سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 10 فروردين 1399
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
5 شعبان 1441
  • ولادت حضرت امام زين العابدين عليه السلام، 38 هـ ق
Sunday 29 Mar 2020
    یا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِکرُهُ شِفاءٌ . ای آن که نامش دوا و یادش شفا است

    يکشنبه ۱۰ فروردين

    حقیقت زندگی

    شعری از

    میناجونبخش

    از دفتر شعرناب نوع شعر نثر و انواع آن

    ارسال شده در تاریخ ۳ روز پیش شماره ثبت ۸۳۱۵۴
      بازدید : ۱۲۸   |    نظرات : ۲۹

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر میناجونبخش

    زندگی کوتاه وگذرا
    جوانی روبه زوال وفنا
    پیری ومرگ جان مامی گیردفرا
    خاطرات خوب وبدازمامی ماندبه جا
    بعضی خوب می فهمنداین واقعیت را
    اصل هررفتارشان می گذارندشرافت را
    ولی افسوس ودریغا
    به حال خفتگان دنیا
    گرهزارن پیش چشمانشان روندازدنیا
    بازهم درنیابندمعنی زندگی را
    همچنان ادامه دهندمسیرعداوت وکجروی را
     
    میناجونبخش
    ۱۰
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    عباسعلی استکی(چشمه)
    ۲ روز پیش
    آموزنده و زیباست خندانک خندانک
    میناجونبخش
    سلام وعرض ادب خدمت شمااستادگرامی
    ازمحبت شماممنونم
    شادباشید
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    دیروز
    درود نازنینم خندانک


    بسیار زیباست خندانک

    خندانک خندانک خندانک
    مسعود میناآباد  مسعود م
    دیروز

    هدف از شعر و شاعری،
    تلقّی از شعر، لفظ و معنی، زبان، موارد اقتدار در سخنوری،
    موسیقی، لوازم شاعری در باب شعر و شاعری تبیین شده است.
    انوری (شاعر قرن ششم ) شعر را حاصل درهم‌تنیدگی اندیشه همراه با خاطر و طبع می‌داند.
    معنی را بر لفظ مقدم می‌داند و بدیهه را یکی از موارد اقتدار شاعری به حساب می‌آورد.
    از منظر او هرگاه شعر برای اهداف والا سروده شود،
    با عناوین و القاب عالی همراه خواهد شد و همزاد حکمت و موردپسند است.
    سخن درباب نظریه‌های ادبی به طور عام و با شمول مباحث امروز گسترده و دشوار است؛
    زیرا ازجمله ویژگی نظریه آن است که حد و حصر ندارد و نمی‌توان بر آن مسلط شد.
    حجمی بی‌حدونهایت است که طرفداران و مبلغان خود را دارد.
    «نظریه در مطالعات ادبی،
    مجموعه‌ای است از تفکر و نوشته که تعیین محدوده‌اش به غایت دشوار است»
    بعضی معتقدند «نظریۀ ادبی، مطالعۀ اصول، مقوله‌ها و ملاک‌های ادبیات و موضوع‌هایی از این دست را در بر می‌گیرد»
    (رنه‌ولک، مینویسد که «موضوع نظریۀ ادبی پیش از هر چیز پاسخ‌گفتن به این پرسش است که چه چیز پیامی و کلامی را تبدیل به اثر هنری می‌کند؟
    این موضوع به تمایز خاص هنر زبانی از سایر هنرها و دیگر انواع رفتارهای زبانی مربوط می‌شود.
    به همین دلیل نظریۀ ادبی مقام نخست را در پژوهش‌های ادبی دارد»
    در میان ادیبان پارسی، چه بسیار نظریه‌پردازان برجسته‌ای داریم
    که به روح ادبیّت و اصول سخن هنرمندانه واقف بوده و نظریه‌هایی با متدهای رایج امروز ارائه کرده‌اند.
    «عبدالقاهر جرجانی را می‌توان مؤسس و نظریه‌پرداز بلاغت و صاحب اندیشه‌های نوآیین در حوزۀ جمال‌شناسی دانست»
    و در میان نظریه‌پردازان ادبی غرب نمونه‌وار از «یاکوبسن و رولان‌بارت ،
    که با آرا و عقاید خویش راه نوینی در نقد ادبی گشودند و نظریه‌هایی چون :
    شکل‌گرایی، ساختارگرایی، پسا ساختارگرایی حاصل تلاش علمی و هنری آنهاست.
    یکی از محورهای بنیادی : مطالعات ادبی، قرائت متون کهن توسط خود شاعر یا نویسنده است.
    بر این اساس مسلماً بینش و شرایط اجتماعی و فرهنگی‌ شاعر را به تفکروا میدارد :
    زندگی کوتاه وگذرا
    جوانی روبه زوال وفنا
    پیری ومرگ جان مامی گیردفرا
    ویا
    ولی افسوس ودریغا
    به حال خفتگان دنیا
    گرهزارن پیش چشمانشان روندازدنیا
    بازهم درنیابندمعنی زندگی را
    همچنان ادامه دهندمسیرعداوت وکجروی را
    --------- خندانک
    غرض از این زیاده گویی وبا نگاهی بیطرفانه
    به سروده های بانوی فخیم شاعر مینا جونبخش عزیز
    در می یابیم که همین شرایط اجتمایی و فرهنگی دغدغه و جوهره ی سروده های ایشان میباشد که با گرایشی نزدیک به بحر طویل و با زبانی ساده و صادقانه مخاطب را به تفکر وا میدارد
    امید وارم در آینده ای نزدیک با استعداد سر شاری که دارند شاهد آثاری در قالب اشعار رایج : غزل یا چهار پاره یا نیمایی و سپید
    ازایشان بهره مند شویم
    -----------
    با آرزوی شادابی
    و توفیق بیشتر برای بانو جونبخش عزیز . خندانک خندانک خندانک
    م فریاد(محمدرضا زارع)
    خندانک خندانک خندانک
    سلام و عرض ادب استاد میناآباد عزیز خندانک
    ممنون بخاطر این مقاله ی پربار خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    و درود بر شاعربانو جونبخش گرامی خندانک
    گفتنی ها رو در مورد شعرتون، استاد میناآباد عزیز و بقیه ی دوستان گفتن خندانک
    آفرین بر شماخندانک
    زنده باشیدخندانک
    ارسال پاسخ
    میناجونبخش
    سلام وعرض ادب خدمت استادزارع گرامی وعزیز
    ازمحبت شماسپاسگزارم
    سلامت وشادکام باشید
    میناجونبخش
    سلام وعرض ادب خدمت پدرعزیزواستادگرانقدرآقای مینا آبادعزیز
    ازلطف شما سپاسگزارم
    درپناه حق سلامت وشادکام باشید
    علی توکلی
    علی توکلی
    دیروز
    درود بر بانوی شاعر و جناب میناآباد گرامی

    در تاکید صحبت های شما،سبک در شعر ریشه هایی دارد که بنده مهمترین آنها را شناخت شاعر،ابتدا از خویش سپس از جهان پیرامونش میدانم.
    آنچه در خود می بینم نظمی از شکل مرتب و اتو کشیده قالب های کلاسیک است یا در پروازبا اصول و حدشکنی در شکل ونظم شعر نو است؟
    این گونه ظرف اندیشه ام مشخص می شود.
    اما این روز ها سبک های گوناگون ساخته اندکه بی هیچ حرفی در تحریف گذشتگان،نو نمایی میکنند.آیا واقعا این سبک ها نظریه های جدید با خود دارند یا حامل نوع جدید از احساسند؟
    در جواب به شناخت دنیای پیرامونمان میرسیم که متاسفانه نظریه ای درخور آن نداریم و اندیشه ی مان به گره های روسری و سرد شدن چای وقهوه و نرفتن و رفتن ها محدود شده است.
    به نظر بنده ما در هر دو شناخت عقب افتادیم و فرزندان خلف پیشینیان مان نیستیم که معجزه ای چون غزل ارائه دهیم.
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    بتول رجائی علیشاهدانی(صنم)
    درود بر شما استاد میناآباد عزیز
    سپاس بابت توضیحات بینهایت گرانبهایتان
    امید که باز هم راهنمایی های بزرگوارانه تان را از
    تک تک شاگردان خود اللخصوص این حقیر دریغ نفرمایید

    و با درود به محضر شاعر ارجمند و مهربانوی عزیزم
    برایشان سلامتی و موفقیت را آرزومندم خندانک
    ارسال پاسخ
    علیرضا بنایی
    ۲ روز پیش
    زیبا
    خندانک
    ایمان اسماعیلی (راجی)
    ۲ روز پیش
    درود به شما بانو
    زیبا بود گرامی خندانک
    میناجونبخش
    ازلطف شماآقای اسماعیلی گرامی ممنونم
    درپناه حق سلامت وشادکام باشید
    ارسال پاسخ
    فروغ فرشیدفر
    ۲ روز پیش
    درود بربانو جونبخش نازنین🌹
    نوشته لطیف وجانبخشی ! بود.
    🌹🌹🌹🌹
    میناجونبخش
    ممنون ازلطف شمافروغ خانم عزیز
    سلامت باشید
    ارسال پاسخ
    محمدعلی رضاپور(مهدی)
    ۲ روز پیش
    سلام و احترام،
    برای شناساندن بهتر قالب های تازه و توانمند سروش، سه گلشن و شعر سبز(چندآهنگ) به همیاری تان نیازمندیم.
    تقدیمی:
    در قالب سروش:
    1- از زمانی که دیکتاتور شد/
    سیکل را نگذرانده، دکتر شد/
    ناظر فنّی رِآکتور شد/
    و ترقّی کرد.//
    2- نردبان ترقّی آوردند/
    نردبان؟ – پلّه برقی آوردند/
    هر چه غربیّ و شرقی آوردند/
    در احزاب.//
    3- آن سرِ نردبانِ جمهوری/
    قله ی لامَکانِ جمهوری/
    جانِ جمهوری/
    پایه، پیدا نیست.//
    نمونه شعری در قالب جدید سه گلشن
    (تنها قالب مهندسی شده در شعر فارسی که هر سه بخش آغازگر، بدنه و پایانبخش را در خودِ ساختارِ قالب دارد:)
    “شعر، زیباترین تریبون است؛ حرف هایی بلند می طلبد/
    تا تَسَلّا و مرهمی بشود، شاعری دردمند می طلبد//”
    مشکلاتِ زیادِ ما کم نیست. شاعر از زلف یار می گوید/
    بچه های طلاق، بد یُمن اند؛ شعرِ بوس و کنار می گوید/
    پدری، مدتی ست بیکار است؛ غم گرفتار و تلخ گفتار است/
    همسرش باردار و بیمار است؛ از غمِ انتظار می گوید/
    دست های لطیفِ بیوه زنی مثل دستانِ پیرمردان شد/
    چشمِ پاکِ همیشه پُر شرمش، از غمی بُردبار می گوید/
    چار راهِ رفاه، پشت چراغ، دختران، گل حراج کردَه ند و /
    گلِ بی عطرِ کاغذی، چیزی، از بدِ روزگار می گوید/
    فاصله بین ملت و دولت، راهِ این جلگه است تا قله/
    شاعرِ بی غمِ تغزّلباز، باز وصف بهار می گوید/
    “شاعران در شبِ ملایمِ شعر فقط از شوق و آرزو گفتند/
    عده ای از دو چشم دلبرشان، جمعی از حلقه های مو گفتند/
    باز هم دخترانِ گل در دست …. باز هم مردمانِ پایین دست … ./
    باز هم شاعران در این بُن بست، غزل از مهرِ ماهرو گفتند . //”
    نمونه ای در شعر سبز(چندآهنگ)، گونه ای از شعر میان سپید و نیمایی، با الزام به کاربرد (حدّ اقلّی یا هر از گاهِ) قافیه و ایجاد چندآهنگی باتغییر اوزان:
    ناگاه/
    آه!/
    زیر آوار ماند خاطر من/
    رفتی و رفتم و رفت/
    و هیچ کس نفهمید جز عشق/
    که از عشقت/
    ای سراسر عشق!/
    بر سرم چه ها رفت .//
    میناجونبخش
    ازلطف شمامعلم عزیزسپاسگزارم
    درپناه حق سلامت وشادکام باشید
    میناجونبخش
    دیروز
    سلام وعرض ادب خدمت شما پدر عزیزواستادگرانقدرآقای میناآبادعزیز
    ازلطف شماسپاسگزارم
    درپناه حق سلامت وشادکام باشید
    محمد رضا سرخوش (سرخوش)
    دیروز
    معاني ارزشمندي را به زنجير سخن در آورديد دوست عزيز خندانک خندانک خندانک خندانک
    میناجونبخش
    دیروز
    ازلطف شماسپاسگزارم
    درپناه حق سلامت وشادکام باشید
    بتول رجائی علیشاهدانی(صنم)
    ۲۲ ساعت پیش
    درودتان زیبا بود قلمتان رقصان گران قدر
    مصطفی مشهدی بی نشان
    ۲۱ ساعت پیش
    سلام و درود خندانک
    شاعر گرامی چقدر پر مفهوم و بر آمده از تفکری معنوی و دقیق خندانک
    و اینکه در حین خواندن شعر شما منتقل به قالب بحر طویل شدم
    به نظرم شما در بحر طویل مستعد هستید و می توانید معارف و معانی با ارزشی را در سروده های خود جای دهید خندانک
    سربلند و سرافراز و پیروز و موفق باشید خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    آموزش و نقد کامل شعر یا اثر

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0