سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        خواهش میکنم توجه کنید قسمت سوم
        ارسال شده توسط

        باقر رمزی ( باصر )

        در تاریخ : سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۳۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۷۳ | نظرات : ۱

        شیرخواران شیره ای و آمار و ارقامی از نوزادان معتاد
        قسمت سوم
        از این آمارها باید ترسید
        هیچ تحقیق علمی و میدانی انجام نشده که به طور دقیق نشان دهد سالانه چه تعداد نوزاد معتاد در کشور ما به دنیا می آیند. چند ماه قبل، علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، در اظهارنظری تأمل برانگیز عنوان کرد: «در یک دوره چهارساله از صد هزار مادر باردار پرسیده شد که آیا مواد مخدر مصرف می کنند یا خیر که در خوداظهاری پنج درصد آنها به مصرف مواد مخدر اعتراف کردند. با توجه به این آمار و تولد یک میلیون و 200 هزار نوزاد در سال ، می توانیم بگوییم سالانه 70 هزار کودک از مادرانی متولد می شوند که به مواد مخدر اعتیاد دارند.»
        اینکه پنج درصد از مجموع بارداری های کشور در نهایت به تولد نوزاد معتاد ختم شود، آمار تکان دهنده ای است که نشان می دهد سلامت بارداری در نظام بهداشت و درمان ما جدی گرفته نمی شود.
        غربالگری بارداری در نظام سلامت ما فقط مختص زنانی شده است که خودخواسته به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند و در این مسی رهم گاهی ده ها سونوگرافی مختلف برای آنها تجویز می شود که خیلی از آنها ضروری نیست در حالی که در نظام سلامت توسعه یافته، باید همه بارداری ها فارغ از توان مالی مادر باردار یا محل سکونت او به صورت کامل کنترل شود.

        نوزادان معتاد، سوژه پاسکاری سازمان ها
        در شرایطی سالانه 70 هزار نوزاد معتاد در کشور ما به دنیا می آید که گرفتن زیر پروبال این نوزادان از سوی نهادها و سازمان های حمایتی فراموش شده است. چند ماه قبل پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به صراحت به رسانه ها اعلام کرد: «اگرچه درباره نوزادان معتاد مسئولیتی نداریم و رسیدگی به این موضوع در حیطه وظایف وزارت بهداشت است اما به این موضوع حساس هستیم.»
        از آن سو، وزارت بهداشت هم بارها اعلام کرده مسئولیت مستقیمی برای مقابله با آسیب های اجتماعی ندارد زیرا بودجه اختصاصی برای این کار به این وزارتخانه تعلق نمی گیرد. وزارت بهداشت در بهترین حالت، خود را مسئول درمان نوزادان معتاد می داند. تازه آن هم در شرایطی که فرد یا نهادی پیدا شود و این شیرخواران بیمار را به بیمارستان برساند.
        سازمان بهزیستی نیز که بزرگترین نهاد متولی مقابله با آسیب های اجتماعی است، تاکنون نتوانسته کارنامه ای پذیرفتنی و درخور برای حمایت از نوزادان معتاد ارائه دهد. بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته فقط در تهران صد نوزاد معتاد به سازمان بهزیستی سپرده شدند. این صد نوزاد حمایت شده در مقایسه با آمار هزاران نفری از نوزادان معتاد، کاملا نشان می دهد انبوهی از شیرخواران معتاد شده به حال خود رها شده اند و خبری از آنها نیست.
        شیرخواران شیره ای؛ آمار و ارقامی از نوزادان معتاد
        ایدز و اعتیاد مجدد در کمین نوزادان درمان شده
        کلید درمان قطعی نوزادان معتاد در اقدامات پس از ترک اعتیاد نهفته است. نوزاد معتادی که درمان شده باید به طور مداوم تحت مراقبت های تکمیلی قرار بگیرد و مهم تر از همه اینکه شیر مادر معتاد را هم نخورد زیرا ممکن است دوباره با شیر مادر به اعتیاد مبتلا شود.
        متاسفانه برای بیشتر نوزادان معتادی که درمان می شوند و از چنگال اعتیاد نجات پیدا می کنند، این مسائل حیاتی رعایت نمی شود و نوزاد دوباره به همان خانواده ای بر می گردد که صلاحیت نگهداری کودک را ندارد، در نتیجه همان نوزاد نجات یافته، دوباره به دام اعتیاد اجباری می افتد.
        به همین دلیل چند هفته قبل حسین اسدبیگی، رییس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از بیمارستان ها درخواست کرد: «در صورت مشاهده نوزادان معتاد شده، آنها را به خانواد ه های شان بازنگردانند بلکه در چنین مواردی با شماره 123 تماس بگیرند و اورژانس اجتماعی بهزیستی را در جریان بگذارند. همچنین به نیروی انتظامی هم اطلاع دهند تا تکلیف کودک معلوم شود؛ اما هم اکنون یکی از مشکلات ما این است که کارشناسان هم از این کار بی خبر هستند.»
        این مقام مسئول درباره افزایش تعداد نوزادان معتاد هم هشدار داد و گفت: «در حال حاضر معتاد کردن کودکان در جامعه افزایش یافته و این معضل، بیشتر به چشم می آید. مادران معتادی هستند که کودکان و نوزادان شان را در بیمارستان ها به دنیا می آورند؛ بنابراین آن نوزادان هم دچار اعتیاد هستند یا اینکه به نوزادان خود در خانه مواد مخدر و متادون می دهند تا آنان را آرام کنند.»
        تراژیک ترین بخش زندگی نوزادان معتاد، ابتلای خیلی از آنها به بیماری ایدز است؛ در حالی که اکنون علم پزشکی به درجه ای رسیده که مادر مبتلا به ایدز می تواند زیر نظر پزشک، فرزندی سالم به دنیا بیاورد اما نباید انتظار داشت که یک مادر معتاد و کارتن خواب که به بیماری ایدز هم مبتلا شده، دغدغه تولد فرزندی سالم را داشته باشد. حتی اگر نوزاد سالم به دنیا بیاید و مادر پس از تولد نوزاد به ایدز مبتلا شود، خوردن شیر مادر هم می تواند نوزاد معتاد را به ایدز مبتلا کند.
        ادامه دارد . . . . . . . .
        پایان قسمت سوم
        باقر رمزی باصر
        افتاده بپاخاسته

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۷۴۷۸ در تاریخ سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۳۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
         آرزو محمدزاده
        سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۱
        درود بر شما

        قابل تامل بود
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0