سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

پنجشنبه ۲۸ خرداد

پست های وبلاگ

شعرناب
بانک مرکزی دیلاق
ارسال شده توسط

حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)

در تاریخ : ۲ هفته پیش
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۱ | نظرات : ۶

در رشته معماری می‌خونیم ...
نه فقط آدمها که اشیا هم انرژی دارند...
گاهی دوری ... گاهی نزدیکی، حالمون رو بهتر میکنه...
گاهی چینش جدید وسایل خونه.
گاهی بخشش آدمها ... یا چیزهایی که لازم نداریم،
به کسی که به دردش بخوره ...
اینطوری....
دورمون هم خلوت میشه.
از خودم پرسیدم که ....
چرا قدیمی‌ها با صفا تر بودن!؟
چرا حالشون بهتر بود!؟
خونه، خانواده، دوستان، محیط زندگی، و محله...
پیوسته داره به ما انرژی میده.
یک مقدارش دست خودمونه که به شکل علایقمون، تغییرش بدیم.
 
چینش خونه ها، نمای ساختمونها،
جنس خونه ها از سنگ و آهن باشه یا چوب،
  تعداد برج و آپارتمان های شهر یا ویلایی هاش...
ارتفاع و حجم بنا به بنا،
همه و همه...
نه فقط تو حال آدمها ...
که تو ساخت شخصیت شون هم موثره.
قد بلند بانک مرکزی...
 که تو سر مسجد محله می زنه،
 جایی برای خدا بهتر از دنیاست...
 نمیذاره.
ما با معماری و هنر، به مردم یاد دادیم...
دنیا بهتره، مهمتره، پررنگ تره.
ولی انتظار داریم بیشتر از بازار و خیابون و بانک و صرافی،
مسجد و هیات، بیان!
گندم از گندم بروید جو ز جو.
 
اما مسجد جامع یزد و بقیه مساجد کهنه ی شهرها ...
گلدسته های رشیدی داشت که از چند فرسخی نمایان بود.
اون قدیمها...
مارک شهر، بِرند شهر، بلندترین بنای شهر... مسجد جامعش بود.
عمودی سازی و آپارتمانهای کپی هم، که مثه شکلات های کارخونه مثله همن،
ریشه در معماری غرب داره و اون هم ریشه در فلسفه لائیک غرب.
که با فرهنگ ما سازگار نبود.
مگه ما مثه غربی‌ها بودیم که خونه هامون شبیه اونها باشه.
ما حتی شبیه چینی ها که هم قاره ی ما هستند، هم نیستیم که توی پاگودا زندگی کنیم.
خونه ی تنگ و دلتنگ غربی رو برا مردم باصفای ما آوردن ...
و ما هم شدیم غربی. دلتنگ و روان خسته.
 
بنظرم...
یکیش برا همینه...
که حال مردم و فرهنگ،
روز به روز، سال به سال و دهه به دهه، خراب تره.
هر سال میگیم... دریغ از پارسال.
مردها و حتی خانمها ... خسته میشن،
فرسوده میشن،
چون یک جا باید باشه ..که....آسود شن.
و خستگی رو از جونشون بتکونن.
 
صفا تو خونه مادربزرگهامون بود ...
که حوض و فواره و ماهی قرمز داشت.
همون آب پاک حوضش، با کاشی های لاجوردی و آسمونی،
یا نور هفت رنگ اُرسی ها که رو قالی وسط هال می افتاد...
خستگیِ روز رو از تن و جونمون می کند.
ولی افسوس ...
که ندوستند...
ما رو
مردم رو
فرهنگ رو
و این که...
 خونه ی سرزنده و با حیات،
پر از گُل و بلبل و درخت و حوض ِتو حیاته که باصفاست.
(حافض عطائی / ٧ خرداد ١۴٠۵)

ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
این پست با شماره ۱۶۴۳۸ در تاریخ ۲ هفته پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)
خندانک
ارسال پاسخ
منیژه قشقایی
۲ هفته پیش
سلام و عرض ادب
کاملا صحیح فرمودید،اثر متقابل معماری بر انسان و انسان بر معماری حتی
سبک معماری بر روح و جسم وحتی اعتقادات آنان .
و تأثیری که روح انسان ها بر مکان دارد
عمل خیبر ،نیک یا ...
هرفعل ما ،نگاه کردن ،گفتن ،شنیدن
خم و راست شدن ،ذکر ،بیان مطلب
حتی اندیشه و فکر،بالاخره ما ماده ای می سوزانیم که تبدیل به انرژی می شود
و انرژی از خود ساطع می کنیم
هر حرکتی که ماهیچه ها و سلول های بدن دارند ، انرژی که آزاد می شود .

و این انرژی که تحت چه نیتی و تحت چه اعتقادی آزاد شده است ،خود این انرژی ماهیتش فرق می کند.
که تجسم اعمال می گویند
این انرژی خودش صاحب روح است مثبت یا منفی
و حتی این انرژی در معماری و سازه ای که قرار داریم اثر می گذارد.
و اثر متقابل نیز وجود دارد
مکان در انرژی ساطع شده از ما اثر می گذارد.

در مورد معماری ، و معماری در تمدن ها که خیلی کهن هستند
فری ماسیون که بناهای آزاد هستند ...
و تاثیر بر اندیشه ها ی بشر با سمبل ها و معماری خود دارند
حتی با رویکرد اصراف
هر معماری که از حدود معقول خود خارج شود
دیگری ابهت دادن به تمدن های پوشالی
های و هوی اقتصادی
ها ی و هوی نظامی
و کرنش در مقابل فلسفه ی حاکم
و خود باختگی نسبت به فلسفه ای که جریان دارد...
و بسیاری موارد دیگر

خندانک
حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)
سلام و درود بر شما
سپاس از بسط و شرح شما بزرگوار خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۲ هفته پیش
درود خندانک خندانک خندانک
حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)
درودتان خندانک
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0