا دو یا سه هجا حذف می شود , مثلا : مفاعیلن u - - - اگر یک هجا کم شود می شود فعولن u - - اگر دو هجا کم شود می شود فَعَل u - اگر سه هجا کم شود می شود فَع u ( هجای پایان مصراع همیشه بلند است حتی اگر کوتاه بود بلند محسوب می شود ). ......................... توجه : برای پیدا کردن وزن یک شعر باید به این نکات توجه داشت : 1- درست خواندن و درست نوشتن با خط عروضی . 2-جدا کردن هر یک از هجاها با خط عمودی یعنی زیر هم نوشتن . 3-حذف (ن) بعد از مصوت بلند در یک هجا . 4-علامت گذاری هر یک از هجاها در زیر آن ها. 5- تقسیم هجاها ی هر مصراع به اجزای 4تا4 / یا 3تا3تا/ یا 4 تاو 3تا / به طوری که وزن به صورت تکراری در آید و یا متناوب. 6-نوشتن ارکان عروضی معادل اجزا در زیر آن ها. 7و8-اختیارات شاعری و نام اوزان. ..................................... اختیارات شاعری دو نوع است : 1- اختیارات زبانی 2- اختیارات وزنی *اختیارات زبانی : بعضی از کلمات دارای دو و یا احیانا چند تلفظ هستند و گوینده اختیار دارد هر کدام را به کار ببرد . اختیارات زبانی دو نوع است : 1-می توان همزه را حذف کرد یعنی اگر قبل از همزه ی آغازی هجا حرف صامتی بیاید همزه را می توان حذف کرد .مثال : تیر انداز ( تیرَنداز ) . شیر افکن ( شیرَفکن ) . در آب ( دراب). خوش آهنگ ( خشاهنگ) 2- تغییر کمیت مصوت ها : یعنی بنا بر ضرورت وزن شعر مصوت کوتاه را بلند و یا مصوت بلند را کوتاه تلفظ می کنند . مصوت کوتاه در چند حالت به ضرورت وزن کشیده تلفظ شده و بلند بحساب می آید: الف)-مصوت کوتاه پایان کلمه ( همینطور کلماتی که آخرشان به (های ) بیان حرکت ختم می شود و نیز مصوت کوتاه ( ُ) در ( تو ) . ب) -کسره ی اضافه پ) -( و) عطف که به صورت مصوت کوتاه ضمه تلفظ می شود . ت)- مصوت کوتاه فتحه که تنها در پایان کلمه ی ( نَه ) می آید. ............................ مثال برای ( و ) عطف که به صورت مصوت کوتاه ضمه تلفظی شود : شخص خفت و خرس می راندش مگس / وز ستیز آمد مگس زو باز پس ( مولوی ) شخ ص خف تُ خر س می ران دش م ' گس - u - - - u - u / - u - (و) عطف به صورت مصوت کوتاه ضمه تلفظ می شود پس ت را بلند - حساب می کنیم . ران : ن حذف می شود . ............................... مثال برای کسره ی اضافه : اختر ِ خویش را بد ر ِ u است ولی ما بلند حسابش میکنیم ( اختر ِ) ..................... مثال برای مصوت کوتاه فتحه : نه سبو پیدا در این حالت نه آب / خوش ببین و الله اعلم بالصواب نه را در اینجا هجای بلند حساب می کنیم . ...................................... * کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند (و) : و + ی میانجی + ی مثال : در دام افتاده آهویی چند / محکم شده دست و پای در بند آهویی ( هو -) ولی کوتاه حساب می کنیم چون هجای زیرش از مصرع بعدی ی قرار می گیرد که کوتاه است .................... توجه : در زبان فارسی هر گاه دو مصوت در کنار هم بیاید معمولا میان آن ها صامت ی می آید که ی میانجی نامیده می شود. ................... مثال برای کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند ی : ی + ی میانجی + ی راستی آموز بسی جو فروش / هست در این کوی که گندم نماست مصوت بلند ی در راستی به صورت کوتاه ( تِ) تلفظ شده و هجای سوم به هجای کوتاه تبدیل شده است را س تی آ مو ز = را س ت ِ یا مو ز .......................... تمرین : بیت های زیر را تقطیع کنید و اگر از اختیارات شاعری استفاده کردید بیان کنید و وزن شعر را بگویید : 1- چو خواهی که نامت بود جاودان / مکن نام نیک بزرگان نهان ( سعدی) 2-اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را ( حافظ) 3- دل من همی داد گفتی گوایی / که باشد مرا روزی از تو جدایی ( فرخی) 4-در چنان روز مرا آرزویی خواهد بود / آرزویی که همی داردم اکنون پژمان ( رعدی آذرخشی ) . .................. مانا وشاد زی
|