شعرناب

☄️استاد شاملو☄️

احمد شاملو(۲۱ آذر ۱۳۰۴ – ۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص بهالف. بامدادوالف. صبح،شاعر،فیلم نامه نویس،روزنامه‌نگار،پژوهشگر،مترجم،فرهنگ‌نویسو از دبیرانکانون نویسندگان ایرانبود.شاملو تحصیلات مدرسه‌ای نامرتبی داشت؛ زیرا پدرش افسر ارتش بود و پیوسته از شهری به شهری گسیل می‌شد و از همین روی خانواده‌اش هرگز نتوانستند مدتی طولانی جایی ماندگار شوند. زندانی شدنش در سال ۱۳۲۲ به سبب فعالیت‌های سیاسی پایانِ همان تحصیلات نامرتب بود.
شهرت اصلی شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر است که با نامشعر سپیدیا شعر شاملویی که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترینقالب‌های شعریمورد استفادهٔ ایران به‌شمار می‌رود و تقلیدی است از شعر سپید فرانسو ی یا شعر منثور شناخته می‌شود. شاملو که هر شاعر آرمان‌گرا را در نهایت امر یکآنارشیستتام و تمام می‌انگاشت،در سال ۱۳۲۵ بانیما یوشیجملاقات کرد و تحت تأثیر او بهشعر نیماییروی آورد؛ اما نخستین بار در شعر «تا شکوفهٔ سرخ یک پیراهن» که در سال ۱۳۲۹ با نام «شعر سفید غفران» منتشر شدوزنرا رها کرد و به صورت پیشرو سبک نویی را در شعر معاصر فارسی شکل داد.نخستین شب شعر بزرگ ایران» در سال ۱۳۴۷، از سوی وابسته فرهنگی سفارت آلمان در تهران برای احمد شاملو ترتیب داده شد.
شاملو گذشته از شعر، فعالیت‌هایی مطبوعاتی، پژوهشی و ترجمه‌هایی شناخته‌شده نیز دارد ولیابراهیم گلستاندر مصاحبه اش عنوان کرده که او بدون دانستن زبان های خارجی و تنها با رونویسی از ترجمه های دیگران عنوان مترجم را یدک می کشیده است
احمد شاملو پس از یک دورهٔ طولانی بیماری، در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۷۹ درگذشت و پیکرش درامامزاده طاهر کرجبه خاک سپرده شده‌است.سنگ مزار او بارها توسط افرادی ناشناس شکسته شده‌است. از سال ۱۳۹۴ به مناسبت بزرگ‌داشت این شاعر،جایزه شعر احمد شاملوراه‌اندازی شده‌است، مراسم پایانی این رقابت ادبی روز۲۱ آذرو هم‌زمان با سالروز تولد این شاعر برگزار می‌شود.
روحش شاد،یادش جاودانه☄️👏🌾☘️☘️🌹🪷
✍️م.مدهوش


0