سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ماهیت معنا و اطلاعات وجنس آن
        ارسال شده توسط

        جاوید مدرس اول(رافض)

        در تاریخ : دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۴۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۲۳ | نظرات : ۳

        ماهیت اطلاعت و معانی و عالم معنا
        و اسباب ظهور آن در عالم مادی
        ............................................................
        حرف و گفت و صوت را بر هم زنم  
        تا که بی این هرسه با تو دم زنم
        🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
        با این بیت از حضرت مولانا دستاویزی برای شرح مطلبی مهم پیدا شدکه منبعث از شرح مضمون همین بیت میباشد.
        مولانا در بیتی دیگر میفرماید
        جان نباشد جز خبر در آزمون
        هرکه را افزون خبر جانش فزون
        در این بیت مولانا جنس اطلاعات و آگاهی را از جنس جان بر میشمارد.
        ماهیت آگاهی و معانی و اطلاعات که زیب و زینت هر شخص کمال جو عارف و صاحب معرفت میباشد هدف گفتگوی این سطور میباشد.
        در کسب معارف و یا انتشار آن به هر روشی که ممکن است در عالم فیزیکی و مادی حتما ابزار ماده نیازمند انسان خواهد بود تا در قالب و ظرف (ماده ) (سخت افزار) معانی اصیل و اطلاعات و علم و آگاهی (نرم افزار) را بتوان انتقال و انتشار و کسب نمود.
        حال سئوالی پیش میآید مگر جنس معانی و اطلاعات چیست که در قالب مادی عرضه میشود.
        عالم معانی که از عالم متا فیزیکی و غیر مادی سرچشمه دارد برا ی حضور و ظهور در عالم مادی
        نیازمند ظرف مادی میباشد. که حتی در جابجایی آن نیز در عالم مادی نیاز بر ظرف مادیست.
        دقیقا مثل جسم و جان (تن و روح) بنابرای معانی در قالب کلمات نقش روح را در تن بازی میکنند و به کلمات جان میبخشند.
        مادیگرایان بدون توجه به ظرف و مظروف وبا نگرش سطحی گرایانه فقط پوست را میبینند وغافل از مغز هستند.و ماهیت معانی و اطلاعات را نیز مادی میشمارند.بطوریکه حافظ میفرماید
        دیدن روی ترا دیده جان بین باید
        وین کجا مرتبه چشم جهان بین منست
        1-از ساده ترین و بدوی ترین روشها (علایم و اشارات است) که قبل از ایجاد زبان گفتاری و تکنیک های نوشتاری بوده است (حتی امروزه کرو لالها با اشارات سمبلیک معنی دار )باهم گفتگو میکنند.بدون صوت .بطوری که ملاحظه میشود در این روش از ابزار مادی دست و غیره استفاده میشود و معانی و گفتار رد و بدل میگردد.
        2- در روش گفتاری نقش حروف کلمات و جملات و (دستور زبان) در وحله اول و در وحله دوم اصوات زبان حلق و لب و هوا ی موجود بعنوان ابزرهای مادی برای تبادل اطلاعات لازمست
        اگر یکی کم باشد گقتگو امکان پذیر نمیشود.
        یعنی برای گفتن یک کلمه شما بوسیله تار های صوتی خود و حلق و لب زدن های متوالی ضرباتی رابه هوا مینوازید و صوت ایجاد میکنید که حامل حروف و کلماتی با معانی خاص هست و این در هوا منتشر شده و به سمع دیگران میرسد.و معانی و اطلاعات انتقال مییابند
        3-روش نوشتاری :که باز نیازمند شکل حروف وکلمات و جملات میباشد و علاوه ازین برای نگارش آن ورق قابل نوشتن قلم و جوهر بوسیله دست نیازمند است که همه مادی میباشد
        تکنیک های جدید چاپ و انتشار هم که نیازمند وسایل و ابزار های خاص خود میباشد.
        4-ارتباطات راه دور چه گفتاری چه نوشتاری و چه تصویری از پیشرفته ترین روشهای انتقال اطلاعات میباشد که همه از ابزارهای مادی بهره میگیرد.
        الکتریسیته  هوش مصنوعی ،اینتر نت و و و همه این تکنولوژی ها از ماده و آثار ماده بهره مند هستند
        مثل امواج الکترو مانیتیک .امواج رادیویی و فیبر های نوری
        در حافظه هوش مصنوعی باز عوامل الکترونیکی و الکتریسیته تکنو لوژی خاصی برای ذخیره اطلاعات و پرورش اطلاعات و داده پردازی و انتقال آن استفاده میشود.
        که دارای دو بخش سخت افزاری (مادی) و نرم افزاری (داده ها و برنامه ها) که ماهیت غیر مادی دارد.
        ماحصل بحث اینکه همانطور که مولانا در بیت
        (حرف و گفت و صوت را بر هم زنم
        تاکه بی این هر سه با تو دم زنم )
        اشاره به ابزارهای مادی ارتباطی دارد میگوید بی نیاز از ماده معانی اصیل خود وترا تبادل خواهم کرد بین خودم وتو که آن در عالم محض معانی برای اولیا و خواص امکان پذیر بوده است
        بنابراین ماهیت معانی و اطلاعات غیر مادی بوده و برای ظهور در عالم مادی نیاز مند ابزارهای مادی هست حتی ارواح نیز برای حضور در عالم فیزیکی نیازمند کالبد مادی و فیزیکی هستند.
          مدرس

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۷۴۷۵ در تاریخ دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۴۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۰۸:۲۲
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        سلام استادبزرگوارم
        خسته نباشید
        پست مفیدی بود خندانک خندانک خندانک
        ممنون خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        جاوید مدرس اول(رافض)
        دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۱۵:۳۶
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        باقر رمزی ( باصر )
        سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ۰۴:۴۶
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0