شعرناب

لحظاتی با تئوری موسیقی (1)


سلام و هزاران و درود بر اعضا و بزرگان خوب سایت شعر ناب
شاید در حوصله اکثر ما نگنجد که چگونه یک آهنگ زیبا یا ملـــودی در ذهن یک آهنگساز شکل می گیرد.
اما تا حــدودی می توانیم بدانیم که چگونه واز چه طریقی یک آهنگ یا ملودی به دیگران منتقل می شود
همچنینبا اشکال مختلف نتها و علائم تغییر دهنده آنها و درکل زبان بی زبان موسیقی آشنا خواهیم شد.
البته کمی حوصله برای یادگیری هرکاری لازم است . که اگر کمی دقت را چاشنی آن کنیم مطلب گنگی
نخواهیم داشت.
چند صفحه ای صرفا جهت آشنایی با تئـوری موسیقی طی طریق می کنیم ، می آموزیم و خــواهیم آموخت
امید است که ضمن یادگیری ارتباط خوبی با مطالب برقرار کنیم.زیرا تقریبا این مطالب ارزش بین المللی دارد
و با توجه به اینکه حاصل تلاش محققان بوده، شایسته است که از آن بهره مند شویم.از دوستانی هم که
در این زمینه مطلبی را اصلاح یا اضافه می نمایند قبلا سپاسگزارم.
حامل یا (خطوط حامل)
همانگونه که هر شاعری برای سرودن و انتقال احساس نیاز به ابزاری بنام کلمه دارد در موسیقی هم از طریق
صدا یا صوت این اتفاق صورت می پذیرد اما لازم است برای اینکه مثلن آهنگ یک ترانه ایرانی در کشوری مانند
آلمان یا هر کشور دیگری توسط نوازنده های آن کشور اجرا شود ،از طریقی این امکان صورت پذیرد . برای همین
امر خطوطی مانند شکل زیر بصورت افقی ،مساوی بنام (خطوط حامل ) روی هم قرار می گیرند و وظیفه دارند تا
نت ها-میزان ها و بقیه ادات صدا را برروی خود حمل نمایند. که عبارت از 5 خط هستند.
محل قرارگیری نتها برروی خطوط حامل:
اکنون ما با دیدن تصویر زیر می توانیم نام نت و صدای آن را تلفظ وادا نماییم
نام نتها برروی خطوط حامل ، بر اساس موقیت آنها همیشه ثابت است:
محل نت DO (دو) ، زیر خط اول حامل از پایین می باشد
نت RE(ر) چسبیده به زیر خط اول از پایین می باشد
نت ME(می) روی اولین خط از پایین قرار می گیرد
نت FA(فا) بین خط اول و دوم جا می گیرد.
نت SOL(سل) روی خط دوم قرار دارد
نت LA(لا) بین خط دوم و سوم قرار می گیرد
نت Si(سی) روی خط سوم قرار می گیرد
نکته:
خطوط حامل بصورت پیش فرض ومبنا همین 5 خط هستند اما در واقع ما فقط روی
این 5 خط زوم کرده ایم یعنی می توانیم خط های دیگری را خودمان به این خطوط
اضافه نماییم چه به سمت بالا (زیر شدن صدا) یا به سمت پایین (بم شدن صدا)


1