مقدمات شعر و شاعری ( قسمت دوم ). قالب های شعر فارسی ((قالب های شعر فارسی )) تعریف قالب : قالب شکلی است که قافیه ، به شعر می بخشد و تفاوت قالب ها با یکدیگر بسته به چگونگی قرار گرفتن قافیه ی آنهاست.( در واقع نحوه ی بکارگیری قافیه تعیین کننده ی قالب شعر است. ) نکته : چنانچه نحوه ی بکار گیری قافیه در بعضی از قالب ها ی شعر فارسی مانند قصیده با غزل و رباعی با دوبیتی یکسان باشد می توان به کمک تعداد ابیات ، محتوا و وزن ، نوع قالب آن را مشخص کرد. قالب های شعر فارسی عبارتند از :قصیده ،غزل ، قطعه ، مثنوی ، رباعی ، دوبیتی ، چهار پاره ، ترجیع بند ، ترکیب بند ، مسمّط ، مستزاد ،شعر فرد ( تک بیت ) و شعر نیمایی . قصیده : شعری است بر یک وزن و یک قافیه که مصراع اول بیت نخست ، با همه ی مصراع های دوم ابیات دیگر هم قافیه باشد. نمودار قالب قصیده : ....................... * ..........................* ...................... .........................* ...................... .........................* مشخصات قصیده : 1.تعداد ابیات از پانزده بیت بیشتر است. 2.درون مایه و محتوای آنموضوعاتی چون مدح ، حکمت ، عرفان ، وصف ، پند و اندرز ، جشن ، شکر ، شکایت و مسائل اجتماعی می باشد. 3.بیت اول قصیده را که مصرّع است (( مطلع )) و به بیت آخر آن ((مقطع )) می گویند. 4.قصیده اولین قالب شعر است که به تقلید از شعر عربی از نیمه ی دوم قرن سوم پدید آمد. 5. داشتن و حدت موضوع ( یعنی ابیات قصیده بایدمربوط به یک مفهوم و موضوع باشد. ) اجزای تشکیل دهنده ی قصیده : 1.تغزل یا تشبیب : برخی قصاید به ویژه قصایدی که در مدح کسی سروده می شوند دارای مقدمه است . این مقدمه معولا با مضامینیچون عشق ، جوانی و توصیف طبیعت آغاز می شود که به آن تغزل یا تشبیب می گویند.(برخی قصیده ها تغزل ندارند که به آن ها محدود یا مقتضب می گویند . ) 2.تخلص : بیت یا ابیاتی که رابط میان تغزل و تنه ی اصلی قصیده می باشند ، که در واقع موضوع اصلی قصیده از همان جا شروع می شود. نکته : این تخلص مخصوص قصیده است و نباید آن را با اصطلاح تخلص ( نام شاعر ) اشتباه گرفت. 3.تنه ی اصلی : بخشی از مقصود اصلی شاعر در آ ن بیان می شود . با محتوایی چون مدح ، ثنا ، پند و اندرز ، عرفان و حکمت و ... 4.شریطه و دعا : دعایی است که شاعربرای جاودانگیممدوح خود در پایان قصیده ، به صورت جملات شرطی بیان می کند. ( یعنی شاعر دعای خود را به شرط بر آورده شدن خواسته هایشبیان می کند. ) قصیده سرایان مشهور : انوری ، خاقانی ، ناصر خسرو ، سعدی ، فرخی سیستانی ، رودکی ، منوچهری مسعود سعد سلمان ، ملک الشعرای بهار ، دکتر مهدی حمیدی ، مهرداد اوستا و امیر فیروز کوهی و ... غزل : شعری است بر یک وزن و یک قافیه بطوری که مصراع اول بیت نخست ، با همه ی مصراع های دوم ابیات دیگر هم قافیه باشد. تذکر :نحوه ی تکرار قافیه در غزل همانند قصیده است. نمودار قالب غزل : ............................* ................................* ............................ .................................* ............................ ................................* مشخصات غزل : 1.تعداد ابیات غزل حداقل پنج بیت و حد اکثر دوازده بیت است .(گاهی غزل هایی با بیش از پانزده بیت هم یافت می شود. ) 2.درون مایه و محتوایغزل، بیان عواطف و احساسات ، عشق و عرفان و گاهی هم مضمون اجتماعی می باشد. 3.بیت اول غزل را مطلعو بیت آخر را مقطع می گویند. (که هر کدام اگر به خوبیبکار روند حسن مطلع و حسن مقطع نام می گیرند. 4. اگر مصرع اول غزل در پایان با زیبایی خاصی دوباره بکار رودبه این عمل ( رد المطلع ) می گویند. 5.در غزل تنوع مطالب ممکن است .( یعنی موضوع هر بیت می تواند با ابیات دیگر فرق داشته باشد . ) 6.غزل از قرن ششم به وجود آمده است . ( در واقع همان تغزل قصیده است.) از آغاز پیدایش ، عاشقانه و با ظهور سنایی عارفانه می شود . ) 7.با ظهور انقلاب مشروطه ، غزل مضمون اجتماعی نیز به خود می گیرد. نکته : غزل عاشقانه را سعدی و غزل عارفانه را مولوی به اوج خود رساندند حافظهم سر آمد غزل سرایان شعر فارسی است . و در غزل شیوه ی عاشقانه – عارفانه را به کمال رساند. مشهورترین غزل سرایان : حافظ ، سعدی ، مولوی ، صائب تبریزی ، عراقی ، فرخی یزدی ، رهی معیریو استاد شهریار و حسین منزویو ... تفاوت غزل و قصیده : 1.از نظر تعداد ابیات2. درون مایه و محتوا3. وحدت موضوع نکته ی 1 : اگر شاعر بیت نخست مطلع غزل و قصیده ی خود را زیبا و دلپسند بیاورد ، از آن به حسن مطلع تعبیر می شود. بطوری که شنونده یا خواننده برایدنبال کردن ابیات دیگر ترغیبگردد . نکته ی 2 : اگر شاعر بیت آخر شعرش را ( معمولا در قصیده و غزل ) به نحوی شیوا و دلنشین بیاورد که به عنوان حسن ختام در روح شنونده و خواننده اثر نیک و خوشی باقی بگذارد ، از آن به حسن مقطع تعبیر می شود. قطعه: شعری است متشکل از چند بیت هموزن که فقط مصراع های دوم آن هم قافیه باشند. نمودار قالب قطعه : ........................ .........................* ......................... ........................* .......................... .......................* مشخصات قطعه : حد اقل قطعه دوبیتو حد اکثرآن معمولا بیست بیت می باشد.(گاهی قطعه های چهل و پنجاه بیتی هم یافت می شود. ) 2.موضوع و درون مایه ی قطعه معمولا مسائل اخلاقی ،اجتماعی ، تعلیمی ،حکایت ، مدح ،وصف ،هجو و...می باشد. 3.قطعه قصیده ای است بدون مطلع مصراع .(در واقع تفاوت قطعه و قصیده در همین ویژگی است . ) 4.تعداد قافیه با ابیات برابر است. 5.قطعه وحدت موضوع دارد یعنی از اول تا آخر ابیات ، درباره ی یک موضوع خاص است. 6.قطعه از آغاز شعر فارسی ( قرن سوم ) با ظهور رودکی پدید آمد و تا روزگار ما ادامه دارد. مشهور ترین قطعه سرایان عبارتند از : انوری ، ابن یمینو پروین اعتصامی مثنوی: شعری است بر یک وزن با بیت های مصرع، که هر بیت قافیه ای جدا گانه دارد. و چون هر بیت دارای دو قافیه است آن را مثنوی ( مزدوج یا دوتایی ) نامیده اند. نمودار قالب مثنوی : ......................*........................* ......................*........................* ......................*........................* مشخصات قالب مثنوی : 1.تعداد ابیات مثنوی حداقل دو بیتاستو حداکثر برای آن وجود ندارد. 2.مثنوی مناسب ترین قالب برای بیان داستان ها و مطالب طولانی از جمله تواریخ و قصص است. 3.موضوع و درون مایه ی مثنوی حماسی ، تاریخی ، اخلاقی ، تعلیمی ، عاشقانه ، بزمی و عارفانه است. مشهورترین مثنوی سراین عبارتند از : فردوسی ، نظامی ، اسدی توسی ، مولوی ، عطار ، سعدی ،سنایی ، جامی ، پروین اعتصامی ، و شهریار . رباعی : شعری است دارای چهار مصراع هم وزن که رعایت نمودن قافیه در مصراع های اول ، دوم و چهارم الزامی است ولی در مصراع سوم اختیاری است. یعنی مصراع سوم می تواند با مصراع های دیگر هم قافیه باشد یا نباشد. نمودار قالب رباعی : ...................*....................* ...................#....................* مشخصات رباعی : 1.رباعی بر وزن ( لا حول ولا قوه الا با الله ) می باشد . 2.درون مایه و محتوای رباعی عارفانه ، عاشقانهو یا فلسفی است. 3.مناسب ترین قالب برای ثبت لحظه های کوتاه شاعرانه است. رباعی سرایان مشهور عبارتند از : خیام ،مولوی ، عطار ، بیدل دهلویو خواجوی کرمانی دوبیتی: شعری است بر یک وزن که دوبیت دارد و از نظر شکل قافیه همانند رباعی است. نمودار دوبیتی : .........................* ...........................* ......................... ..........................* مشخصات دوبیتی : 1.دوبیتی بر وزنمفاعیلن ، مفاعیلن فعولن ( مفاعیل ) می باشد. 2.موضوع و درون مایه ی دو بیتی در فارسی (( ترانه )) است که رایج ترین قالب شعر در نزد روستا ئیان است. مشهور ترین دوبیتی سرایان عبارتند از : بابا طاهر همدانی ، فائز دشتستانی . راه تشخیص رباعی از دو بیتی : همانطور که در عرض کردم ، رباعی و دو بیتی فقط از نظر وزن با هم اختلافدارند . لذا برای تشخیص این دو قالب از یکدیگر فقط کافی است اولین هجای هر یک از دو قالب شعر را بشناسید. ( دوبیتی با هجای کوتاه و رباعی با هجای بلند آغاز می شود . ) توجه :هجای کوتاه دو واج دارد ( صامت + مصوت کوتاه ) مثال : ب ، ک ، تو ... مثلا به حرف ( ب ) صامت و به(َُِ)مصوت کوتاهمی گویند. هجای بلند سه واج دارد و ساختار آن به دو شکل است : 1.صامت + مصوت کوتاه + صامت .مثال : بر ، در ، گل 2.صامت + مصوت بلند . مثال :با ، کو ، سی توضیح : در تلفظ هجاها ، مصوت بلند (( ا )) ، (( ی )) ، (( و )) دو حرف محسوب می شود. مثال شعری : زدست دیده دل هردو فریادکه هرچه دیده بیند دل کندیاد بسازم خنجری نیشش ز پولادزنم بر دیدهتا دل گردد آزاد همانگونه که می بینید در دو بیت بالا هجاهای اول مصراع ها ی آن به ترتیب ، (( ز )) ، ((ک )) ، ((ب ))و (( ز ))هجای کوتاه هستند . پس قالب شعر فوق دوبیتی است. مثال شعری 2 : هر سبزه که برکنار جویی رسته است گوییز لبفرشتهخویی رسته است پا بر سر سبزهتا به خواری ننهی کان سبزه ز خاک لاله رویی رسته است همانگونه که ملاحضه می فرمائید اولین هجای هر یک از مصراع های شعر فوق ((هر )) (( گو )) ، (( پا ))و (( کا )) می باشند. که هر کدام یک هجای بلند محسوب می گردند . پس قالب شعر فوق رباعی است. چهار پاره ( دوبیتی های به همپیوسته ) : دوبیتی های هم وزن با قافیه های مختلف که در معنی به هم پیوسته هستند . با این تفاوت که قافیه معمولا در مصراع های دوم رعایت می شود . نمودار قالب چهار پاره : ........................ .........................1 ........................ .........................1 * ......................... ...........................2 ......................... ...........................2 مشخصات چهارپاره: 1.هر بند از چهار پاره دوبیت است امّا شاعر در آوردن تعداد این بند ها محدودیتی ندارد. 2.محتوا و درون مایه های چهارپاره اجتماعی و غنایی است . 3.چهارپاره بر خلاف دوبیتی محدودیت وزنی ندارد بلکه به وزن های مختلف سروده می شود. 4.زمان رواج این قالب در ایران پس از مشروطه است. مشهورترین چهارپاره سرایان عبارتند از : ملک الشعرای بهار ، رشید یاسمی ، فریدون توللی ، فریدون مشیری و دکتر حمیدی. انشاا... در قسمت سوم ادامه خواهد داشت. بهزاد چهارتنگی ( خاموش )از جزوه ی : مقدمات شعر و شاعری دوستان لطف کنید و در صورت استفاده از مطالب حتما ذکر نام و آدرس را فراموش نکنید
|