💽 درسنامه ی ۵۵(اصول ترانه سرایی درس دوم) در جلسه ی گذشته گفتیم که : علم موسیقی و دانستن فراز و فرودهای آن تا جایی مهم بوده که اردشیر بابکان موسس سلسله ی ساسانی، مطربان و مغنیان را جزو طبقه ی برتر قرار داده است لذا داشتن این علم و حصول آن بعلاوه ی استعداد ذاتی میشود ترانه هایی ناب که ماندگار در تاریخ شعر و ادب ایران زمین هستند. در کتب قدیم تاجایی که مطالعه داشته ام موسیقی ایرانی دوازده مقام یا دستگاه داشته است اما در حال حاضر موسیقی ما شامل هفت دستگاه است که عبارتند از هریک از دستگاههای هفت گانه یک مقام اصلی را تشکیل میدهند و هر دستگاه نغماتی دارد که گوشه نامیده میشود. انواع ترانه بعد از تعریف ترانه از نگاه چند تن از ترانه سرایان نامی در خصوص اصول ترانه سرایی و نحوه ی چیدمان کلمات بحث خواهیم کرد البته به قول استادان ترانه سرایی، سرودن ترانه راهی است رفتنی نه گفتنی اما امید که این دروس برای دوستان مفید واقع شود. ترانه نخستین آفرینشگری هنری آدمی است در زمانی که اجتماع را تشکیل داد حال این اجتماع میتواند از دونفر تشکیل شده باشد یا از بیست هزار نفر. ترانه مجموعه ای از تولیدات آدمی است که با خودش صوت و موسیقی و حس به دنبال دارد و مهم تر از همه ساماندهی آهنگ کار است. ایرج جنتی عطایی #سید_هادی_محمدی پی نوشت : 🔶 منابع در آخرین جلسه عنوان میگردد 🔶 سرورانی که فقط اسم مبارکشان را در صفحه یادگار میگذارند و از درج نظر امتناع میکنند همان بهتر که با نام پرآوازه ی خود وارد این صفحه نشوند مگر به شرط نظردهی قدم بر چشم ما بگذارند. معرفی ک_____تاب ناخودآگاه در نمایشنامه های شکسپیر اثر: مارتین برگمن ترجمه ی : زهرا شکوهی فر این کتاب راهنمایی برای ورود به دنیای ناخودآگاه نویسندهایست که آثارش بارها از رویکردهای گوناگون ادبی و روانشناختی مورد بررسی قرار گرفته است. در کتاب ناخودآگاه در نمایشنامههای شکسپیر، مارتین برگمن شصتوپنج سال تجربهی روانکاوی خود را در بررسی آثار شکسپیر به کار گرفته است. این اثر میتواند به خوانندگان حرفهای آثار شکسپیر کمک کندتا خوانشی متفاوت از نمایشنامههای او داشته باشند.
|