سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  • شكست حملة نظامي آمريكا به ايران در طبس، 1359 هـ‌.ش
16 شوال 1445
    Wednesday 24 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      چهارشنبه ۵ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      عروض و وزن شعر فارسی 2
      ارسال شده توسط

      احمدی زاده(ملحق)

      در تاریخ : دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۰۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۷۱۰ | نظرات : ۲۹

      وزن شعر در زبان فارسی، مانند زبان های عربی، سانسکریت، یونانی و لاتین بر پایه ی کمیت صداهای ادا شده قرار دارد.
      خلیل بن احمد در سده ی دوم هجری برای شناختن وزن های شعر عربی قواعدی وضع کرد و مجموعه ی آن را "عروض" نامید که هنوز هم معمول است. در فارسی نیز که بنای وزن شعرش با عربی یکی است، همان قواعد را پذیرفتند و به جز تصرفاتی جزیی که بر حسب اقتضای زبان فارسی لازم بود، در اصول آن تغییری ندادند.
      قواعد عروض دو عیب دارد:
      - یکی آن که بسیار پیچیده و آموختنش دشوار است.
      - دیگر آن که چون بسیار کهنه است بر اصول علمی استوار نیست و به فرض آموختن از روی آن باز هم نمی توان به حقیقت وزن و رابطه و نسبت وزن های گوناگون با یکدیگر پی برد.
      از این رو ما برای آشنا شدن با وزن شعر فارسی از مبانی، اصول و روش دیگری بهره می گیریم.
      برای این کار در آغاز باید با چند مفهوم آشنا شویم :
       
      ● حرف
      هر گاه سلسله ی صوت های گفتار را تجزیه کنیم، به واحدهایی می رسیم که دیگر قابل تجزیه نیستند. این واحدهای تجزیه ناپذیر را "حرف" می خوانیم.
      حرف ها را بر حسب صدا به دو دسته تقسیم می کنند: صامت (بی صدا) و مصوت(صدادار)
       
      -  حرف های بی صدا (consonant) آن هایی هستند که از بسته شدن راه نفس در یکی از سه عضو گفتار (حلق، دهان، لب) و باز شدن ناگهانی آن یا بر اثر تنگ شدن گذرگاه نفس در یکی از این اعضا پدید می آید.
      در حالت نخست آوازی چون بانگ ترکیدن شنیده می شود. مانند صدای "ب" ، "پ" ، "گ" و"همزه" در فارسی.
      در حالت دوم آواز سایشی به گوش می زسد و آن حاصل ساییده شدن هوا به کناره های گذرگاهی است که تنگ شده است. مانند صدای "ف"، "و"، "س"، "ز" و "خ" و مانند آن ها در گفتار فارسی.
       
      -  حرف های صدادار (vowel) آن هایی هستند که در ادای آن ها گذرگاه نفس بسته یا تنگ نمی شود، بلکه کم و بیش گشاده می ماند و هوا از میان اعضای گفتار به آزادی می گذزد.
      در فارسی و عربی برخی از حرف های صدادار را "حرکت" می خوانند و در نوشتن آن ها را در شمار حروف نمی آورند، بلکه به صورت نشانه هایی در بالا یا پایین حروف می گذارند (فتحه، کسره، ضمه).
      برخی دیگر از حروف صدادار را "حروف مد" می نامند و آن ها را به صورت های ا � و � یمی نویسند.
      دقیق تر بگوییم :
      حروف صدادار فارسی 
      در فارسی شش حرف صدادار ساده و دو حرف صدادار مرکب هست.
      سه حرف از شش حرف صدادار ساده، کوتاه و سه حرف دیگر آن بلند هستند:
      - حروف صدادار ساده ی کوتاه عبارتند از فتحه، کسره و ضمه
      - حروف صدادار ساده ی بلند نیز عبارت است از آ (A)، ای (I)، او (U)
       
      دو حرف صدادار مرکب هم عبارت است از:
      -  حرف صداداری که در کلمه هایی مانند نو و دو (امر از دویدن) وجود دارد.
      -  حرف صداداری که در کلمه هایی مانند می (شراب) و ری (شهری است) وجود دارد.
       
      ● هجا (Syllabe)
      همان گونه که گفتیم کوچک ترین جزیی که از تجزیه ی صوت های گفتار به دست می توان آورد "حرف" است. اما حرف واحد صوت های گفتار نیست، زیرا بیش تر حرف ها به تنهایی ادا شدنی نیستند و اگر برخی از آن ها را تنها می توان ادا کرد، در صورت های گفتار تنها نمی مانند و از یک حرف تنها کلمه، یعنی لفظ معنی دار ساخته نمی شود.
      واحد صوت های گفتار هجا است و آن ترکیبی از چند حرف است که به یک دم زدن، بی فاصله و بدون قطع، شنیده می شود.
      کلمه از نظر اجزای آن به "حرف" تقسیم می شود و هر یک از این اجزاء یعنی حرف ها را می توان با حرف دیگری ترکیب کرد و از آن یک هجا به دست آورد. یعنی هجا که واحد صوت های گفتار است، همیشه از چند حرف ترکیب یافته است که ناگزیر یکی از آن ها صداداراست.
      هجا گاه خود به تنهایی کلمه است، یعنی معنی مستقلی دارد. مانند:  پا، مو، می، که و دل. ولی کلمه اغلب از ترکیب چند هجا به دست می آید. مانند: پیدا، پایان، عدد و کتاب.
      هجا از نظر کمیت، یعنی امتداد زمانی آن بر دو نوع است: هجای کوتاه و هجای بلند
      هجای کوتاه از ترکیب یک حرف بی صدا با یک حرف صدادار ساده ی کوتاه (فتحه، کسره، ضمه) درست می شود. مانند: که ( از "ک" و کسره) و  هجای اول کلمه ی قلم ( از "ق" و فتحه)
      هجای بلند نیز خود بر دو نوع است:
      - هجایی که از ترکیب یک خرف بی صدا با یک حرف صدادار بلند درست می شود. مانند: "ما"، "بی" و "او"
      - هجایی که از ترکیب  دو حرف بی صدا که یک حرف صدادار در میان خود داشته باشند درست می شود. مانند: "تن"، "بُز" و "کش" که دو حرف اول و سوم در آن ها بی صدا و حرف وسط صدادار (حرکت) است.
       
      ● تجزیه ی کلمه ( تقطیع)
      کلمه، دارای یک هجا یا مجموعه ی چند هجا است که به قصد دلالت بر معنی خاصی ادا می شود. هر کلمه را از نظر شنیدن می توان به هجاهای کوتاه یا بلند تجزیه کرد. مثلن:
       کلمه ی "من" شامل یک هجا است و بر حسب تعریفی که کردیم هجای بلند است.
      کلمه ی "مادر" شامل دو هجا است: یکی "ما" و دیگر "در" که هر دو هجای بلند است.
      کلمه ی "بنفشه" از سه هجا ترکیب شده است که یکی "بَ" ( ب و حرکت فتحه) که بر حسب تعریف هجای کوتاه است، دوم "نَف" که هجای بلند است و سوم "ش ِ" ( ش و حرکت کسره) که هجای کوتاه است.
       
      ● نشاته گذاری برای هجاها
      اکنون برای بررسی وزن شعر فارسی فقط لازم است که برای انواع هجاها نشانه ای قرار بدهیم و سپس به موضوع اصلی بپردازیم.
      این نشانه ها را به قرار زیر می پذیریم:
      هجای کوتاه = ں
      هجای بلند =  �
      حال با این نشانه های قراردادی می توان  مثال های بالا را به صورت های زیر نشان داد:
      من = �
      مادر = � �
      بنفشه = ں � ں
       
      وزن شعر فارسی
       
      هرگاه کلمه های عبارتی را آن گونه ترکیب کنیم که هجاهای کوتاه و بلند آن ها بر حسب نظم و ترتیب خاص و معینی در پی یکدیگر قرار بگیرند، آن گاه شنونده ی فارسی زبان از شنیدن آن عبارت وزنی ادراک می کند.
      بعنی در زبان فارسی فرق موزون و ناموزون در این است که در عبارت موزون هجاهای کوتاه و بلند نسبت به هم نظم و ترتیبی دارند، ولی در عبارت ناموزون و ساده این نظم میان هجاها وجود ندارد.
      اکنون برای مثال یک عبارت موزون (منظوم) و یک عبارت ناموزون (منثور) را تجزیه ( تقطیع ) می کنیم، یعنی آن ها را همان گونه که پیش از این آموختیم به هجاها تجزیه می کنیم و نوع هر هجا ( کوتاه یا بلند ) را با نشانه هایی که قرارداد گذاشتیم مشخص می سازیم.
      توجه : در این کار باید دانست که منظور صورت شنفتنی کلمات است، نه صورت نوشتنی آن ها. پس حرفی که نوشته می شود اما تلفظ نمی شود به شمار نمی آید ( مانند حرف "ﻪ " در کلمه ی " که " و حرف " و " در کلمه ی " خواه " ) و به عکس حرف هایی که نوشته نمی شود ولی تلفظ می شود در تقطیع به شمار می آید ( مانند حرف مشدد که دو حرف شمرده می شود و حرف صدادار " آ " در کلمه ی " الله " )
      و اکنون مثال ها :
      عبارت موزون (منظوم):
      جهانا چه بد مهر و بد خو جهانی
      که تجزیه ی آن به هجا ها بدین قرار است:
      ﺟ ﮭا نا ﭼ بد ﻣﮭ رو بد خو ﺟ ﮭا نی
      و ترتیب هجاها با نشانه های قراردادی (هجای کوتاه = ں و هجای بلند = � ) این است:
      ں � �  ں � �  ں � �  ں � �
      همان گونه که می بینید میان هجاهای کوتاه و بلند نظمی هست، یعنی در پی یک هجای کوتاه دو هجای بلند قرار دارد و این ترتیب چهار بار تکرار شده است. از شنیدن این عبارت گوش شنونده نیز وزنی ادراک می کند که نتیجه ی همان نظم میان صوت های گفتار یعنی هجاهای آن است.
      عبارت ناموزون (منثوز):
      اکنون این جمله را از گلستان سعدی تجزیه می کنیم:
      یکی از شعرا پیش امیر دزدان رفت
      که تجزیه ی آن به هجا ها بدین قرار است:
       ی کی از ش ع را پی ش ا می ر دز دان رفت
      و ترتیب هجاها با نشانه های قراردادی (هجای کوتاه = ں و هجای بلند = � ) این است:
      ں � � ں ں � � ں ں � ں � � �   
      در این جا می بینید که هجاهای کوتاه و بلند نسبت به یکدیگر نظم و ترتیب معینی ندارند. به این علت از شنیدن این عبارت وزنی هم ادراک نمی شود. پس این جمله نظم نیست، بلکه نثر است.
      دکتر پرویز ناتل خانلری

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۵۴۷۲ در تاریخ دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید
      ۱۰۱ شاعر این مطلب را خوانده اند

      سیدحاج فکری احمدی زاده(ملحق)

      ،

      فرهاد مهرابی

      ،

      زین العابدین محب علی

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      غلامرضا مهدوی(مهدوی)

      ،

      فاطمه سادات بحرینی

      ،

      منصور شاهنگیان

      ،

      صفیه پاپی

      ،

      علیرضا غلامی

      ،

      سید حسام حسینی ارسنجانی

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      فاطمه رها

      ،

      فرمیسک(هاوار هه لوی)

      ،

      جعفر جمشیدیان تهرانی

      ،

      رامین صفاجو

      ،

      حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

      ،

      آزیتا احمدی

      ،

      محسن آریان

      ،

      سپیده ی صبح

      ،

      محمد علی نعمتی (حقیر)

      ،

      نازنین حسنی

      ،

      سیده لاله رحیم زاده(آلاله سرخ)

      ،

      مهدی حسن نژاد(باران)

      ،

      مهدي ازوج (هومن )

      ،

      محمد ممبینی

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      اعظم بهارلو

      ،

      مسعود شاهبازپور

      ،

      علی ناصری(عین)

      ،

      عبدالوهاب (وهاب) شیرودی

      ،

      مریم عرفانی فر

      ،

      سیاوش آزاد

      ،

      آرمان پرناک

      ،

      محمد رضا خوشرو (مریخ)

      ،

      سید محمدرضا لاهیجی

      ،

      مسعود آزادبخت

      ،

      زلیخا رامیار،امید سحر

      ،

      امين آزادبخت

      ،

      محمدحسن پورصالحی

      ،

      مهرداد عزیزیان بی تخلص

      ،

      سامان سولقانی

      ،

      سید هادی محمدی

      ،

      مهدیس رحمانی

      ،

      حوریا.د (شاهزاده خانوم)

      ،

      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      ،

      ابراهیم آروین

      ،

      محمد حسنی

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      منوچهربابایی

      ،

      محمد علی سلیمانی مقدم

      ،

      شیما جریده (شین بانو)

      ،

      تکتم حسین زاده

      ،

      پروین رئیسی نژاد

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      ژکا گرجاسی

      ،

      حسین رضایی(آشنا)

      ،

      امید کیانی (امید)

      ،

      محمد قنبرپور(مازیار)

      ،

      اميرحسين علاميان(اعتراض)

      ،

      آرزو عباسی ( پاییزه)

      ،

      فاطمه شایگان(هیراب)

      ،

      لیلا گماری ( مأنوس شده با قلم)

      ،

      محمد گلی ایوری

      ،

      فلاح رمضانی(عاشق)

      ،

      م فریاد(محمدرضا زارع)

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      علی احمدی( امین)

      ،

      محمد جواد عطاالهی

      ،

      رضا سعادت نژاد

      ،

      علی اسماعیلی

      ،

      ابراهیم کریمی (ایبو)

      ،

      سیدیحیی حسینی

      ،

      معصومه خدابنده

      ،

      علی قاسمیان ( باغبان )

      ،

      بابک قدمی و اریانی (ققنوس)

      ،

      قربانعلی فتحی (تختی)

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      سید مقتدی هاشمی پرست

      ،

      سارا خوش روش

      ،

      حمیدنوری(احمد)

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      مرتضی پالیزبان

      ،

      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

      ،

      مهدی صدری دولق

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      امیررضا شریف زاده

      ،

      علیرضا شفیعی

      ،

      روح اله سلیمی ناحیه

      ،

      علی غلامی

      ،

      اسما باقری

      ،

      محمدرضادرانی نژاد

      ،

      بهرام معینی (داریان)

      ،

      مجید خوش خلق سیما

      ،

      موسی ظهوری آرام(آرام)

      ،

      محمد علی نیک روش

      ،

      آذر مهتدی

      ،

      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

      ،

      عسل ناظمی

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)

      ،

      شهاب نجف آبادی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0