سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    شعر و ظاهر و شکل اشعار در سبکها و قالبهای گوناگون 1
    ارسال شده توسط

    زیبا بنماران (زیبا)

    در تاریخ : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۱۷
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۸۶ | نظرات : ۴

    با سلام 
    شعر در واقع از کنار هم قرار گرفتن حروف و ساخته شدن معانی آهنگین آغاز میشود و بسیاری از کلمات حتی متولد شده در یک شعر هستند . پس شعر چیزی است که از آوای آهنگین حروف البته با معنی و حسی توامان ساخته میشود . 
    کوچکترین جزء در شعر کهن که به آن دسترسی اندکی داریم و اشعار کلاسیک و سبکهای سنتی و حتی مدرن و نو بعد از هجا ها و کلمات و مشابهاتشات در شکل ظاهری شعر مصرع میباشد یعنی یک نیم بیت . 
    پس از کنار هم یا پشت هم قرار گرفتن دو مصرع در واقع یک بیت ساخته میشود . 
    گاهی بیتها به تنهایی مفهومی را به طور کامل میرسانند که البته در شعر کهن چنین مضمون و صورتی نبوده و زاییده ی اشعار شعار گونه ی مدرن است که در قالب شعر نو نامهای متفاوتی میگیرند اما ما از قدیم سیرمان را آغاز نموده ایم پس دو بیت یا چهار مصرع در امتداد هم کمترین میزان مورد نیاز در شعر سنتی فارسی برای اتلاق نام یکی از سبکها به شعر ایراد شده بوده است که بسته به نوع چیدمان ردیف و قافیه به آن دوبیتی یا چهار پاره میگفتند . 
    اما ردیف و قافیه چیست ؟ 
    ردیف کلمات و واجهایی که به صورت کاملا تکراری و به عبارتی عینا در شکل ظاهری مانند هم در دو مصرع پشت هم یا در مصراعهای بعدی مربوط به قالب شعری مورد نظر از لحاظ جای ردیف قرار میگرفته میگویند ردیف بعد از قافیه قرار میگیرد و استفاده کردن یا نکردن از آن کاملا به سلیقه و توان لغوی شاعر و یا خواست او و نیاز سبکی شعر او برمیگردد . اشعاری که ردیف دارند یا ردیف دار یا همان مردد مینامند .
    اما قافیه همان کلمه ی موزون و سختی است که گاهی از بی بضاعتی لغت شعرا را به جفنگ میکشاند اما واضح است ایت لفظ برای دنیایی که در آن سیر میکنیم زیاد مناسب نیست زیرا کلمات دسنگین و ادبی و سخیف گاهی بهتر است در لغت نامه ها بمانند مگر در راه شناسایی و غربت زدایی از کلمه در حال و هوای کنونی جامعه که کلمات شاعر باید از بطن جامعه بیرون بیاید و نشانگر زمانه ای که در آن زندگی میکند باشد . در عصر توییت و تک و شات و چه و چه آیا استفاده از پالهنگ هنوز وزن شعر را میافزاید یا ترکیب تمامی لغات فذاموش شده و مورد استفاده خلاقیت و توانمندی و تسلط شاعر را به دزبان و لغات و زندگی در زبان نشان میدهد ؟ پس قافیه کلمه ایست که بر اساس وزن مشابه در آهنگ و شکل ظاهری در ابیات مورد اسفاده قرار نیگیرد و بسته به قالب شعری جای آن انتهای مصرع عا یا بیتها و یا برخی مصرع های بیتهای مختلف خواهد بود.
    و اما قالبها و سبکها و وزنها و مفاهیم و محتوی بماند برای جلسات آینده . 
    لطفا به بخشهای مختلف از جمله نمونه ی ابیات شعر در موارد انتشار اشعار چه عادی چه ویژه و چه فروشی سری بزنید و مفهوم نمونه ی ابیات را درک کنید ، مصرع با بیت و ابیات تفاوتهای فاحشی دارد ... زیبابنماران

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۱۳۱۲ در تاریخ چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۱۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0