فرهنگ ایران باستانبه نام حق ایرانیان پیوسته رفتار مسالمت آمیزوروحیه ای آشتی جویانه در برابرفرهنگ ها و نظامهای اعتقادی اقوام بیگانه داشتند. در عصر هخامنشی پارسیان برای نخستین بارازفلات ایران پارا فراتر نهاده ورهبری امپراتوری جهانی را به دست گرفتند. اقوم فرمانروای پارس نخستین قومی در تاریخ بود که علاوه بر قدرت نظامی به اقتدار مشروع و پذیرفتنی درمیان اقوام مغلوب توجه نشان داد. با شا هنشاهی هخامنشی برای نخستین بار در تاریخ تمدن های بشری اندیشه همزیستی به نسبت مسالمنت آمیزدر میان تمدن های گو ناگون امکان تحقق یافت. نخستین بار در تاریخ قومی فاتح برای جان و مال وباور داشت ها و آداب و رسوم در کل فر هنگ اقوام دیگر ارزش قایل شد.شاهنشاهی هخامنشی به جز تابعیت سیاسی وپرداخت خراج در قبال حمایت جانی ومالی واعتقادی از اقوام مغلوب چشمداشت دیگری نداشت.به آنهااجازه داد که با حفظ آدا ب ورسوم وآیینهای اعتقادی شان به کسب و کار روزانه شان بپر دازند. اقوام ایرانی نخستین بار در تاریخ یک امپراطوری راستین پدید آوردند که هرچند رهبری با قوم پاس بود ولی در سپاه آنها اقوام گو ناگون حضور داشتند .فرهنگهای مختلف جهان باستان تحت اقتدار یک نظام سیاسی واحد و فراگیرودر یک پهنه ی جهانی روابط متقابل و صلح آمیزبا یکدیگر بر قرار کردند. فرمانروای هخامنشی با اقوام مغلوب به مدارا رفتار می کرد. این رفتار های انسانی ناشی از فرهنگ و آیینهای ضد خشونت باستانی ایران بود، که اهورا مزدا را سر چشمه ی خو بیها و تنها خوبی ، می داند و بدی در آستان او راه ندارد . هم چنین ازنبوغ کورش ، سر چشمه می گرفت . کورش هم در تورات وهم در منشور بابل ،دستیار ومورد حمایت خدای یهود و خدای بابل نشان داده می شود. مردم کشور های دیگر به جای هراس از نیروی فا تح پارس آنها را رهایی بخش خود می دانستند .بسیاری از ازقیود و فشار هایی را که فرمانروایان خودی بر مردمشان تحمیل می کردند از میان بر داشته و برای آنها آزادی عمل بشتر از گذشته و آرامش فراهم کرده بودند.اقوام در برابرنیرو های رهایی بخش کورش مقاومت از خود نشان نمی دادند و کشور گشایی کورش با کمترین خونریزی انجام می گرفت.پیش ازکورش فر مانروایان فاتح مظاهر و نماد های اعتقادی مردم مغلوب را به عنوان غنایم جنگی همراه مردم اسیر و دارایی شان را به غنیمت به کشور فاتح می بردند .ولی کوروش نه تنها با جان ومال مردم دست درازی نمی کرد بلکه از خدایان بتها پرستشگاهها و کاهنان و روحانیان اقوام مغلوب حمایت می کرد و حتی از جبران خسارت ها و آسیب ها ، نسبت به مقدسات مردم دریغ نداشت.و خود را پشتیبان خدا یان و پرستشگاهشان نشان می داد. پیش از او انهدام و غارت پرستشگاهها ی مردم مغلوب شیوه مر سوم فاتحان بوده است....... ادامه دارد ابوالحسن انصاری ذکر منابع در پست بعدی ان شاء الله
|