سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری
معرفی شاعران معاصر
پر نشاط ترین اشعار
انتشار ویژه ناب
اعضای آنلاین
تبلیغات متنی
♪♫ صدای شاعران ♪♫
تقویم روز
دوشنبه 30 مهر 1397
    13 صفر 1440
      Monday 22 Oct 2018
        شیفتگی آن است که چشمان زنی را دوست بدارید ،بی آنکه رنگ آنرا بیاد آورید.گوته

        دوشنبه ۳۰ مهر

        چشمک‌ احساس...

        شعری از

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        از دفتر کوتاه از دل نوع شعر تک بیتی

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ۱۷:۰۰ شماره ثبت ۶۷۲۵۱
          بازدید : ۵۳۵   |    نظرات : ۷۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        آخرین اشعار ناب زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ده تک بیتِ دلی و احساسی:
        ۱ 
        ای کاش، نگاهت بزند، «چشمکِ احساس»؛
        تا در پرشِ چشمِ دلم، برق زند، مهر!
        ۲ 
        هرکجا، سازم رها، موجِ نگاه،
        باز هم، چشمِ دلم، سوی تو هست...
        ۳
        دل‌باخته‌ی چشمِ تو شد، شورشِ قلبم؛
        چشمک بزن و مهر بدم، در تپشِ دل!
        ۴
        دل خریدارِ محبّت گشت، با مهرِ نگاه؛
        گو به چشمانت بتابد، اندکی بر دشتِ دل!
        ۵
        در هر نفس، خسته‌دلم؛ از بس که «احساس»،
        پنهان کند، بغضی که بند آرد، نفس را!
        ۶
        در قدم‌های بزرگِ زندگی، هر روز و شب،
        آبرومندم که باشی، با دلِ من، هم‌قدم!‌
        ۷
        «احساسِ پاکم را»، شکستی؛ رفتی و من،
        درگیر هستم، با تبِ شب‌های بی‌تو!
        ۸
        رفتی؛ جدا کردی، «از احساسم»، نگاهت را؛
        امّا، دلم قرص است، کآخر، بازمی‌گردی!
        ۹
        وقتی که واژه نیست با، دیوانِ دل، ساز،
        دل‌واژه‌ی «احساسِ» قلبِ خسته‌ای تو!
        ۱۰
        ماجرای مهرِ تو، با «جوششِ احساسِ» من،
        قصّه‌ای، از قصّه‌های عاشقانه گشته‌است!
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)

        پ.ن:
        تک بیت‌های: ۳، ۴، ۵، و ۶ دارای آرایه‌ی بازبردن انجام به آغاز و تک بیت نهم، دارای آرایه‌ی بازبردن آغاز به انجام است. ضمنا، تک بیتِ دهم که در واقع بیتی است از یک غزل، اشاره‌گونه‌ای است، به داستانِ عاشقانه‌ی مهر و وفا.
        با سپاس! مانا باشید به مهر! مهرتان مانا!خندانک
        ۱۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸

        درود بانوجانم
        بسیارزیبابود

        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۵
        ارسال پاسخ
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۱
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷
        سلام مهربانوی عزیزم

        عیدتاعیدتان مبارک

        زیبا ریزش آبشار احساستان بر بلندای واژه ها تا همیشه
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۵۷
        درود استاد بانو
        بسيار زيبا بودند
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۶
        رفتی؛ جدا کردی، «از احساسم»، نگاهت را؛
        امّا، دلم قرص است، کآخر، بازمی‌گردی


        سلام الهه بانوی احساس عزت و نگارگر مودت

        هرروزتان عیدباشد به دلخوشی های مستدام
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ۰۱:۲۰


        درود دوستان گرامی!

        منتظر دیدگاه‌های کارشناسی شمایم.

        مانا باشید به مهر
        لیمان (محمدعلی مقیسه)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۰۸:۲۰
        سلام و درود




        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷
        ارسال پاسخ
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۵
        ارسال پاسخ
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۱۰
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        شکیبا درخشانی متخلص به روح الغزل
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۵۳
        سلام و درود خواهر عزیزم زهرا بانو
        بسیار زیبا عالی روان و دلنشین سرودی بانوی احساس
        لذت بردم
        هزاران گل نثار شعر زیبایت مهربانو جان
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷
        ارسال پاسخ
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۶
        ارسال پاسخ
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        سمانه باقرزاده
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۰۳
        سلام زهرا جانم
        روزا روز موفق باشي

        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۶
        ارسال پاسخ
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        مرتضی سلیمی
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۲۴
        سلام
        زیبا و عالی بود بانو
        قلمتان همواره در اوج
        حمیدنوری(احمد)
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
        خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        حمیدنوری(احمد)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۱۱
        درودها استاد بزرگوار
        بانوحکیمی بسیار زیبا و شیوا
        دست مریزاد از این اشعار پر احساس
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        مریم فتحی پوردیچان
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۲۳:۰۹
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۳
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        همایون طهماسبی (شوکران)
        دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ۲۳:۱۷
        درود بر شما بانوی فرهیخته
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۳
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        احمد خدادادی دهکردی
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۰۰:۱۹
        درودبراستادبانو حکیمی بافقی بزرگوار تک بیتی های
        بسیارزیبایی سروده اید آفرین برشما
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۳
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۰
        ارسال پاسخ
        زهرا میرزایی (ارنواز)
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۵۰
        درود بر بانو بافقی نازنین
        بسیار زیبا و عالی
        در پناه حق
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۴۱
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۲۱:۳۳
        ارسال پاسخ
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۳۹
        درود بر استاد بانوی مهربانم
        بسیار زیباست همه تک بیتی ها
        زنده باشید قلمتون توانا احساستون زیبا
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۲۱:۳۳
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۱
        ارسال پاسخ
        رعنا بهارلویی  تخلص باغبان
        سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ۲۳:۵۵
        درود بر شما بانو الههٔ احساس گرامی
        تک بیتی های بسیار زیبا و پر از احساس
        احسنت بر شما
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۲۱:۳۳
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۱
        ارسال پاسخ
        مینا رسولی
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۰۰:۱۲
        عرض سلام و ادب بانوی عزیز
        زیبا و دلنشین سروده اید



        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۲۱:۳۴
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۱
        ارسال پاسخ
        گیتی صالح
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۱۵:۵۳
        درود بر شما
        زیبا سروده اید مهربانوی نازنین
        مانا باشید
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۲۱:۳۴
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۱
        ارسال پاسخ
        حمید رفیعی راد (کوروش)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۱۶:۴۶
        درود بر بانوی فرهیخته ی شعر و ادب
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ۲۱:۳۵
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۱
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۰
        درودها بانوی گرانقدر
        استاد ارجمندم
        بسیار زیبا بود
        موید ومنصور باشید
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۲۳:۲۶
        ارسال پاسخ
        ولی الله شیخی مهرآبادی(دیوانه)
        جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ۱۶:۵۰
        سرکارخانم حکیمی ، بانوی گرامی، سلام علیکم.
        .................................................................
        همنشینِ پادشاه،شیرسواری رامانَدکه،دیگران حسرتِ منزلتِ اورادارند، ولی خودمی داند که، درجای خطرناکی قرارگرفته...
        ....................................................................
        چه اشکالی دارد شما که دراینگونه مسائل خدای راشکردستی دارید ، صنعتِ مربوطه راتوضیح بدهید اگرچه مختصر، برای چون منی که شاید مشتاقِ یادگرفتنم...شما درابیاتِ ابتدایی ازصنعتِ «تصدیر» به زیبایی استفاده برده اید(تکرارکلمه ای که درابتدای بیت ویامصرع اورده اید ، درانتها)...«رَدُالعجُرِ اِلی الصدر»...مثال:
        ......................................................
        درهرنفس خسته دلم، ازبس که احساس
        پنهان کند بغضی که بندآرد،نفس را
        ..........................................................
        کلمه ی (نفس) درابتدای مصرع اول، وتکرارش درانتهای مصرع دوم..
        وبسیار هم زیبانشسته اند ازنظرِ مفهوم....خسته نباشید.
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ۰۳:۲۶
        درود استاد مهرآبادی بزرگوار

        منظورم از آرایه‌ی (بازبردن انجام به آغاز ) در تک‌بیتهای: ۳، ۴، ۵، و ۶، همان آرایه‌ی تصدیر (ردالعجز علی الصدر) است که شما عرض فرمودید. منتها من ترجمه‌ی فارسی آن را بیان کردم.

        گفتم اشاره‌ای بکنم دیگر دوستانِ مشتاق با یک سرچ ساده در اینترنت به جواب می‌رسند.
        اطاعت امر. توضیح این آرایه را با استفاده از فرهنگ دهخدا بیشتر بیان می‌کنم:

        ردالعجز علی الصدر
        لغت‌نامه دهخدا
        ردالعجز علی الصدر. [ رَدْ دُل ْ ع َ ج ُ زِ ع َ لَص ْ ص َ ] (ع اِ مرکب ) بازبردن انجام به آغاز. و در صنعت عروض و بدیع عبارت است از صفت تصدیر که یکی از صنایع علم بدیع و محاسن شعری است . (از کشاف اصطلاحات الفنون ). به اصطلاح عروضی ، صنعتی از شعر را گویند که درآن کلمه ٔ اول شعر را در آخر آن مکرر کنند یا شعر رابه کلمه ای ابتدا کنند که شعر ماقبل آن بدان منتهی شده . (ناظم الاطباء). جزو اول از مصراع اول را صدر و جزو آخر آن را ضرب و جزو اول از مصراع دوم را ابتدا وجزو آخر آن را که آخرین جزو بیت است عجز می گویند، وعَجُز در لغت به معنی دنباله است . صنعت ردالعجز علی الصدر آن است که کلمه ٔ اول بیت در آخر آن تکرار شود.(از بدیع و عروض و قافیه تألیف همایی و... ص 32):
        نگار است رخساره ٔ من به خون
        ز هجران رخساره ٔ آن نگار
        خمار است در سر مرا بی شراب
        ز اندوه آن نرگس پرخمار.
        سخن را سر است ای خداوند و بن
        میاور سخن درمیان سخن .
        گاهی ممکن است که صدرکه مکرر میشود مسبوق به کلمه ای باشد:
        اگر بتگر چنان پیکر نگارد
        مریزاد آن نگارین دست بتگر
        و گر آزر چنو دانست کردن
        درود از جان من بر جان آزر.
        (از بدیع و عروض و قافیه تألیف همایی و... ص 32).
        وطواط گوید:این صنعت بر 6 نوع است :
        1 - لفظی که در اول آمده عیناً و بدون تغییر صورت و معنی در آخر بیاید. غضایری گوید:
        عصا برگرفتن نه معجزبود
        همی اژدها کرد باید عصا.
        2 - چون نوع اول است ، تنها دو لفظ به صورت یکی و به معنی مختلف هستند و در حقیقت همان جناس تام است که دو لفظ متجانس یکی در صدر و دیگری در عجز است . علوی زینبی گوید:
        هوای ترا زآن گزیدم به عالم
        که پاکیزه تر از سرشک هوایی .
        3- لفظ عیناً در حشو مصراع اول بیاید نه در صدر:
        همه عشق او انجمن گرد من
        همه نیکویی گرد او انجمن .
        4- مانند سومی است جز اینکه معنی دو لفظ مختلف است :
        کریما بده داد من از فلک
        چو ایزد ترا هرچه بایست داد.
        5- دو واژه ٔ همریشه در اول و آخر آورده شود و خود دو گونه است :
        الف - یک لفظ در صدر بیاید و یک لفظ در عجز:
        بیازردی مرا بی هیچ حجت
        ز من هرگز ترا نابوده آزار.
        ب - یک لفظ در حشو مصراع اول ، لفظ دیگر در عجز:
        امیرا گر مرا معزول کردی
        سرانجام همه عمال عزل است .
        6- مانند نوع پنجم است جز اینکه آن دو لفظ از ریشه ای مشتق نباشد و خود مانند قسم پنجم دو گونه است :
        الف - یک لفظ در صدر و یک لفظ در عجز:
        نالم از عشق آن صنم شب و روز
        وینک از ناله گشته ام چون نال .
        ب - یکی در حشو مصراع اول ، دیگری در عجز:
        گرت زمانه نداند نظیر شاید از آنک
        تو از خدای برحمت زمانه را نظری .
        (از حدائق السحر چ عباس اقبال صص 18 - 24).
        صاحب آنندراج آنرا 8 قسم کرده و به تفصیل شرح داده است . برای اطلاع بیشتر رجوع به اساس الاقتباس ص 597 و المعجم چ مدرس رضوی ص 252 و صناعات ادبی تألیف همایی ص 95 و آنندراج شود. || هر شعر سیزده بیتی . (ناظم الاطباء).
        2:
        با توجه به توضیحات و مثال‌های مربوط که گذشت، در پست جاری، در تک بیتهای سه و چهار از اشعار من، واژه‌ی (دل)؛ در تک بیت پنجم، واژه‌ی (نفس) و در تک بیت ششم، واژه‌ی (قدم) دارای آرایه‌ی ردالعجز علی الصدر است.



        ضمنا منظورم از آرایه‌ی (بازبردن آغاز به انجام)، آرایه‌ی (رد الصدر علی العجز ) است و در اصطلاح عروض آن است که کلمه‌ای که در آخر بیتی بیاید آن را عینا در آغاز بیت بعد تکرار کنند.
        مثال: 
        قوام دولت و دین، روزگار فضل و هنر
        ز فضل وافر تو یافت، زیب و فر و نظام 
        نظام ملت و ملکی، عجب نباشد اگر
        به رونق است در این روزگار کلک و حسام 
        حسام و کلک تو کردند کام اعدا کم
        روا و رأی تو بردند از زمانه ظلام 
        ظلام باد شب و روز دشمن جاهت
        به کام باد همه کار دوستانت مدام 
        مدام تا که بود گردش فلک بر جای
        مطیع باد ترا دولت و سپهر غلام 


        ایضا در اینجا تک بیت نهم من؛ یعنی بیت:
        وقتی که واژه نیست با، دیوانِ دل، ساز،
        دل‌واژه‌ی «احساسِ» قلبِ خسته‌ای تو!
        در واقع بیتی از یک چهار پاره است.
        کلمه‌ی (وقتی) در انتهای بیت قبل و سپس در ابتدای بیت بعد آمده است و دارای آرایه‌ی ردالصدر علی العجز است. شاید بهتر بود ابیاتِ قبل از آن را می‌آوردم.
        به خاطر این که در اینجا هدفم آوردنِ تک بیت بوده، ابیات قبل را نیاورده‌ام که الان در این حاشیه، دو بند از این چهارپاره را که مرتبط با بحث است، می‌آورم:
        از بس دلت، سرشارِ مهری بی‌کران است،
        جز تو، نمی‌خوانم کسی، در هیچ وقتی...
        یارِ دل و احساسِ پاک و بی‌ریایم،
        جز تو، نمی‌دانم کسی، در هیچ وقتی...
        *
        وقتی که واژه نیست با دیوانِ دل ساز،
        دل‌واژه‌ی احساسِ قلبِ خسته‌ای تو...
        با روی باز و با محبّت‌های بسیار،
        درهای غصّه را، به رویم، بسته‌ای تو...
        زهرا حکیمی بافقی (الف_احساس)

        *ضمنا، در مثال چهارپاره‌ای که آوردم، کلمه‌ی (واژه) در حشوِ مصراع اول و سپس در ابتدای مصراع دوم آمده است و این تکرار هم، به نوعی زیبایی ادبی دارد.*
        در مصراع آخر این بخش از چهارپاره هم واژه‌های (بسته و باز) تضاد دارند.
        مابقی آریه‌های اشعار پست جاری بماند به قضاوت خوانندگان.


        آوای دلتان شاد!
        ارسال پاسخ
        اویس میرآییز گرگانی
        دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۸
        بسیار عالی بود. دست مریزاد بانو
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی
        آموزش و نقد شعر
        نظرات
        مشاعره
        گفتگوی کارگاهی
        کاربران اشتراک دار
        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        ورود به کارگاهها
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.