سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      خواهش میکنم توجه کنید قسمت پایانی
      ارسال شده توسط

      باقر رمزی ( باصر )

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۸
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۱۷ | نظرات : ۱

      شیرخواران شیره ای و آمار و ارقامی از نوزادان معتاد
      قسمت پایانی
      مناطق جنوب شرقی کشور را دریابید
      احتمال تولد نوزاد معتاد در هر نقطه ای از کشور وجود دارد اما دکتر نادعلی اسماعیلی، پژوهشگر حوزه اعتیاد در گفتگو با «جامعه پویا» تاکید می کند: «آمار تولد نوزادان معتاد در مناطق جنوب شرقی کشور بسیار بالاتر از سایر نقاط کشور است.» به گفته اسماعیلی، «پس از این مناطق، تولد نوزادان معتاد در حاشیه کلان شهرها هم بیشتر دیده می شود.»
      وقتی از اسماعیلی درباره صحت و سقم آمار 70 هزار نفری تولد نوزادان معتاد در هر سال می پرسیم او می گوید: «قطعا آمار واقعی نوزادان معتاد به دنیا آمده بیشتر از اینهاست. باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که در سال های اخیر، آمار زنان معتاد افزایش چشمگیری داشته است. وقتی آمار زنان معتاد بیشتر شود، آمار نوزادان معتاد هم افزایش پیدا می کند.»
      به اعتقاد اسماعیلی «اگر همین الان فکری به حال کاهش آمار تولد نوزادان معتاد نکنیم، آن وقت شک نکنید که در سال های آینده با بحران بزرگتری مواجه خواهیم شد. اکنون اوضاع به شکلی است که خیلی از این بچه های معتاد، بین متکدیان خرید و فروش می شوند و برای تکدی گری و مظلوم نمایی از آنها سوءاستفاده می شود. این بچه ها در صورت زنده ماندن هم آینده خوبی در انتظارشان نخواهد بود. بیشتر آنها به محض رسیدن به سن کودکی، مجبور به توزیع مواد مخدر، تکدی گری و دست فروشی می شوند.»
      شیرخواران شیره ای؛ آمار و ارقامی از نوزادان معتاد
      درمان زنان معتاد در اولویت نیست
      اگر می خواهیم نوزاد معتاد به دنیا نیاید، بدیهی ترین راه حل این است که با اعتیاد زنان مقابله کنیم، مقابله کردن با اقدامات قهری و بگیر و ببند درست نمی شود، بلکه به فرهنگ سازی، آموزش، کمک به ترک اعتیاد زنان، تامین رفاه مادران باردار و مبارزه با فقر و آسیب های اجتماعی نیاز دارد.
      دکتر مسعود حاجی رسولی، کارشناس شناخته شده حوزه اعتیاد، در گفتگو با «جامعه پویا» به گونه ای دیگر به موضوع نگاه می کند و می گوید: «تا اسم نوزاد معتاد به میان می آید، همه یاد این می افتند که باید با آسیب های اجتماعی مقابله کنیم اما هیچ کس نمی پرسد که مسبب این آسیب های اجتماعی کیست؟ چندین سال است که به مسئولان درباره خطر افزایش زنان معتاد هشدار می دهیم، اما کسی هشدارهای ما را جدی نمی گیرد. از سال 86 تا 90 حدود شش درصد به آمار زنان معتاد اضافه شده و این آمار هم مدام در حال افزایش است اما انگار کسی این موضوع را جدی نمی گیرد. حال سوال ما این است که وقتی خطر افزایش زنان معتاد را جدی نمی گیرند، چطور انتظار دارید آمار نوزادان معتاد افزایش پیدا نکند؟»
      حاجی رسولی، پیچ اعتراض هایش را بیشتر می چرخاند و می گوید: «حرف حساب ما این است که اگر قانون برای کاهش آسیب های اجتماعی و حل معضل نوزادان معتاد مشکل دارد، باید اصلاح شود؛ اگر هم قانون خوب است و در اجرا مشکل داریم، باید مجریان مقابله با آسیب های اجتماعی را تغییر دهیم اما اینکه هیچ کاری نکنیم و منتظر باشیم آمار تولد نوزادان معتاد به شکل غیبی کمتر شود با عقل و منطق نمی خواند.»
      از نگاه این کارشناس حوزه اعتیاد «این روزها تا دل تان بخواهد همایش ها و نشست های مختلف برای مقابله با آسیب های اجتماعی برگزار می شود. در خیلی از این نشست ها هم از کارشناسان پیشکسوت حوزه اعتیاد برنامه های علمی می خواهند اما وقتی پای عمل به همان برنامه ها می رسد، برنامه های پیشنهادی ما اجرایی نمی شود. حال سوال ما این است که وقتی قرار نیست در مقام عمل کاری برای حل آسیب های اجتماعی انجام شود، هدف از برگزاری این همه نشست و دعوت از کارشناسان مختلف چیست؟»
      انتقاد دیگری که کارشناسان حوزه اعتیاد مطرح می کنند، کمبود مراکز درمان تخصصی برای ترک اعتیاد زنان است. این کمبودها باعث شده بسیاری از مادران باردار و معتاد، به مراکز ترک اعتیاد دسترسی نداشته باشند. وقتی می گوییم مراکز ترک اعتیاد، منظورمان مراکزی است که دولت از آنها حمایت می کند و به صورت رایگان زنان معتاد را پوشش می دهند زیرا واضح است که یک زن معتاد و کارتن خواب پولی برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد خصوصی ندارد.
      اگر پای حرف های پژوهشگران حوزه اعتیاد بنشینید آنها بر تاسیس مراکز ویژه ترک اعتیاد زنان تاکید می کنند زیرا فرآیند ترک اعتیاد برای مردان، مشابه درمان اعتیاد در زنان نیست اما در کشور ما چون هنوز هم بیشتر جمعیت معتادان را مردان تشکیل می دهند، مراکز دولتی درمان اعتیاد ویژه زنان به ندرت یافت می شود.
      در اولویت قرار نگرفتن درمان اعتیاد زنان به عنوان شهروندانی که سلامت آنها ضامن سلامتی فرزندان آینده این کشور است، موجب شده حل بحران اعتیاد نوزادان هم در اولویت قرار نگیرد.
       شیرخواران شیره ای؛ آمار و ارقامی از نوزادان معتاد
      از سوی دیگر، آمارهای رسمی هم از کاهش سن اعتیاد زنان خبر می دهد. پیش تر فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه امروز 4 تا 10 درصد معتادان جامعه زنان هستند، در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: «در حال حاضر الگوی اعتیاد در زنان تغییر کرده است. در گذشته سن اعتیاد زنان بالا بود و این افراد از مخدرهای سنتی استفاده می کردند اما امروز متوسط سن اعتیاد زنان به 37 سال کاهش یافته است و بیشتر به مخدرهای صنعتی گرایش دارند.»
      کاهش سن اعتیاد زنان و افزایش روز افزون آمار زنان معتاد، زنگ خطر جدی است که اگر خودمان را به نشنیدن بزنیم، آن وقت بالا رفتن آمار تولد نوزادان معتاد، هیچ جای تعجب نخواهد داشت.
      پایان
      باقر رمزی باصر
      افتاده بپاخاسته

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۷۴۸۳ در تاریخ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      وحید کاظمی
      پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۲۷
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0