شعرناب

☄️William Shakespeare☄️

ویلیام شکسپیر(بهانگلیسی:William Shakespeare) (زاده ۱۵۶۴ – درگذشته ۱۶۱۶) شاعر و نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاترانگلیسیبود. او را معمولاً شاعر ملی انگلیس می‌دانند و بسیاری وی را بزرگ‌ترین نویسنده درزبان انگلیسیو بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس جهان دانسته‌اند.
«سخن‌سرای آون» (بهانگلیسی:Bard of Avon) یا به اختصار «سخن‌سرا» (بهانگلیسی:The Bard) لقبی است که به خاطر محل تولدش در آون واقع در استراتفورد بنوی انگلیس به وی داده‌اند. آثار باقی مانده از او شامل حداقل۳۷ نمایشنامه،۱۵۴ غزلوارهو دوشعر رواییطولانی می‌باشد.
شکسپیر در استراتفورد،واریک‌شرمتولد و بزرگ شد،وی در سن ۱۸ سالگی باان هفویازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد:سوزانا هالو دوقلوهای همنت وجودث کواینی ،حدوداً بین سال‌های ۱۵۸۵ و ۱۵۹۲، وی فعالیت حرفه‌ای موفق خود را درلندنبه عنوان بازیگر، نویسنده و مالک بخشی از یک شرکت بازیگری به نام مردان لرد چمبرلین، که بعداً به عنوان مردان پادشاه شناخته شد، آغاز کرد. به نظر می‌رسد در ۴۹ سالگی (حدود سال ۱۶۱۳) دراستراتفوردبازنشسته شده، جایی که سه سال بعد درگذشت. کمتر سوابقی از زندگی خصوصی شکسپیر باقی مانده‌است، این مسئله گمانه‌زنی‌هایی قابل توجه در مورد مواردی مانند ظاهر فیزیکی،گرایش جنسی، اعتقادات مذهبی و اینکه آیا آثار منتسب به وی توسط دیگران نوشته شده؟ به وجود آورده‌است.
شکسپیر بیشتر آثار شناخته شده خود را بین سال‌های ۱۵۸۹ و ۱۶۱۳ تولید کرده‌است،وی سپس تا سال ۱۶۰۸ غالباً تراژدی‌هایی نوشت، از جملههملت،رومئو و ژولیت،اتلو،شاه لیرومکبثکه همگی از بهترین آثار به زبان انگلیسی محسوب می‌شدند. وی در آخرین مرحله زندگی خود،تراژیکمدی(که به آن عاشقانه‌ها نیز می‌گویند) نوشت و با نمایشنامه‌نویسان دیگر همکاری کرد.
بسیاری از نمایشنامه‌های شکسپیر در دوره‌های مختلف کیفیت و دقت در طول زندگی وی منتشر شده‌است. با این حال، در سال ۱۶۲۳، دو هم بازیگر و دوستان شکسپیر،جان همینگزوهنری کاندل، متن قطعی‌تری را منتشر کردند که به عنوان اولین برگه، نسخه جمع‌آوری شده پس از مرگ از آثار نمایشی شکسپیر که شامل همه نمایشنامه‌های وی به جز دوتای آنها بود، منتشر شد. بخش آغازین این کتاب با شعری ازبن جانسونمزین شد که در آن جانسون از قول معروف شکسپیر «نه از یک دوره بلکه برای همه دوران» استقبال کرد.
ویلیام شکسپیر در روز ۲۳ آوریل ۱۶۱۶ میلادی در پنجاه و دو سالگی درگذشت. جسدش را دو روز بعد در کلیسای مقدس ترینیتی به خاک سپردند. او حتی قطعه‌ای ادبی نیز برای روی سنگ قبر خود گفته که بر آن حک شده‌است:
تو را به مسیح از کندن خاکی که اینجا را دربرگرفته دست بدار!
خجسته باد آنکه این خاک را فروگذارد، و نفرین بر آنکه استخوان‌هایم بردارد!
او در حالی مُرد که به سال ۱۶۱۶ هیچ نسخهٔ جمع‌آوری شده‌ای از آثارش وجود نداشت، و بعضی از آن‌ها در نسخه‌هایی مستقل چاپ شده بودند که همان‌ها هم بدون نظارت و ویرایش او بود. در سال ۱۶۲۳ دو تن از اعضای هیئت شکسپیر،جان همینگزوهنری کاندل، نسخه جامع و ویراسته‌ای از نمایش نامه‌هایش را به چاپ رساندند کهفِرست فولیو(بهانگلیسی:First Folio) نام گرفت.
مطابق با اخرین تحقیقات و دست نوشته های او ویلیام بر اثر بیماری سیفلیس فوت نموده است،اینکه چرا شغل پدر را ترک و به لندن رفت و مدتی خانواده را رها نمود برای تاریخ مجهول است.
هرساله عاشقان و دوستداران ادبیات زبان انگلیسی در سالروز در گذشت وی در کنار مزار وی جمع و اشعار او و خود را خوانده و تقدیم وی میکنند.
🌹شکسپیر: رفتارم را با شخصیتم اشتباه نگیر،شخصیت من همین است که میبینی اما رفتارم بستگی دارد تو کی باشی. 🌹
چقدر این جمله کاربردیست 👏👏👏👏👏👏
⭐ بنده نیز چند مرتبه با افتخار بر سر مزار وی حضور یافته و دو شعراز طرف ایران و ایرانیان تقدیم ایشان نمودم بماند به یادگار که مورد تشویق ومحبت حضار قرار گرفت.🌟
✍️م.مدهوش🍃


1