سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش وزن(4)
        ارسال شده توسط

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        در تاریخ : پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۲۰ | نظرات : ۵۷

        بسم الله الرّحمن الرّحیم
         
        در مطلب پیشین، با انواع هجاها آشنا شدیم و دانستیم که اگرچه هجا به شش حالتِ همنشینیِ واج ها تشکیل می گردد، اما هجای عروضی تنها سه شکل دارد؛ یعنی هجای کوتاه، هجای بلند و هجای کشیده.
        حال برای اینکه وزن شعری را از ابتدا تا انتها بررسی نماییم یا اینکه خودمان بر وزنی شعر بگوییم، باید برای هر نوع هجا، نمادی انتخاب کنیم. آنچه رایج است این است:
        1. هجای کوتاه را با « U » نشان می دهیم.
        2. هجای بلند را با « - » نشان می دهیم.
        3. هجای کشیده را با « - U » نشان می دهیم.
        بنابراین واژه «مماشات» را در نظر بگیرید. همانطور که می دانید این واژه از هجاهای « مُ ، ما ، شات » تشکیل شده است. بر اساس درسنامه قبل می دانیم که هجای اول این واژه کوتاه(مُ) ، هجای دوم، بلند(ما) و هجای سوم، کشیده(شات) است.
        اگر بخواهیم هجاهای این واژه را به صورت نمادین نشان دهیم، اینگونه می شود:
        U         -       -U
        مُ         ما        شات
         
        نکته اساسی: همانگونه که می خوانید تقطیع کنید نه آنگونه که نوشته می شود.
        نکته ای که گفته شد، نکته جدیدی نیست. چون در مبحث واج ها گفتیم که تلفظ واژه مهم است نه صورت مکتوب آن. اما در اینجا مقصود این است که می بایست یک مصراع را آنگونه که می خوانیم تقطیع هجایی کنیم و سپس نمادهای مربوط به هر هجا را مشخص کنیم.
         
        بر این اساس مصراع زیر را ابتدا تقطیع هجایی کرده و سپس به صورت نمادین نمایش می دهیم:
        خواجه داند که من چه می گویم
        هجا:
        خا
        جِ
        دا
        نَد
        کِ
        مَن
        چِ
        می
        گو
        یم
        وزن:
        -
        U
        -
        -
        U
        -
        U
        -
        -
        -
         
         
         
        دلم گرفت برایم غزل بخوان بلبل
        هجا:
        دِ
        لَم
        گِ
        رِفت
        بَ
        را
        یَم
        غَ
        زَل
        بِ
        خا(ن)
        بُل
        بُل
        وزن:
        U
        -
        U
        -U
        U
        -
        -
        U
        -
        U
        -
        -
        -
         
         
        در مصراع فوق دقت شود که در هجای «خان» چون مصوّت بلند قبل از «ن» ساکن قرار گرفته است، شامل استثنا شده و یک هجای بلند محسوب می شود؛ نه هجای کشیده(به درسنامه قبل مراجعه شود)
        برای تقطیع هجایی روش های دیگری هم وجود دارد. برای مثال آن را به انگلیسی می نویسند. یا در تقطیع به فارسی، برای مشخص کردن مصوّت بلند، از علامت مد استفاده می کنند و آن را معادل دو واج در نظر می گیرند. آنگاه هجاهایی را که دو واج دارند، کوتاه نامیده، سه واج را هجای بلند و بیشتر از آن را هجای کشیده می نامند. اما به زعم حقیر این روش بیشتر باعث سردرگمی می شود. بهتر این است که از هر گروه هجا، نماینده ای را به ذهن بسپارید. برای مثال هجای «بـَ» نماینده هجای کوتاه، هجاهای «با» و «بَر» نماینده هجای بلند و هجاهای «بُرد»، «بار» و «کاشت» نماینده هجای کشیده باشد. آنگاه با هر هجایی مواجه شدید، با این نماینده ها تطبیق می دهید و پی خواهید برد که کدام نوع هجا است. ناگفته نماید که این موارد، فقط در ابتدای کار به کمک شما خواهند آمد و پس از اندکی تمرین، به محض مواجهه با هر هجایی، خواهید دانست که از کدام نوع است.
        همچنین برای تقطیع هجاهای کشیده، در کتاب عروض و قافیه دکتر شمیسا پیشنهادی ارائه شده است که به امید خدا در پاسخ تمرین ها تقدیم خواهد شد.
        فقط نمونه ای را جهت آشنایی تقدیم می کنم:
        توانا بود هر که دانا بود
        تَ
        وآ
        نآ
        بُ
        وَد
        هَر
        کِ
        دآ
        نآ
        بُ
        وَد
        ta
        vaa
        naa
        bo
        vad
        har
        ke
        daa
        naa
        bo
        vad
        دو واج
        سه واج
        سه واج
        دو واج
        سه واج
        سه واج
        دو واج
        سه واج
        سه واج
        دو واج
        سه واج
        U
        -
        -
        U
        -
        -
        U
        -
        -
        U
        -
         
         
         
        تمرین:
        مصاریع ذیل را تقطیع هجایی کرده، با توجه به آن تقطیع نمادین کنید:
        1. گر بُوَد عمر، به میخانه رَسَم بارِ دِگَر
        2. ور نه طوفانِ حوادث بِبَرَد بُنیادت
        3. می‌رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
        4. زان زمان جز لطف و خوبی نیست در تفسیر ما
        5. دوتا شد قامتم همچون کمانی
        6. آن که از سُنبُلِ او، غالیه تابی دارد
        7. با هیچ کس نشانی زان دِلْسِتان ندیدم
        8. از بهرِ بوسه‌ای ز لبش جان همی‌دهم
        نمونه حل تمرین:
        گَر بُ وَد عُمر بِ مِی خا نِ رَ سَم با رِ  دِ  گَر
        -   ن  -  - ن  ن  -   -  ن ن  - -  ن  ن  -
        دوستان توجه داشته باشند که به دلیل به هم ریختگی ناشی از کاربرد حروف انگلیسی و همچنین ممنوعیت استفاده از حروف انگلیسی در بخش پیام خصوصی سایت، به جای U  از   «ن» استفاده نمایید.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۷۴۲ در تاریخ پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۴۳ شاعر این مطلب را خوانده اند

        احمدی زاده(ملحق)

        ،

        علیرضا شفیعی

        ،

        جاویدان (جاوید)

        ،

        آذر مهتدی

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        فرشید ربانی (این بشر)

        ،

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        فرامرز شعبانی

        ،

        رویا ادیب (نازبانو)

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ،

        رحیم فخوری

        ،

        وحید محبی

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        سید امین موسوی نژاد (شیفته)

        ،

        راحیل م

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        سیدیحیی حسینی

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        علی قاسمی تونه ای

        ،

        فاطمه یاراحمدی ،روشنا

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        ،

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        رضااشرفی فشی

        ،

        حسین رضایی(آشنا)

        ،

        اصغر ناظمی

        ،

        بهــاره طـــلایـی زیدی

        ،

        میم طوبی مهدوی

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        روح اله سلیمی ناحیه

        ،

        حمیدنوری(احمد)

        ،

        محمدحسن پورصالحی

        ،

        الیاس امیرحسنی

        ،

        فاطمه بهرامی

        ،

        امیر محمد دهقانی

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        نرگس زند (آرامش)

        نقدها و نظرات
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۲
        درود و خدا قوت .
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۶
        درود بر برادر عزیزم خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۰
        درود .
        چند سوال .؟
        ۱_)در مورد نوع های مختلف ، و شکل و شمایل پیدا کردن وزن خُب خیلی خوب است که نوع های مختلف را فرمودید و حالا هر کس به سلیقه خود هر نوع را که خواست انتخاب می‌کند
        ولی در کل تمام این انواع نوشتن به یک نتیجه واحد می‌رسد که شکل اصلی و عرف آن به صورت

        مُ..........> هجای کوتاه ........>(u)
        ما.........> هجای بلند.............>(_)
        شات....> هجای کشیده.........>(_u)
        است .
        درست است آیا؟
        سوال بعد
        ۲_) اینکه خُب استاد وارد هستند و با یک نگاه هجای کشیده و هجای کوتاه و هجای بلند را مشخص می‌کنند
        ولی برای من یک مقدار چون سخت است بلافاصله پیدا کردن هجای کوتاه و بلند و کشیده
        باید یک خط به فرمایشات استاد اضافه کنم و
        اول شعر را بنویسم
        دلم گرفت برایم غزل بخوان بلبل
        د ِ لَم گِ رفت بَ را یَم غَ زَل بِ خان بُل بُل

        دِ ....صامت + مصوت کوتاه = هجای کوتاه
        لَم... صامت+ مصوت کوتاه+صامت= هجای بلند
        گِ...صامت + مصوت کوتاه= هجای کوتاه
        رفت... صامت+ مصوت کوتاه+ صامت + صامت = هجای کشیده
        تا آخر....
        یا اینکه در بخشی که استاد احسانی فر در درس قبل فرموند

        شکل اول ...صامت + مصوت کوتاه = هجای کوتاه ...ما نام دوم این شکل را (u) قرار دهیم در درس قبل عرض میکنم
        و نام دیگر ....شکل شماره دو
        صامت + مصوت بلند = هجای بلند را (_)
        قرار دهیم
        سوال بعد اینکه
        ۳_) استاد این(ن) های استثنا چه قدر زیاد هستند
        (ن) های ساکنی که قبل از آن مصوت بلند آمده ...

        با عرض درود و خدا قوت
        خندانک


        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۲
        عرض ادب مجدد برادرم.
        جواب۱: انواع هجای عروضی فقط و فقط همین ۳مورد است که عرض شد. البته گاهی این هجاها به جای یکدیگر به کار می روند. مثلا هجای کوتاه، بلند در نظر گرفته می شود. این بحث مربوط به قواعد و اختیارات و ضرورات تقطیع است که در جلسه هشتم به بعد مطالب آن تقدیم خواهد شد(امروز درسنامه جلسه هشتم را آماده کردم). ناگفته نماند که مصاریع انتخابی برای تمرین هیچ کدام از مطالب درسنامه های آینده را در بر ندارد و دوستان با معلومات فعلی می توانند تقطیع هجایی و نمادین کنند.

        جواب۲: با توجه به اینکه پس از تقطیع هجایی مثل «دِ لَم گِ رِفت...» تعداد واج های هر هجا مشخص می شود، تنها کافیست به نماینده هر هجا مراجعه کنید. مثلا شما نماینده هجای کوتاه را «بَ» در نظر دارید. وقتی در همان مصراع به «دِ» می رسید می دانید که دقیقا مانند همان نماینده از یک صامت و یک مصوت کوتاه تشکیل شده؛ پس هجای کوتاه است و هجای کوتاه را با U نشان می دهیم. فقط کافیست ۲۰ بیت را با همین روال پیش بروید تا پس از آن ملکه ذهن شود.

        جواب۳:«ن» ساکن که ماقبلش مصوت بلند آمده زیاد هستند. به شخصه از این ظرفیت خیلی استفاده می کنم.
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۸
        برادر عزیزم اگر سوالتان را درست متوجه نشدم و پاسخ را دریافت نکردید، مجددا بپرسید در خدمتتان هستم.
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۶
        عرض ادب و درود
        بسیار هم عالی و کافی و وافی

        استفاده بردم .
        خندانک
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۱۹
        سلام بر معلم پرتلاش و زحمت‌کش خندانک
        خدا قوت خندانک
        بسیار عالی.. ساده و روان توضیح داده بودید.. خندانک خندانک
        خیر دنیا و آخرت نصیبتان باد.. خندانک خندانک
        مراقب چشمانتان هم باشید خندانک خندانک
        در پناه خدای مهربان سلامت و ثروتمند باشید خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۳۵
        سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم انرژی فزای شعر ناب
        حضورتان مایه مباهات است.
        خداوند دعاهای خیرتان را در حق خودتان و تمام عزیزان سایت هم مستجاب فرماید.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۶
        خندانک درود
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۱۲
        درود بر رفیق عزیز جناب خوشروی بزرگوار خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۴
        درود و سوالی با تقطیع کلمه الحان مشکل داشتم
        در صورت امکان مثال و چند نمونه اگر بشود
        ممنون میشوم . همراه تقطیع
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۸
        عرض ادب مجدد
        الحان دارای دو هجا است: ءَل + حان
        هجای اول از صامت(همزه) + مصوت کوتاه( َ) + صامت(ل) تشکیل شده است. بنابراین طبق درسنامه قبلی یک هجای بلند است.
        هجای دوم از صامت(ح) + مصوت بلند(ا) + صامت(ن) تشکیل شده که در هر حالت عادی یک هجای کشیده است؛ مثل «باز ، تاک، خام و ...» . اما هم در درسنامه قبلی و هم در همین درسنامه عرض شد که شامل استثنا است. چون قبل از «ن» ساکن، مصوت بلند داریم. بنابراین هنگام تقطیع «ن» ساکن را در نظر نمی گیریم؛ به همین دلیل آن را داخل پرانتز نوشتم.

        مثال های دیگر:
        جاندار: جا(ن) + دار : هجای بلند + هجای کشیده
        پاسبان: پاس + با(ن) : هجای کشیده + هجای بلند
        درمانگاه: دَر + ما(ن) + گاه: هجای بلند + هجای بلند + هجای کشیده
        قانون: قا + نو(ن) : هجای بلند + هجای بلند
        خونخوار: خو(ن) + خار : هجای بلند + هجای کشیده
        آگین: ءا + گی(ن) : هجای بلند + هجای بلند
        اینجا: ءی(ن) + جا : هجای بلند + هجای بلند


        اما باید توجه داشته باشیم که ساکن بودن «ن» الزامی است. مثال زیر را در نظر بگیرید:
        جانِ من تنها بمان با دردِ خود

        جا ، نِ ، مَن ، تَن ، ها ، بِ ، ما(ن) ، با ، دَر ، دِ ، خُد
        در واژه «جان» چون «ن» ساکن نبوده و کسره گرفته است شامل استثنا نمی شود اما هجای «مان» شامل استثنا می شود.
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۱۱
        خندانک خندانک سپاس خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۵
        با تشکر .
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۴۲
        سلام و عرض ادب و احترام خدمت اهالی فرهیخته شعر ناب
        پاسخ تمرین ها را تقدیم می کنم:

        گر بُوَد عمر، به میخانه رَسَم بارِ دِگَر
        گَر بُ وَد عُمر بِ مِی خا نِ رَ سَم با رِ دِ گَر
        - ن-- ن ن-- ن ن-- ن ن-

        ور نه طوفانِ حوادث بِبَرَد بُنیادت
        وَر نَ طو فا نِ حَ وا دِث بِ بَ رَد بُن یا دَت
        - ن-- ن ن-- ن ن----

        می‌رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
        می رَ سَد مُژ دِ یِ گُل بُل بُ لِ خُش ءَل حا(ن) را
        - ن-- ن ن-- ن ن----

        زان زمان جز لطف و خوبی نیست در تفسیر ما
        زا(ن) زَ ما(ن) جُز لُط فُ خو بی نیست دَر تَف سی رِ ما
        - ن--- ن--- ن--- ن-

        دوتا شد قامتم همچون کمانی
        دُ تا شُد قا مَ تَم هَم چُن کَ ما نی
        ن--- ن--- ن--

        آن که از سُنبُلِ او، غالیه تابی دارد
        ءا(ن) کِ ءَز سُن بُ لِ ءو غا لِ یِ تا بی دا رَد
        - ن-- ن ن-- ن ن----

        با هیچ کس نشانی زان دِلْسِتان ندیدم
        با هیچ کَس نِ شا نی زا(ن) دِل سِ تا(ن) نَ دی دَم
        -- ن- ن---- ن- ن--

        از بهرِ بوسه‌ای ز لبش جان همی‌دهم
        ءَز بَه رِ بو سِ ءی زِ لَ بَش جا(ن) هَ می دَ هَم
        -- ن- ن- ن ن-- ن- ن-

        بیشترین مشکلی که در تمرین ها مشاهده شد، عدم عنایت به «ن» ساکنی بود که پیش از آن مصوت بلند آمده است. مثل جان، زان ، مان، حان .
        مجدداً یادآوری می گردد که بر خلاف قاعده کلی، هجاهای فوق تنها یک هجای بلند محسوب می شوند و هجای کشیده نیستند.

        مبحث بعدی در خصوص رکن بندی اوزان است. اما با توجه به اهمیت بسیار زیاد چهار درسنامه گذشته، پیشنهاد می کنم که این هفته صرفاً تمرین هایی جهت مرور و رفع اشکال کامل تقدیم شود و ان شاء الله از هفته آینده ادامه مباحث را پی بگیریم.
        عزیزانِ همراه خواهشمند است در خصوص پیشنهاد حقیر اعلامِ رأی بفرمایید.

        (در پایان از عزیزان می خواهم که اگر قابل می دانند، حقیر را دعا کنند تا مشکلی که بر من عارض شد مرتفع گردد.)
        رحیم فخوری
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۲۱
        درود واحترام خدمت استاد احسانی فر !صبح عالی بخیر ! ممنون از زحمات بیدریغتان⚘⚘⚘😍
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۳۷
        درود بر معلم پرتلاش خندانک
        سپاس از زحمتی که کشیدید خندانک خداروشکر که برای من درست بود.. خندانک
        ان‌شاءالله که خیره و حتما مشکل که نه.. مشکل راهی برای حل شدن ندارد اما مسله چرا.. مسئله حل شدنی است..
        پس دعا می‌کنم مسئله پیش آمده هر چه سریعتر به بهترین شکل ممکن.. حل شود.. خندانک آمین یا رب العالمین خندانک
        در پناه خدای حلال مسئله‌ها باشید‌‌.. خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۱
        درود.
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۱۱
        عزیزانِ همراه خواهشمند است در خصوص پیشنهاد حقیر اعلامِ رأی بفرمایید.
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰
        تمرین بیشتر خیلی هم عالیه.‌. خندانک
        عجله که نداریم.. وزن رو تمام کنیم.. خندانک
        موفق باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹
        سپاسگزارم از پاسخگویی شاهزاده خانوم خندانک
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
        درود و عرض ارادت جناب استاد احسانی فر بزرگوار خندانک
        صمیمانه از زحمات جنابعالی قدردانی می نمایم خندانک
        این بخش نیز بسیار روان و عالی بیان شده خندانک خندانک خندانک
        سلامت باشید و پاینده خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۵
        سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بززگ شعر ناب
        قدردان الطاف مدامتان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جاویدان (جاوید)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۰
        درود بر شما
        عالی بود مثل همیشه
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۶
        سلام و عرض ادب برادر عزیزم.
        قدردان حضور پرمهرتان هستم خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جاویدان (جاوید)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۴
        ور
        ن
        طو
        فا
        /
        ن
        ح
        وا
        دث
        /
        ب
        ب
        رد
        بن
        /
        یا
        دت
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۶
        سپاسگزارم عزیز.
        البته روال این است که دوستان حل تمرین را در اینجا منعکس نفرمایند.
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۹
        درود فراوان گرامی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۷
        درود بر فرشید جان ربانی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۵
        سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان عزیز
        الان در متن درسنامه دیدم که به دلیل تنظیمات راست چین و استفاده از حروف انگلیسی(که ذاتاً چپ چین هستن)، جای نمادهای هجای کوتاه و بلند در واژه مماشات تغییر کرده است.
        بنابراین بدینوسیله اصلاح می گردد:

        مماشات
        مُ U
        ما -
        شات -U
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۹
        سلام و عرض ادب استاد حکیمی گرانقدر و پرمهر
        مشمول و مرهون الطافتان هستم.
        سپاسگزارم از گلزار وجودتان خندانک
        محمد گلی ایوری
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۴۶
        سلام و عرض ادب جناب استاد عزیز و گرامی
        سپاس از زحمات حضرت عالی
        در پناه حق باشید
        خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۵۰
        سلام و عرض ادب خدمت سایه نشین حرم امام رئوف
        حضورتان مایه مباهات است.
        سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۵۳
        درود واحترام خدمت استاد دلسوزمردنیک سیرت جناب آقای احسانی فر .خسته نباشید استاد پرتلاش وبادانش وباسواد⚘⚘⚘
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۰
        سلام و عرض ادب بزرگمرد و هنرمرد دلنشین شعر ناب
        قدردان الطافتان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۱۷
        درودها استاد والاقدرم خندانک
        سپاس از بزرگواری و زحمات بی‌دریغ‌تان خندانک
        پاینده باشید و برقرار خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۹
        سلام و عرض ادب استاد عباسی بزرگوار
        حضورتان مایه افتخار است.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۵
        سلام و درودها بر معلم خیلی خوب و با پشتکار عالی که با پشتکار پشت کار را به زمین می زند
        درود همتت ای مرد نیک مرام
        خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۴
        سلام و عرض ادب ابراهیم جان عزیزم
        دعا کنید که همینطور شود و پشت کار، شکسته شود.

        سپاسگزارم از حضورت که همیشه لبخند را بر لبم می آورد. خندانک
        ارسال پاسخ
        سیدیحیی حسینی
        جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۰۲:۵۷
        بادرودو
        سلامی مبتهج 🙏🏻
        درودهایم پیشکش
        استاد
        🌷ادیب و
        🌷اَریب و
        🌷نبیل ام
        🌷تن‌تان
        🌷سلامت
        🌷بزیستن
        🌷دائم
        🌷 باذوق
        🌷همیشگی
        🌷شوق و
        🌷سرزندگی
        🌷گرانقدر
        چه بگویم که زبان قاصر است از مدح زیبایی
        درسنامه شما که مثل جدول
        سودوکو ژاپنی می ماند
        که برای اهل اش شیرین است که
        تا تمامش راحل نکندازپانشیند اما وقتی حل شددوباره سودوکوی دیگری راشرو ع میکند

        استاداغراق ی درکارنیست
        درس نامه تون خنکای نسیمی را ماند
        که پالایش می کند روح و جان را

        🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


        🌹اشانتیون نخسته

        تن‌تان سلامت👍🤲🏾 خندانک

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۲۱
        سلام و عرض ادب شاعر ژرف اندیش جناب حسینی بزرگوار
        خدا را شاکرم که توانسته ام قدمی ناچیز در راستای اعتلای فرهنگ و ادب کشور بردارم.
        و باز هم خدا را شاکرم که عزیزانی چون حضرتعالی مرا در این امر یاری می کنند.
        خداوند به شما عزت و سلامتی روز افزون عنایت فرماید و دعاهای خیرتان را در حق شما و تمام عزیزان سایت مستجاب فرماید. خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۳۰
        درود جناب احسانی فر ارجمند خندانک
        واقعا ارزشمند و سازنده است. خندانک
        سپاس به خاطر همه زحمات خالصانه خندانک
        خدا یار و یاورتا باشد. خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۱۲
        سلام و عرض ادب آقای زراعتی گرانقدر
        قدردان الطافتان هستم
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        اصغر ناظمی
        دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۱
        باسلام
        وتشکر از استاد ارجمند
        به دلیل زحمات بی دریغشان خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۸
        سلام و عرض ادب استاد ناظمی بزرگوار
        خرده نوازی می فرمایید.
        سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
        ارسال پاسخ
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۰۶
        سلام و عرض ادب
        ممنونم استاد احسانی فر
        بسیار آموزنده و مفید و البته مستلزم تکرار و تمرین وافر
        در پناه خداوند سربلند باشید و پیروز
        🌼🌼🌼
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۲
        سلام و عرض ادب خانم راحیل بزرگوار
        حضورتان مایه مباهات است.

        لیس للإنسان إلّا ما سَعی

        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0