سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
    15 شوال 1445
      Tuesday 23 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        سه شنبه ۴ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        واج آرایی(نغمه حروف)
        ارسال شده توسط

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        در تاریخ : سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۰۹:۳۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۶۲ | نظرات : ۳۲

        در پست قبلی به تعریف آرایه ادبی پرداخته و دسته بندی کلی آن را مطرح کردیم.
        در این پست قصد دارم که به توضیح یکی از آرایه های لفظی به نام «واج آرایی» یا «نغمه حروف» بپردازم.
        واج آرایی به معنای تکرار حروف در یک مصراع یا یک بیت ست؛ به گونه ای که باعث ایجاد موسیقی درونی به منظور افزایش اثرگذاری شود.
        اگر در فضای اینترنت جستجو نمایید، پر کاربردترین مثالی که برای این آرایه آورده شده، بیت زیر است:
        خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
        باد خنک از جانب خارزم وزان است
         
        در بیت فوق با تکرار حروف «خ» و «ز» واج آرایی به وجود آمده است.
        باید دقت شود که بر خلاف زبان عربی در زبان پارسی، مخارج حروف(آوای تلفظ) حروفی مثل «ث-س-ص» یا «ذ-ز-ض-ظ» مشترک است. بنابراین تکرار این حروف در یک مصراع یا بیت نیز واج آرایی محسوب می شود.
         
        اما نکته بسیار مهم در خصوص این آرایه زیبنده که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که انتخاب حرفی که با تکرار آن، به واج آرایی می رسیم، با محتوا چه ارتباطی دارد.
        برای بیان این مطلب به چند مثال می پردازم:
        1- زمانی که محتوای بیت درباره سکوت، آرامش یا ترس است، واج آرایی حرف «س» و حروف مشابه آن، اوج هنر شاعر را می رساند. برای دعوت به سکوت در تداول عام می گوییم: «سسسس» یا «هیسس». حالا تکرار این حرف باعث القای چنین حسی به مخاطب خواهد شد.
        تا سایه ی ترس آورِ آن سرو بر خاکِ ستم...
        افتاد، سویش حمله ور گشتند در آن تنگنا
        2- زمانی که محتوا درباره قد رعنای یار باشد، واج آرایی مصوت «ا» می تواند رشادت قامت یار را به مخاطب القا کند.
        3- زمانی که محتوا درباره موضوعاتی مانند وزش نسیم، از نفس افتادن یا نفس کشیدن یا موضوعاتی مشابه اینها باشد، واج آرایی حرف «ه» می تواند اثرگذار باشد.
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۳۸۹ در تاریخ سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۰۹:۳۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۵
        درود خدا بر جناب احسانی فر بزرگوار خندانک خندانک
        چه نگاه تیزبینانه‌ای به واج‌آرایی داشتید خندانک خندانک خندانک

        عالی بود استاد خندانک
        استفاده بردیم خندانک خندانک
        در پناه خدای مهربان باشید خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
        سلام و عرض ادب خواهر گرانقدرم
        واج آرایی واقعا زیباست. مخصوصا اگر چنان که گفتم هنرمندانه به کار رود.
        حضورتان همواره ارزشمند است.
        از اینکه صفحه واج آرایی را به لطفتان گل آرایی کردید بسیار سپاسگزارم.
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹
        خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۳۰
        درود بر جناب مریخ عزیز و بزرگوار
        گل وجودتان را سپاس خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۵۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۴۹
        درود
        مطلب مفید و ارزنده ایست
        👏👏🌺🌺
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۵۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ۱۶:۳۲
        سلام و عرض ادب برادر
        حضورتان مایه افتخار است و نظر ارزشمندتان مایه مباهات.
        سپاس که قابل دانستید. خندانک
        ارسال پاسخ
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۱:۰۶
        درود آقای احسانی فر گرامی خندانک
        سپاس برای این پست آموزنده و ارزشمند خندانک
        به امید اینکه دوستان شاعر، بخصوص شاعران جوان از این فرصتها و زحمتهایی که افراد دلسوزی مثل شما می کشند خوب استفاده کنند خندانک

        داغ ِ یک لقمه ی شاهانه به دلها مانده
        دوغ در دغدغه ی مالی ما می رقصد
        (غزل رقص_ م. فریاد)

        زنده باشید خندانک
        محمد گلی ایوری
        محمد گلی ایوری
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۱:۴۰
        درود جناب فریاد عزیز خندانک
        سپاس از شما که مشوق جوانان هستید و
        بخصوص اینکه در سر راه قشر جوان معمولا راه های وسوسه انگیز تر و جذاب تر وجود دارد و شاید همین تشویق ها کارساز گردد خندانک
        و اینجانب به نوبه خودم از تمام شماها که مشوق دوستان جوان هستید هم خرسندم و هم سپاسگزار. خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۳
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۳:۳۹
        سلام بر محمد رضای عزیزم
        سید عزیز استاد ملحق مستحضر هستند که از قدیم که حقیر در این سایت فعالیت می کردم، همیشه این هدف را داشتم که در حد سواد و توانم کمکی به عزیزان کنم.
        خدا را شکر می کنم که چنین مجالی فراهم شد. امیدوارم عزیزان قصور و تقصیرها ببخشند و مطالب تقدیمی، مفید باشد.

        از شما دوست عزیزم بابت حمایت ارزشمندتون قدردانی می کنم. خندانک
        ارسال پاسخ
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۴۹
        سلام آقای گلی عزیز خندانک
        ممنونم از لطفتون خندانک
        زنده باشید خندانک
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۵۵
        درودی دیگر آقای احسانی فر گرامی خندانک
        بی گمان مفید است هم برای این ناچیز، و هم برای بقیه ی دوستانی که طالب آموختن و پیشرفت هستند خندانک
        باز هم سپاسگزاری میکنم بخاطر تلاش ارزشمند و اثرگذارتون خندانک
        محمد گلی ایوری
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۱:۳۲
        درود بر شما جناب احسانی فر گرانقدر خندانک
        مطالب ارزنده ای و
        مفیدی را نگاشته اید خندانک خندانک
        برای خودم بسیار جالب بود خندانک
        سپاس از زحمات شما خندانک
        امیدوارم که مورد استفاده مفید نیز واقع شود خندانک
        پایدار باشید خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۴
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۳:۴۰
        سلام و عرض ادب بزرگوار
        از اینکه این ناقابل مورد عنایت حضرتتان قرار گرفت خرسندم.
        حضورتان مایه افتخار است. خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد حسنی
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷
        درود جناب احسانی فر
        سپاس از زحماتتان
        من کم و بیش واج آرایی را در نوشته بکار می بردم فقط برای زیبایی
        اما از این دید به موضوع نگاه نکرده بودم که آرایش واج ها بیانگر نوع و لطافت و نرمی و.. می تواند باشد
        مطلب بسیار با ارزشی بود برای من، سپاس از شما

        این بداهه هم در مشاعره دیشب کمی واج آرایی دارست:
        دل را آرام نه رام کرده ام
        بر علیه زندگی قیام کرده ام
        دنیا من را هر سو کشاند کشاند
        آگاهم و مِی را پُر جام کرده ام
        درپناه خدا خندانک

        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۴
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۳:۴۲
        درود بر محمد جانم
        واج آرایی یکی از آرایه هایی ست که خودم شدیدا به آن علاقه مندم. به همین دلیل هیجان داشتم که با این آرایه شروع کنم.
        من هم شاهد واج آرایی های زیبایی در آثار شما بوده ام.
        ممنونم از حضور ارزشمندت که به بداهه ای دلنشین و مرتبط با موضوع مزین شد. خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۰۶
        درود بر شما بزرگوار جناب احسانی فر
        بسیار عالی وآموزنده
        ممنون بابت به اشتراک گذاشتن دانسته های ارزشمندتان
        بهره بردم از این پست زیبای شما
        موید باشید وتندرست خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۴
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۳:۴۴
        سلام و عرض ادب خواهر بزرگوارم
        حضورتان مایه مباهات و نظر ارزشمندتان مایه فخر است.
        خود قدَر شاعری هستید که خرده نوازی می فرمایید. خندانک
        ارسال پاسخ
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۴:۲۵
        درود جناب احسانی فر
        خیلی عالی بود واقعا نیاز به این مطالب خیلی احساس میشه
        امیدوارم همه بیاموزییم و بهتر بنویسیم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۳۲
        سلام و عرض ادب خدمتتان
        حضور ارزشمندتان در این صفحه باعث شد که موفق به خواندن آخرین غزل منتشر شده تان شوم.
        حضورتان مایه فخر است.
        سپاسگزارم. خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۵۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه نعیمی (مهرانه)
        دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۱۴
        سلام عرض ادب و ممنونیم از شما استاد ادبیات
        دانش آرایه ها و بکارگیری آنها در شعر لازم و ضروریه در کنار تخیل و تصویرسازی👏
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۶:۱۴
        سلام استاد گرانقدر
        بسیار سپاسگزارم از انتشار این مطلب آموزنده
        بسیار استفاده بردم از گوهر وجودی تان

        اما استاد سوالی داشتم آرایه ی تکرار می تواند باعث ایجاد واج رایی شود ؟ مثلا در بیت زیر از مولوی می توان علاوه بر آرایه تکرار ، واج آرایی حرف ( م _ ن) را در نظر گرفت ؟
        پیشاپیش سپاس از شما خندانک

        خواجه مگو که من منم من نه منم نه من منم
        گر تو تویی و من منم من نه منم نه من منم
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸
        سلام بر محمد حسن عزیز

        در ابتدا از حضور ارزشمندت تشکر میکنم.
        اما بعد
        تکرار خود یکی از آرایه های لفظی است که به امید خدا بعداً راجع به این آرایه هم عرایضی خواهم داشت.
        حتی به واسطه تکرار هم اگر تکرر حروف داشته باشیم، واج آرایی محسوب می شود.
        ارسال پاسخ
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۰۸
        ممنونم از پاسخ دهی تان استاد گرانقدر
        سایه تان مستدام باد 🙏
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۲۷
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0