یکم بهمن، جشن میلاد شعر سروش بسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود، یکم بهمن، جشن میلاد #شعر_سروش را به همه ی شما دوستداران فرهنگ و ادب، خجسته باد می گوییم. با یاری باری یاریگر، تلاش دوستان سروش سرا به بار نشسته و اکنون سروش، فرامرزی شده است و سرایندگانی توانمند از ایران، تاجیکستان و افغانستان با آن، خو گرفته اند و همچنان در جاده ی #شعر_پیشرو، رو به پیشرفت است. سپاس از همه ی خوبانی که به هر شکل، یاریگر بوده اند. سروشستان سرایش تان هماره آباد! و اما انواعی از #شعر_سروش Аивое аз #Шеьри_СУРӮШ #سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست. سروش، دارای انواع مختلفی ست مانند: 🌹 1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی: کهکشان، بی تو، خالی از نور است/ بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/ نور، گرم و لطیف و پرشور است/ دور از این نور، کفرِ مهجور است/ هستی از نور عشق، مسرور است/ الله نور السموات (السموات) و الارض.// وزن این سروش در لَخت های غیر پایانی: فاعلاتن مفاعلن فعلن و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت: مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن. 🌹 2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه: کم تر از آفتابگردان ام؟/ گر بتابی./ 🌹 3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند: می رود قایق/ و نمی کاهد عزت دریا./ 🌹 4. سروش مسمّطی: غنچه ای می شکفت و می خندید/ همه جا را بهارگون می دید/ باد، پیش آمد و از او پرسید:/ "این جهان را چگونه می بینید؟" / پاسخش را نداده، برچیدش. // 🌹 5. سروش قافیه منظمِ کوتاه پايان: غم به غم شد دلم، غماغم شد/ اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/ پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/ مَحرم رازهای عالم شد/ پیله ها را شکست./ 🌹 6. سروشِ کوتاه پایانِ تمام قافیه: من سمرقندم و زرافشان ام/ سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/ کابل و بامیان و بَغلان ام/ مشهد و بابل و مریوان ام/ ایران ام./ 🌹 7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش، قافیه مند و همچنین رازگون (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه): و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/ آوازهای رازِ دل، آغاز می شوند/ رو به سوی نور./ 🌹 8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه): باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/ سربلندترین فرا-فریاد/ بر چکادِ شوکتِ تاریخ/ آی قله ی بلند!/ 🌹 9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه): رفتم از کوهپایه تا قلّه/ وقت برگشت گشت/ (وای!) تا پایین/ درّه-درّه./ 🌹 10. سروش هایکویی، قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی: برکه، آرام، رام، باد خزان/ نقش ها، بی نگاه رهگذران/ شاعری در شبی..../ (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.) 🌹 11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد: حال خراب/ ترک خواب/ تازه عاشق./ 🌹 12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد: آرام آرام/ بدن بدون حرکت/ آغاز پرواز./ توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم، پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی. سپاس از توجه تان🙏 جشن شعرسروش، فرخنده باد! #محمدعلی_رضاپور
|