سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        احادیث گهربار از معصومین با موضوع تعصب
        ارسال شده توسط

        ابوالقاسم کریمی

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۳۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۲۳ | نظرات : ۱

        *** الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إن كُنتُم لا مَحالَةَ مُتَعَصِّبينَ فتَعَصَّبوا لِنُصرَةِ الحَقِّ وإغاثَةِ المَلهوفِ . امام على عليه السلام : اگر ناگزير از داشتن تعصّب هستيد، پس ، در راه يارى رساندن به حق و كمك به ستمديده ، تعصّب نشان دهيد.
         
        *** الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن تَعَصَّبَ عَصَّبَهُ اللّهُ عزَّ و جلَّ بِعِصابَةٍ مِن نارٍ . امام صادق عليه السلام : هر كه تعصّب بورزد، خداوند عزّ و جلّ دستارى از آتش بر سر او ببندد.
         
        ***الإمام الصادق عليه السلام :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَتَعَوَّذُ في كُلِّ يَومٍ مِن سِتِّ خِصالٍ : مِنَ الشَّكِّ وَالشِّركِ ، وَالحَمِيَّةِ وَالغَضَبِ ، وَالبَغيِ وَالحَسَدِ . امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا هر روز ، از شش خصلت به خدا پناه مى برد : از شك و شرك و تعصّب و خشم و ستم و حسادت .
         
        ***رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن كانَ في قَلبِهِ حَبَّةٌ مِن خَردَلٍ مِن عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ مَعَ أعرابِ الجاهِلِيَّةِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركس در دلش ، دانه خردلى از تعصّب باشد ، خداوند او را روز قيامت با اعراب جاهلى برانگيزد .
         
        ***عنه عليه السلام ـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ : إذا خُلِّيَ عِنانُ العَقلِ ولَم يُحبَس عَلى هَوى نَفسٍ أو عادَةِ دينٍ أو عَصَبِيَّةٍ لِسَلَفٍ ، وَرَدَ بِصاحِبِهِ عَلَى النَّجاةِ . امام على عليه السلام ـ در حكمتهاى منسوب به ايشان ـ : اگر زمام خرد، رها شود و در حبسِ هواهاى نفس يا عادتهاى دينى و يا تعصّب گذشتگان نباشد ، صاحبش را به رستگارى رساند .
         
        ***عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : النَّميمَةُ وَالشَّتيمَةُ وَالحَمِيَّةُ فِي النّارِ ، ولا يَجتَمِعن في صَدرِ مُؤمِنٍ . پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سخن‏چينى و دشنامگويى و تعصّب ، در آتش‏اند . اينها در سينه هيچ مؤمنى جاى نمى‏گيرند.
         
        ***عنه صلى الله عليه و آله :هَلاكُ اُمَّتي في ثَلاثٍ : فِي العَصَبِيَّةِ ، وَالقَدرِيَّةِ ، وَالرِّوايَةِ مِن غَيرِ ثَبتٍ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نابودى امّت من ، در سه چيز است : در تعصّب و قَدَريگرى و روايت كردن از فرد غير موثّق.
         
        ***عنه عليه السلام ـ في ذَمِّ إِبليسَ ـ : فَعَدُوُّ اللّهِ إِمامُ المُتَعَصِّبينَ ، وسَلَفُ المُستَكبِرينَ ، الَّذي وَضَعَ أَساسَ العَصَبِيَّةِ، و نازَعَ اللّهَ رِداءَ الجَبَرِيَّةِ ، وَادَّرَعَ لِباسَ التَّعَزُّزِ. امام على عليه السلام ـ در نكوهش ابليس ـ : پس دشمن خدا ، پيشواى تعصّب ورزان و پيشْ كسوتِ بزرگى فروشان است كه بنياد تعصّب را بر نهاد و در چيرگى ، با خداوند ستيزه كرد و جامه عزّت بر تن پوشيد .
         
        ***منية المريد :قالَ صلى الله عليه و آله : سِتَّةٌ يَدخُلونَ النّارَ قَبلَ الحِسابِ بِسِتَّةٍ . قيلَ : يا رَسولَ اللّهِ مَن هُم ؟ قالَ : الاُمَراءُ بِالجَورِ ، وَالعَرَبُ بِالعَصَبِيَّةِ ، وَالدَّهاقينُ بِالكِبرِ ، وَالتُّجّارُ بِالخِيانَةِ ، وأهلُ الرُّستاقِ بِالجَهالَةِ ، وَالعُلَماءُ بِالحَسَدِ. منية المريد : پيامبر خدا فرمود : «شش دسته به سبب شش چيز ، پيش از حساب به آتش در مى آيند» . گفته شد : آنان چه كسانى اند؟ فرمود : «فرمان روايان به جهت ستم ، عرب ها به جهت تعصّب ، مالكان به جهت تكبّر ، بازرگانان به جهت خيانت ، روستاييان به جهت نادانى و دانشمندان به جهت حسد» .
         
        ***مصباح الشريعة ـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ : آفَةُ العُلَماءِ عَشَرَةُ أشياءَ : الطَّمَعُ ، وَالبُخلُ ، وَالرِّياءُ ، وَالعَصَبِيَّةُ ، وحُبُّ المَدحِ ، وَالخَوضُ فيما لَم يَصِلوا إلى حَقيقَتِهِ ، وَالتَّكَلُّفُ في تَزيينِ الكَلامِ بِزَوائِدِ الأَلفاظِ ، وقِلَّةُ الحَياءِ مِنَ اللّهِ عز و جل ، والاِفتِخارُ ، وتَركُ العَمَلِ بِما عَلِموا. مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ : آفت دانشمندان ، ده چيز است : آز ، بخل ، خودنمايى ، تعصّب ، تملّق دوستى، فرو رفتن در آنچه به حقيقتش نرسيده اند ، تكلّف در آراستن سخن با كلمات زايد ، كم حيا كردن از خداوند عز و جل ، فخرفروشى ، و عمل نكردن به آنچه فرا گرفته اند  
         
        ***الإمام عليّ عليه السلام :أطفِئوا ما كَمَنَ في قُلوبِكُم مِن نيرانِ العَصَبِيَّةِ وأحقادِ الجاهِلِيَّةِ ، فَإِنَّما تِلكَ الحَمِيَّةُ تَكونُ فِي المُسلِمِ مِن خَطَراتِ الشَّيطانِ ونَخَواتِهِ ونَزَغاتِهِ ونَفَثاتِهِ . امام على عليه السلام : آنچه در دل هايتان از شعله هاى تعصّب و كينه هاى جاهليّتْ پنهان شده، خاموش كنيد . چنين تعصّبى در مسلمان ، [ ناشى] از وسوسه ، تكبّر ، عيبجويى و القاى شيطان است .
         
        ***عنه عليه‏السلام : اِملِك حَمِيَّةَ نَفسِكَ وسَورَةَ غَضَبِكَ وسَطوَةَ يَدِكَ وغَربَ لِسانِكَ ، وَاحتَرِس في ذلِكَ كُلِّهِ بِتَأخيرِ البادِرَةِ ، وكَفِّ السَّطوَةِ ، حَتّى يَسكُنَ غَضَبُكَ ويَثوبَ إلَيكَ عَقلُكَ. امام على عليه‏السلام : تعصّب نفسْ ، تندى خشم ، حمله كردن با دست ، و تيزى زبان خود را در اختيار بگير و خود را در همه اينها با تأخير انداختن تندى و خوددارى از حمله حفظ كن تا اين كه خشمت آرام گيرد و خردت به سوى تو باز گردد .
         
        ***الإمامِ زينُ العابدينَ عليه السلام :لَم يَدخُلِ الجَنَّةَ حَمِيَّةٌ غَيرُ حَمِيَّةِ حَمزَةَ بنِ عَبدِ المُطَّلِبِ ـ و ذلكَ حينَ أسلَمَ ـ غَضَبا لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله في حَديثِ السَّلا الّذي اُلقِيَ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله . امام زين العابدين عليه السلام : هيچ تعصّبى به بهشت نرفت، مگر تعصّب حمزة بن عبد المطلب، كه به سبب شكمبه اى كه بر سر پيامبر صلى الله عليه و آله انداخته شد به خشم آمد و مسلمان شد.
         
         
        گرد آوری:ابوالقاسم کریمی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۵۷۶ در تاریخ چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۳۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ۱۸:۵۵
        درود
        جالب بود
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2