سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      انسان قربانی تجاوز به حریم خصوصی
      ارسال شده توسط

      مجید خوش خلق سیما

      در تاریخ : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۴۶
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۰۳ | نظرات : ۰

      آدمی از بدوِ تولّد موردِ تعدّی و تجاوز و خیانت قرار گرفته و ضربات و خساراتِ محلکی بر جسم ، روح و روان و نیز ذهنیّت و بایگانیِ باورهایش که به مرور ماهیّت و شخصیّت و همچنین الگویِ واکنش ها و نوعِ زیستنش را ساخته و دست مایه ای برایِ شکلِ رفتار و کردار و نحوه یِ مواجه شدنش با مسائلِ زندگی می گردد ، وارد می آید.
      تجاوز و تعدّی را می توان به چند دسته تقسیم نمود که عبارت است از :
      1- تجاوز و تعدّی جنسی.
      2- تجاوز و تعدّیِ جسمی.
      3-تجاوز و تعدّیِ روحی ، روانی ، شخصیّتی و اخلاقی.
      4- تجاوز و تعدّیِ اعتقادی.
      تعدّی و تجاوز آنچنان که درباره یِ این واژه رایج و متداول است فقط مربوط به مسائلِ جنسی نمی شود و به نظرِ بنده هر آنچه با زور و ارعاب و نیرنگ و مکر و حیله و هر توجیه و بهانه و ترفندِ تبلیغاتی و دست آویزی به آدمی آسیب و خسارت وارد آورده و حقوقِ مسلّم و اساسیِ انسان را نادیده و مخدودش و آزادی هایش را سلب و در حیطه یِ خصوصیش مداخله و احترام و عزّتش را خدشه دار ساخته و موجبِ تحقیر و توهین و شکستش گردد و راه هایِ دسترسی به حقیقت را از او دریغ ورزد و سانسورش کند تجاوز و تعدّی محسوب شده و آسیب به حریمِ وجودیِ بشر قلمداد می گردد.
      تعدّی و تجاوز متأسقانه از کانونِ خانواده و از سویِ نزدیک ترین اشخاص به انسان یعنی پدر و مادر آغاز می گردد و پس از آن می توان تعدّی و تجاوزِ خویشاوندان ، تعدّی و تجاوزِ محیط ، تعدی و تجاوزِ سنّتِ رایج ، تعدی و تجاوزِ فرهنگِ حاکم ، تعدی و تجاوزِ تاریخچه یِ وراثتی و نیز پیشینه یِ ملّی و روش ها و شیوه هایِ متداول و بسیاری دیگر از عواملی که در زندگیِ یک شخص تأثیر گذار بوده و ناخواسته آنان را به خود می پذیرد را از جمله خیانت هایِ بزرگ به یک آدمی برشمرد.
      تأسی نکردن به پویش و بررسی و مطالعه یِ دقیق و عمیق به عنوانِ اصلی مهم و ضروری در کسبِ اطلاعاتِ روزِ دنیا و دست یابی به بهزیستی و آشنایی با درست ترین نوعِ راه کارهایِ منطقی و متعهّدانه برایِ پرورشِ نسلِ بشری جهتِ رسیدن به همزیستیِ مسالمت آمیز ، کاربردِ روش ها و شیوه هایِ غلط و ناکارآمد و غیرِ مدنی و منسوخِ تربیتی ، ندادنِ آگاهیِ صحیح به زیباترین شکلِ ممکن از راهِ بهترین مِتدِ آموزشی ، متناسب با هر دوره یِ سنی ، نساختنِ الگویِ رفتاریِ شایسته از خود ، بی خبری از نیازهایِ اساسی ، بدآموزی هایِ کوچک و بزرگ و بی مسئولیّتی در قبالِ منش و شیوه یِ کردار و نوعِ مواجهه با مسائل در ارکانِ مختلفِ زندگی و قرار ندادنِ وقت کافی به منظورِ رسیدگی به مناسباتِ عاطفی و فراهم نیاوردنِ امکانِ کشف و بروزِ قابلیّت ها از جمله تعدّی و تجاوزاتی است که والدین و اعضاءِ خانواده و خویشاوندان به یک انسان حتّی پیش از تولّدِ وی در قبالش اعمال می دارند.
      نبودِ احساسِ مسئولیّت در قبالِ نوع و شیوه یِ زیستن ، سرنوشت و آینده یِ نسلِ انسانی و بی توجّهی به مشکلات و معضلاتِ موجود ، نادیده گرفتنِ حقوق و ورود به حیطه یِ خصوصی به اشکال مختلف و عدمِ رعایتِ آنچه می تواند منافعِ عمومی در راستایِ زندگیِ مسالمت آمیز را تأمین گرداند ، سودجویی هایِ شخصی ، استفاده از ترفندها و روش هایِ غیرِ اخلاقی ، وارد ساختنِ خسارت و آزار و زیان ، سلب کردنِ ابتکارِ عمل و جلوگیری از تحقیق و پویش و بروزِ خلّاقیّت و قابلیّت هایِ انسانی ، پدید آوردنِ هرگونه اجبار برایِ پذیرش و انتخاب ، دامن زدن به مسائلِ تفرقه افکنانه ، ایجادِ جنگ و خشم و نفرت و ده ها موردِ دیگر تجاوزاتی است که محیط و پیرامونِ زندگی درحقِّ نوعِ بشر می نماید.
      سنّت هایِ غلطِ به جا مانده از پیشینه یِ تاریخی و فرهنگی و نیزِ عدم بازنگری و اصلاحِ آنچه بینِ اعضاءِ یک جامعه رایج و متداول می باشد نیز می تواند شخص را از لحاظِ فکری ، اعتقادی و روحی و روانی موردِ آزار و تعدّی و تجاوز قرار دهد و ناهنجاری ها و بداخلاقی ها و معضلاتِ عدیده را نسل به نسل به گونه یِ بشری انتقال دهد.
      همین موارد باعث می گردد زندگیِ نسلِ بشری همواره از ابتدا تا اکنون پر از صحنه ها و خاطراتِ دل خراش ، منزجر کننده و مشکلات و مخاطرات و نافرجامی ها و ناکامی هایِ تأسفبار و توأمان با امراض و دردها و کشمکش ها و بهران هایِ ویرانگر باشد و نتواند در امنیّت و آرامشِ مطلوب زندگیِ سراسر حاصل ، لذّت ، زیبایی و افتخاری را برایِ خود رقم زند.
      همین دلایل کافی است تا اذهان و اقرار شود هیچ گناه کار و جنایت پیشه ای در دنیا وجود ندارد و اگر هم خطایی از کسی سر زند تمامِ نسلِ بشری به علّتِ کم کاری ها ، خیانت ها ، بی توجّهی ها ، خودخواهی ها و بی مسئولیّتی هایشان در قبالِ یکدیگر در آن شریک می باشند و هرگز اجازه ندارند راحت ترین راه یعنی حذفِ همنوعِ قربانیِ اتّفاق و یا گرفتارِ دام هایِ بیشمارِ تنیده شده از غفلتِ انسانی را انتخاب و اتّخاذ نمایند.  
      فراهم نبودنِ بستر و محیطی که انسان بتواند کنارِ یکدیگر در صلح و امنیّتِ کامل به تعاملی فراگیر جهتِ ریشه کنیِ مشکلات و معضلاتِ شخصی و اجتماعی با کمکِ تجاربِ مفید ، کارآمد ، مطمئن و سازنده یِ خویش بپردازد همچنان راه را سویِ زوال و انقراضِ نسل بشری هموار و آدمی را به سرعت سمتِ تباهی گسیل می دارد.
      پایان.

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۸۳۳۷ در تاریخ سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۴۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0