📀. درسنامه ی ۵٧ ( اصول ترانه سرایی درس سوم) بسم الله الرحمن الرحیم ترانه سرایی چیزی نیست جز علم نسبت ها و شناخت کیفیت تالیف خلق نظام موسیقایی در همه انواع گفتار امکان پذیر است به شرطی که بر قواعد آن مسلط باشیم. یکی از عمده پارامترهای ترانه سرایی وزن است این وزن شالوده ی ترانه در زبانهای مختلف دنیا است و اگر از ترانه ای گرفته شود دیگر نام ترانه بر آن نمیشود گذاشت وزن انواعی دارد که فهرست وار به قرار ذیل است که ان شاء الله به مرور در خصوص هر کدام بحث خواهیم کرد. 🔴 وزن کمی یا عروضی Quantitative 🔴 وزن ضربی یا تکیهایAccentual 🔴 وزن آهنگی یا نواختی (Tonic) 🔴 وزن عددی یا هجایی (Numerical) 🔴 وزن تکیه ای عددی accentual ـ numerical می دانیم که وزن در هر زبانی تناسب های خود را دارد که اهل زبان دیگر آن تناسب را احساس نمیکنند. به همین دلیل شعری که برای مردم ایران موزون است ممکن است برای مردم فرانسه موزون نباشد و یا برعکس خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب معیار الاشعار وزن را چنین تعریف کرده است پس می توان گفت تعریف لحن انواع لحن موزون #سید_هادی_محمدی پی نوشت : منابع در آخرین جلسه ی دروس عنوان میگردد کلمات بیش از آدمی رنج می برند نوشته ی : سریا داودی حموله توسط انتشارات قطره منتشر شده است شاعران جهان سه گروه اند: گروه اول شاعرانی که به دنبال کشف اند، مطالبی را که مردم نمی دانند بازگو می کنند. گروه دوم شاعرانی که می دانند مردم چرا نمی دانند و این نداستن ها را می نویسند. گروه سوم شاعرانی که به جست و جوی آن نوع دانایی اند که آدمی هرگز نخواهد دانست.
|