سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری
معرفی شاعران معاصر
پر نشاط ترین اشعار
انتشار ویژه ناب
اعضای آنلاین
تبلیغات متنی
♪♫ صدای شاعران ♪♫
تقویم روز
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1397
    11 شعبان 1439
    • ولادت حضرت علي اكبر عليه السلام، 33 هـ ق، روز جوان
    Thursday 26 Apr 2018
      در هر رویداد منفی، بذر یك پیشامد پربارتر و سودمندتر كاشته می شود. ناپلئون هیل

      پنجشنبه ۶ ارديبهشت

      شعرِ بدون نام

      شعری از

      حدیث ابراهیمی (سوگند)

      از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ ۱۰ روز پیش شماره ثبت ۶۴۴۸۵
        بازدید : ۵۶۵   |    نظرات : ۱۴۹

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر حدیث ابراهیمی (سوگند)
      آخرین اشعار ناب حدیث ابراهیمی (سوگند)

      دل من مُرد شبی، کز تو جدایش کردم
      دل دیوانه، ز زنجیر رهایش کردم
       
      دل من انس به زندانِ نگاه تو گرفت
      تو نگاهت بگرفتی، من فدایش کردم
       
      تو برفتی و دلم از تو نبرید هرگز
      من به این قصد، چو دیوانه صدایش کردم
       
      دل من گشت خطاکار و به زندانٍ تو شد
      بارها من گِله از کار خطایش کردم
       
      تو نخوانی دگر این شعر و اشعار دگر
      پس چه بیهوده دلم را سر پایش کردم
       
      رنگ شب خورد به امّیدِ حضورت، آن شب
      دل من مُرد شبی، کز تو جدایش کردم
       
                پی نوشت: این غزل قدیمی را به پاس تصمیمی که امروز گرفته ام به اشتراک گذاشتم. یعنی خداحافظی با غزل. چرا که با راهنمایی های اساتید بزرگوارم دریافتم که هر فردی در یک سبک خاص استعداد دارد و اگر آن یک سبک را پیش بگیرد بهتر می تواند حرف دل را به تصویر کشد.
      به همین علت اشعاری که تا کنون گذاشته ام و نظرات شما بزرگواران را بازخوانی کردم. نظراتتان بسیار ارزشمند بود و یاری ام کرد سبک خود را بشناسم و با سایر سبک ها خداحافظی کنم. زین پس سفید و گاهاً نیمایی می سرایم.
      سپاس از یکایک شما دوستان که مرا در این زمینه با نظرات و راهنمایی های ارزشمندتان راهنمایی نموده اید.
      خداحافظ غزل
      ۱۱
      اشتراک گذاری این شعر
      ۳۷ شاعر این شعر را خوانده اند

      محمدکریمی (پویا)

      ،

      حمیدنوری(احمد)

      ،

      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

      ،

      حدیث ابراهیمی (سوگند)

      ،

      طاهره حسین زاده(کوهواره)

      ،

      عمادالدین صفائی(صاد)

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      محمد حسن ایوبی

      ،

      عظیمه ایرانپور

      ،

      حسام الدین مهرابی

      ،

      سینا دژآگه

      ،

      صحبت پارکی ( صُبی )

      ،

      ابوالفضل رمضانی (ا تنها)

      ،

      عـلــــــــــی رفــیـعــــــــی (امیــــــــــــــد)

      ،

      ابوالحسن انصاری (الف رها)

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      سید محمد حسین شرافت مولا

      ،

      نیره ناصری نسب

      ،

      حمید رفیعی راد (کوروش راد)

      ،

      سعید میرزامحمدلو

      ،

      باقر رمزی ( باصر )

      ،

      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)

      ،

      محمدرضا زارع (م فریاد)

      ،

      صابرخوشبین صفت

      ،

      رسول رفیقی

      ،

      رعنا بهارلویی تخلص باغبان

      ،

      میلیام

      ،

      منصور شاهنگیان

      ،

      عیسی نصراللهی ( رهیده )

      ،

      بهروز عسکرزاده

      ،

      مهدی صادقی مود

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      مجید خوش خلق سیما

      ،

      سهیلا عباچی (نارین یازان)

      ،

      محمد نیک روش

      ،

      مهتاب مهر آذر

      نقدها و نظرات
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ۹ روز پیش

      درود عزیزم
      شعرزیبا وباحساسی بود

      گرچه مشکلاتی هم داره ونیازمند به ویرایشه
      مشخصه که ذهنت موسیقیاییه وباکمی پشتکاروتلاش درشعرکلاسیک هم می توانی موفق باشی...
      اما برای شاعران تازه کار همیشه سخته که یکهویی همه ی قالبهارابتوانند یادبگیرند وهمزمان هم درتمام سبکها موفق باشند ومن توصیه می کنم همیشه به آماتورها که خودتان رادرگیراین چیزانکنید مثلا اگر درتوانتون نمی بینید که کلاسیک بنویسید زیاد گیرندید چون این خودش باعث دلسردی وناامیدی میشه
      لازم نیست همه ی قالبهای شعری را یکدفعه شناخت این کاربه مرورودرطی زمان راحت خواهدشد
      فقط مطالعه کنید ودر هرقالبی که فک می کنید راحت ترید بنویسید حافظ فقط غزل گفت اما شاعربزرگی هم شد
      بنابراین خودتون رادرگیراین چیزا نکنید که سردرگمی بیشتر میاره بخوانید وتمرین کنید تا کم کم خودتون راهتونو پیداکنید وزیادهم استرس این که همه چیزراباید بدانم نداشته باشید همه چیزاراهمگان دانند و هیچ کس کامل نیست ونمیتونه ادعاکنه که همه چیز دانه ...
      واما درمورد شعرتون..
      خوب شروع کردین وارتباط بین بیتهاهم خوبه درچمند بیتش هم تصاویر قشنگی داره ازجمله بیت اول وودومش وبیت آخرتون تصاویرش خوبه
      اما ایرادی که برشعرتون گرفته میشه یکی وزن شعرتونه که دربعضی جاها لنگ می زنه ویکی هم اینکه باید زبان شعرتون امروزی ترشه وتصاویری ندوتر استفاده کنین
      مثلا برفتی وبگرفتی درزبان امروز تغییرکرده رفتی وگرفتی بایدباشه
      تو برفتی و دلم از تو نبرید هرگز
      من به جاش اینجوری گفتم:
      رفتی وازتونبریده دلم یک لحظه
      خلاصه اشکالات کوچیکی داره که باتلاش وپشتکار بیشتر رفع خواهدشد
      درودبرشما وآفرین برتلاش وجدیت شمابرای آموختن
      ان شاالله که همیشه موفق باشی نازنین





      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار و ارجمندم.
      سپاس از حرفهایتان و پیشنهادتان که کمکم کردید تا سبکی که در آن بهتر هستم را پیدا کنم.
      پیشنهادتان انقدر خوب و تاثیر گذار بود که تمام نظرات دوستان را در پایین تمام اشعارم مرور کردم تا کاری را انجام دهم که شما فرمودید.
      واقعا درست می فرمایید. همه در تمام ضمینه ها استعداد ندارند و هر کسی باید استعداد خود را پیدا کند. این درس زیبا را شما به من اموختید.
      ان شاالله بتوانم با کمکتان در راهی که قدم گذاشته ام موفق شوم.
      از نقد زیبایتان هم سپاسگزارم.
      ممنون که وقت ارزشمندتان را برای کمک به بنده و بررسی شعرم گذاشتید.
      سپاس استاد مهربانم بابت تمام کمکها و راهنمایی هایتان.
      همیشه سلامت و شاد باشید در پناه خداوند منان
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      سینا دژآگه
      سینا دژآگه
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      ۹ روز پیش
      سلام نازنینم

      زیبا سرودید.

      انشالله با مطالعه؛ تمرین و پشتکار، در هر زمینه ای که استعداد و علاقه دارید، پیشرفت خواهید کرد.


      همواره موفق باشید در تمام مراحل زندگی

      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود استاد و شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطف و حسن نظر شما.
      به مهر خواندید.
      سپاس از دعای خیرتان و بسیار سپاس از نظرات نیکتان که در این زمینه راهنمایم بوده است
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      صحبت  پارکی ( صُبی )
      ۸ روز پیش

      شاعر گرانمهر
      سرکار خانم
      حدیپ ابراهیمی
      سوگند به شعر
      شما می توانید بهترین ها را در قالبی که بدان علاقمندی بیشتری را دارید خلق نمایید.
      برای بعضی از شاعران نو گرا قالب های کلاسیک شروعی ست برای گذر...
      شعرهایی ناب و تحسین بر انگیزی در قالبهای سپید و نیمایی را از شما شاعر داننده خوانده ام .
      متشکرم
      سلام
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود بر شما استاد و شاعر بزرگوار.
      مثل همیشه به اشعار بنده لطف نمودید.
      سپاس از نظرات نابتان که راهنمای بنده بوده و هستند.
      لطفتان مستدام
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۸ روز پیش
      درود بانو
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      یپاس از لطفتان.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
      ۸ روز پیش
      قلمت بالنده نازنین

      در هر سبک وقالبی که بتوان احساس را به اوج رساند
      امید رشد وتکامل هم خواهد بود...موفق باشی
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر گرامی، استاد رحیم زاده ی بزرگوار.
      سپاس از راهنماییتان.
      نقدها و نوشته های نابتان در پرسمان شعر همیشه چون فانوسی راهنمای راه من هست و شعرهای زیبایتان چون کلاس درسی آموزنده.
      سپاس از لطفتان
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده(کوهواره)
      ۵ روز پیش
      سلام نازنین خواهرم

      بانظر استاد صادقی مود موافقم

      بسرایید به مهر

      یاعلی ع
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود استاد و خواهر مهربانم.
      سپاس از لطفتان. ممنون از تمام راهنماییهایتان.
      بنده شاگرد کوچکی هستم که همیشه از شما درس گرفته ام و همیشه مدیون درسها و محبت شمام.
      سپاس بی نهایت استاد
      ارسال پاسخ
      محمد حسن ایوبی
      ۸ روز پیش
      با سلام
      و البته تبریک برای سرودن های زیبایتان...
      شایسته نیست زمانی که همه چیز برای آموختن و محک زدن خود آمادست خودمان را محدود کنیم و مثلا در شعر مرزی برای تصرف در قالب های دیگر قائل شویم...
      همه ی شعرایی که به سروده های نیمایی و یا سپیدشان معروفند در میان آثارشان اشعار کلاسیکی در قالب های مختلف را هم سروده اند...
      زمان من و شما زمان سرودن است،زمان تخلیه ی افکار و احساسات بدیع و تازه مان
      بنده خودم علاقه ی بسیار بیشتری به شعر نیمایی نسبت به کلاسیک دارم،اما با خداحافظی از شعر کلاسیک مخالفم چرا که تمامی سبک های نو زاییده ی اشعار کلاسیک هستند.
      پیشنهاد من این است اگر به دنبال یافتن سبک و استعداد منحصر به خودتان هستید هر سروده با هرسبکی را امتحان کنید مطمئن باشید در طول زمانی نه چندان طولانی سبک مورد علاقه تان را خواهید یافت کاری که بنده نیز تا حدودی انجام دادم حتی امروز به یاد می آورم که بعضی از سروده هایم از لحاظ فنی شعر به حساب نمی آمده و همین سمج بودن در نوشتن و سرودن کمکم کرده.
      شک نکنید آینده درخشانی خواهید داشت
      والبته از پرچونگی هایم پوزش میطلبم
      موفق باشید...در پناه خداوند
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود بر شما شاعر بزرگوار.
      فرمایشاتتان کاملا متین و صحیح هستند.
      بنده چون در ابتدای راه هستم و کمیتم هنوز در تمامی قالبها لنگ است تصمیم گرفتم فعلا تمام سبکها را جز سبکی که در آن قلمم روانتر است کنار بگذارم و ابتدا نقاط ضعفم را تبدیل به قدرت کنم و اطلاعات و تواناییهایم را در این زمینه بالاتر ببرم و بعد سایر سبکها را در کنار سبک اصلی که انتخاب کرده ام ادامه دهم.
      چرا که شعر کلاسیک مقدمه و توانایی هایی را نیاز دارد که با کمیت لنگ نمیتوان بر آن غلبه کرد.
      البته میدانم شعر سپید و اشعار نیمایی بسیار سختتر و پیچیده تر هستند و دید و بینش عمیقی می طلبند و نام هر متن خارج از وزن را نمیتوان سپید گذاشت چرا که شعر سپید یک انقلاب درونی و قدرت فکری پر عمق را با شور و تخیلات و زیبایی های کلامی شاعرانه به هم می آویزد و در اصل از تمامی قالب ها سختتر 6ست.
      اما با توجه به نظرات دوستان که حتی در نظر دهی به مثنوی و غزل و چهارپاره هایم نیز نوشتند که شعر سپیدم را بیشتر میپسندند به این نتیجه رسیدم که چون در ابتدای راه هستم در قالبی بسرایم که اساتیدم بر بنده منت گذاشته و مرا در آن قویتر دیده اند.
      در مورد شعر کلاسیک هم مطالعه راهرگز کنار نذاشته و بعد از انکه توانستم گامهایم را در ادبیات محکمتر کنم و وزن و قافیه ها را بیاموزم به سراغ این قالب باز خواهم گشت و کنار سپید و نیمایی کلاسیک را ادامه خواهم داد.
      اما اکنون همانگونه که استاد عزیز بانو عجم فرمودند هنوز نوآموز میباشم.
      ممنون از راهنمایی و نقد نابتان. راهنماییتان در این راه که قدم گذاشته ام بی نهایت عالی و تاثیر گذار است.
      سپاس
      ارسال پاسخ
      سینا دژآگه
      سینا دژآگه
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      باقر رمزی ( باصر )
      ارسال پاسخ
      عیسی نصراللهی ( رهیده )
      ۷ روز پیش
      سلام

      یکی اینکه:
      عمده یِ ذهن و تاملتان را بر سُرایشِ ( میشه کوششی اینجا) تک بیتی_ یا چارانه بگمارید

      پس از اندکی اگر یافتید که در این موارد پیشرفت داشتید_علاقه داشتید_ پذیرفته اید_ خودتان راضی اید_ آنوقت همانها را تداوم بخشید
      راستش واگویه ی تک بیتی یا چارانه( رباعی) نباید خیلی پیچیده باشد خوب است امتحانی معمول بداری تا ببینیم نتیجه چیست؟ ( اگر مُصِر به کلاسیک سرایی بودی)


      اگر که تصمیم داری/ همان چیزی که من نیز پیشنهاد میکنم و صلاح میبینم/ که در بُعدِ نیمایی و سپید و هکذا .... قلم فرسایی و تراوش داشته باشی این راه دیگریست
      راهی به معقولتر_ پربارتر و نتیجه بخش تر

      ________________________________________

      خُب: وزن را رعایت نمودن_ تالیف و هارمونی و داینامیکِ شعری را وقع نهادن ، یک عقبه یِ استعدادی_ یک تلاشِ وافر و مطالعه و خوانشِ دگرباره و دگرباره ها نیاز دارد . بنظرم بقول خودتان سفید را بال و پر دهی ،سفید و مشتقات و هم خانه هایش را معرفی و خلق نمایی، اَقرب مفیدتر و کارگر تر خواهد بود


      موفق باشی_ نصراللهی
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر گرانقدر، استاد نصراللهی بزرگوار.
      سپاس از لطف و راهنماییتان. هم راهنمایی سودمندتان در شعر سپید و نیمایی که چون چراغی این راه را برایم روشن و هموارتر نمودید و هم راهنماییتان برای چگونگی سرودن شعرهای کلاسیک است که گام بعدی من بعد از فراگیری شعر سپید و نیمایی قدم گذاشتن در این راه خواهد بود.
      سخنانتان بسیار ارزنده و آموزنده بود.
      خواهشمندم که در ادامه این نسیر که اغاز کرده ام مرا از راهنماییهای نابتان بی بهره نکذارید.
      سپاس از شما
      ارسال پاسخ
      مهدی صادقی مود
      ۶ روز پیش
      سلام سرکار خانم ابراهیمی گرامی
      اکثر نظرات عزیزان را خواندم
      قطعا اگر غیرکلاسیک بنویسید(چون مانند کلاسیک میزان سنجش دقیقی ندارد) نقد نمی شنوید، تشویق می شوید، همه نظرات به به و چه چه می شود و و و... اما!
      به نظر من تصمیم تان مانند این است که بگویید چون رانندگی با اتومبیل سخت است و نیاز به تمرین دارد می روم دوچرخه سواری می کنم که لذتش بیشتر است و برای سلامتی مفید است و آلودگی هوا ندارد و... (چون کلاسیک سرا هستم قصدم مقایسه ی سبک ها و ارجح دانستن کلاسیک بر دیگر سبک ها نیست! کلاسیک را پایین تر قرار دادم که سوتفاهم نشود می دانیم که دوچرخه سواری بهتر و سالم تر از ماشین سواری است ) بی ارتباطیِ این دو را می خواهم بگویم.

      شجاعانه می گویم که سپیدهایتان بهتر از غزلهایتان نبوده!
      در سپید یا احیانا نیمایی کمتر نقد شده اید و بیشتر تشویقتان کرده اند چون آنجا معیار و شابلونی برای سنج خطاهایتان وجود نداشته!!

      همین غزل قدیمی تان را با قافیه و ردیف خوب سروده اید
      تنها ایرادی که دارد گاهی از وزن خارج شده اید یا به اجبارِ وزن جمله بندی مناسبی نکرده اید اما حرف برای گفتن داشتید که مهمترین چیز است

      نمی گویم سپید و نیمایی و سه گانی و افراغ اندیشه و دلنوشته و کلاسپید و ... نسرایید نه همه را بسرایید اما اینطور مظلومانه از غزل سرودن شانه خالی نکنید.

      گفتید که علاقه ی خودتان هم به کلاسیک و موزون است.
      من بودم علاقه ام را مدنظر قرار میدادم نه تشویق ها را. می خواندم ، می آموختم و ایراداتم را برطرف می کردم. از سرودنِ همسو با علاقه ام لذت می بردم نه از تشویق ها.

      هم شما و هم سایر دوستان
      ببخشید راحت و رک صحبت کردم
      برقرار باشید
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود استاد و شاعر بزرگوار
      سپاس از لطف و راهنمایی های ارزشمند شما.
      راهنمایی شما چون تلنگری بود که به آن نیاز مبرم داشتم. حق با شماست و بخاطر تشویق ها، در حق غزل بی انصافی نمودم.
      درست است آثار کلاسیک اشکالات وزنی زیادی دارند اما جای کنار گذاشتن و وقفه طولانی انداختن درسرودن به سبک کلاسیک بهتر است بکوشم تا ایراداتم را رفع نماییم. و برای این کار بهتر است از سرودن تک بیتی و دو بیتی اغاز کنم و با بهتر شدن وزن ها بیتها را افزایش دهم.
      سپاس از تلنگر و راهنماییتان
      ارسال پاسخ
      سینا دژآگه
      سینا دژآگه
      ۵ روز پیش

      ارسال پاسخ
      محمدکریمی (پویا)
      ۹ روز پیش
      سلام ودرود
      بانوى سپيدسرا
      به جمع شعراى سپيدسراخوش آمديد
      ولى غزلتان هم زيبابود
      منتظرسپيدهاى نابتان هستيم
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر و استاد بزرگوار.
      به مهر خواندید. سپاس از لطفتان.
      در این مدت که با شما دوستان همراه گشته ام از هر سبکی شعر گذاشته ام. سپید و غزل و نیمایی ومثنوی و چهارپاره. اما اساتید بزرگوار راهنماییم کردند و بسیار نیکو فرمودند سبک خود را بیابم، سبکی که در آن روانترم.
      و در این زمینه نظرات شما بزرگواران راهنمای خوبی بود برایم.
      سپاس از نظرات راهنمایتان
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      عمادالدین صفائی(صاد)
      ۹ روز پیش
      بانوی هنرمند....و با استعداد‌‌...
      سلام ودرود...
      نحوه برخورد هنرمند با استعدادش زمینه موفقیت هایش را فراهم میسازد...
      سپید یک قالب شعری برای فرار از قالب های دیگر نیست بلکه سپید ابزار متفاوتی است برای بیان مفاهیم...سپید نوشتن قواعد و قوانین خودش را دارد(می شود مانند تقطیع هجایی در کلاسیک،بر شعر نو هم ذره بین انداخت و یک سپید را واکاوی کرد...)
      قالب های مختلف شعری همه ابزار های شاعرند و اگر یک ابزار اصلی انتخاب شود دلیل بر این نیست که دیگر ابزار هایش را فراموش کند(قواعد قافیه و بحث انتخاب واژه ها برای آهنگین شدن سروده در میان قالب های شعری مشترک اند.در نتیجه خواندن اشعار کلاسیک به یک سپید سرا بسیار کمک می کند که سپید تاثیر گذاری را بسراید)
      برای سپید نوشتن نیاز به تخیل قوی شعری داریم...بنابراین یک سپید سرا باید چینش ذهنش را به گونه ای سامان دهد که تخیل کند و این تخیل را تصویر سازی کند(به نظرم سخت ترین کار در سپید نوشتن است)...
      برای افزایش قدرت تخیل خواندن اشعار نو بسیار کمک می کند(در میان شاعران نو اشعار احمد شاملو و هوشنگ ابتهاج بسیار مناسب خواهد بود...کتاب"حرف هایی برای نگفتن "دکتر شریعتی هم بسیار مفید است و شمارا با رسالت شعر نو بیشتر آشنا می کند چرا که درون مایه آنها کم نظیر است...)

      پرحرفی ام را ببخشید...
      با آرزوی موفقیت....
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر و استاد بزرگوار
      بی نهایت سپاس از راهنمایی های بسیار عالی و ارزشمندتان.
      من شعر سپید را پس از خواندن نظرات شما دوستان که برای سایر اشعار بنده نوشته بودید انتخاب کردم. و مطمئنم این قالب شعری علی رغم ظاهر، باطنی بسیار مشکل دارد.
      فرمایشات شما کاملا صحیح است و میدانم گام در راه سختی گذاشته ام. اما مطمئنم که با راهنمایی های شما و سایر دوستان که همیشه راهنمایم بوده اید موفق خواهم شد.
      سپاس از راهنمایی هایی که در آغاز این راه نموده اید. راهنماییتان مانند فانوسی بود برای صحیح گام برداشتن.
      سپاس از لطفتان
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      سینا دژآگه
      سینا دژآگه
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      عظیمه ایرانپور
      ۸ روز پیش
      درود بر شما
      موفق باشید
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام بر شما شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطفتان.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ۸ روز پیش
      سلام خواهر بزرگوار و ارجمندم
      بسیار زیبا و دلنشین بود و سرشار از احساس ، و با وجود بازخوانی برایم تازگی فراوان داشت

      بسیار سپاسگزارم از اساتید ارجمند که با راهنمایی های ارزشمند شما و امثال بنده را هدایت می فرمایند

      ان شا الله که در هرقالبی میسرایید ، همواره زیبا و دلنشین بسرایید
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود برادر و شاعر و استاد بزرگوارم.
      سپاس از لطفتان و راهنمایی ها و همراهی های همیشگیتان.
      سپاس که همیشه درمورد اشعار بنده نظر لطف داشته و در وزن اشعارم مرا به خوبی راهنمایی می نمایید.
      انشا الله که با راهنمایی های هر روزه ی شما و سایر اساتید بزرگوار، بتوانم در این مسیر دشوار گامهای درستی بردارم.
      سپاس برادر ارجمندم
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      سینا دژآگه
      ۸ روز پیش
      سلام و عرض ادب بانو ابراهیمی ارجمند
      ممنون از اشتراک غزل خاطره انگیزتان
      امیدوارم که در هر قالبی که می سرایید موفق باشید و بتوانید بدرخشید.

      اما چرا خداحافظی با غزل؟!
      درست است که هر کدام از ما در زمینه ی خاصی استعداد و علاقه داریم،اما با توجه به استعدادتان در کلاسیک سرایی، می دانید اگر قلم شما در حال و هوای کلاسیک معاصر ،تقویت و پخته شود چه قدر ارزشمندست!
      بنده برای تمام قالب ها ارزش قایلم،چون عنصر معنا را ارجح می دانم...شعر در وحله ی نخست باید درون مایه ی قوی داشته باشد.برای همین بر روی فرم خاصی جزمیت ندارم.

      برخی از عناصر شعر معنا،خیال،زبان،اهنگ و فرم هستند...قالب کلاسیک(وزیر مجموعه هایش مثل غزل و مثنوی و...)،نیمایی یا سپید انواعی از ساختار های
      مختلفی هستند که در شعر فارسی داریم.
      مرزبندی های فرمی شعر،اگرچه لازم الاجرا هستند، اما ملاک تعیین فاخر بودن اثر نیستند.
      رسیدن به یک فرم صحیح در سرایش،تازه اولین گام در مسیر شعرست...فرم خاص کلاسیک که با آن آشنا هستید بسیار منسجم است و هماهنگ شدن با پیچ و خم های خاصش بسیار زمانبر تر از سایر قالب هاست...در حقیقت از این منظر می توان فرم کلاسیک را سرمایه گذاری طولانی مدت در نظر گرفت...شاید ماه ها یا سال ها نیاز باشد تا به فرم دلخواهمان در کلاسیک برسیم...حتی پس از دستیابی به این مهم،وسواس ادبی پا بر جا خواهد ماند...یکی از بهترین استادان در این زمینه فرموده اند:برای یک مطلع خوب غزلمان شتید احتیاج باشد پنج بیت در نظر داشته باشیم و فقط یکی از آنها را بر گزینیم.(حساسیت کار تا این حد!)
      پس از آن با رعایت اصالت نوشتاری،پرهیز از خودسانسوری،بازتاب خود حقیقی مان در شعر،و اعتقاد به اصل هنر برای هنر می توانیم عنصر معنا را قوت ببخشیم.
      عنصر خیال به شعر، پتانسیل تصاویر سازی می دهد.حالا هر چه قدر تعابیرمان بکر باشد و به هم پیوسته،ایماژ های اثرمان موثرتر و مستحکم تر خواهد شد...در حقیقت آراستن شعر به عوامل بصری ذهنیست.
      آهنگ را هم می توان با بهره گیری از آرایه های لفظی و چینش درست و موزون واژگان در کنار هم ایجاد کرد.
      عنصر زبان که اصلی ترین ابزار ما برای انتقال معناست ،مانند رنگ است برای نقاش،سنگ و تیشه برای مجسمه ساز و نت برای موسیقیدان.
      زبان فارغ از عصر و دوره اش باید منطبق بر اصول پذیرفته شده و مورد استفاده فرهیختگان باشد.
      البته بر ماست که با زبان عصر خودمان بسراییم.چون راز ماندگاری ثبت اثر انگشت خودمان در تاریخست همان طور بزرگان ادب و هنر جهان این گونه بوده اند.
      معیار سرایی کار آسانی نیست...عدم جابجایی ارکان جمله بندی،پرهیز از به کار گیری دستور زبان ولغات متروک و کهنه،رعایت اصول صحیح جمله بندی زبان معیار،پرهیز از مختصرسازی نابجای واژگان،عدم به کارگیری وزن پرکن هایی مثل ز،چون،همچو،اندر و... ،خلق تصاویر بکر و... همه ی این موارد اصولیست که می تواند زبان سرایش را دگرگون کند.

      پوزش می طلبم از اطاله کلام
      شما با استعداد هستید و پرشور و از همه مهم تر دهه هفتادی...پس مطمئنم که مسیر صحیح را خواهید یافت
      امیدوارم که همیشه بدرخشید
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر و استاد بزرگوار.
      مطلب ناب و ارزشمندی را نوشتید. بی نهایت سپاس از حسن نظر و توجه شما.
      متوجه فتوای کلامتان شدم. فرمایش شما کاملا متین و درست است.
      چون بنده نو آموزی بیش نیستم و کودک دبستانی شعر محسوب میشوم میخواهم گام به گام قدم بردارم و در ابتدا نقاط ضعف قالبی که در آن قویتر هستم را رفع نمایم و بعد قدم در سایر قالبها بگذارم. و البته مطالعه خود را در زمینه تمام قالبها ادامه خواهم داد.
      این یک خداحافظی همیشگی بر غزل نیست. و موقتی میباشد. اما حرکتی نمادین برای این خداحافظی موقتی انجام دادم تا عزم خود را در مسیری که در آن قدم نهاده ام راسختر گردانم.
      پرورش و رفع نقاط ضعف تمامی قالب ها برای یک نواموز کار بسیار دشواریست و به نوعی درجا زدن دائمی می انجامد. از این رو سبک خود که در آن قویتر هستم را با کمک بازخانی نظرات شما در اشعارم پیدا کردم و رفع نقاط ضعف را ابتدا از آن آغاز کردم. چرا که اهسته قدم برداشتن اما درست رفتن را بهتر از شتابزده اما ساکن بودن میدانم.
      رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود
      رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

      سلیقه ذاتی بنده نیز کلاسیک را بیشتر میپسندد. اما فعلا ناچارم از سرودنش دور بمانم و خود را تقویت کنم و بعد از به مقصد رساندن قالبی که قویتر هستم به سراغ بقیه قالب ها بروم.
      سپاس از توجه و راهنماییهای ارزشمندتان. توجهتان به اشعارم را ارج مینهم و امیدوارم در این مسیر همچون گذشته از نظرات و نقدهای شما و سایر بزرگواران بی بهره نمانم.
      بی نهایت سپاسگزارم
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
      ۸ روز پیش
      سلام و عرض ادب
      گفتنی ها را گفتند،خواندی ها را خواندم،نخواندی هارا نه.
      از خواندی هایش که واقعا آموختم.
      سابقا سایت شعرناب خیلی شلوغ تر از الان بود،هر چند روز خانم رحیم زاده یک ستون نقد را می انداخت و استادان شعر ناب به نقد میپرداختند،شعر که میگذاشتیم حداقل یکی دونفر پیدا می شدند که آدم را به صلابه بکشند و درسش بدهند.
      برای همین است که هیچ وقت دوست ندارم این سایت را ترک کنم،چون به من یاد داده اند چگونه بنویسم،چگونه بخواندم،چه بنویسم و چه بخوانم،حال آنکه خودم شاگر بدی بوده ام و درست یاد نگرفتم ماجرای دیگریست.
      اینجا شاید مثل گذشته آنقدر پر سر و صدا نباشد ولی باز بستر مناسبیست برای آموختن از آنان که چیزی برای عرض دارند.
      روز اولی که بنده اینجا عضو شدم یک غزل گذاشتم،آن را بخوانید،تاریخش را هم ببینید.
      حالا را هم بخوانید تاریخش را هم ببینید.
      نه اینکه خوب باشم و این حرف ها ...ولی فرقش زمین است تا آسمان.
      بنده که کوچکترین قطره ی این دریای شاعری هم نیستم،اما خواجه حافظ شیرازی هم اولین آثارش حتما چیزهای کج و معوجی بوده اند.

      خسته تان کردم
      زنده باشید
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطفتان و نظر و راهنمایی ارزشمندتان.
      من نیز چون گذشته ی شما که درموردش گفتید تازه ابتدای راه هستم و قدم نخست را برداشته ام. و میخواهم همانند شما و سایر بزرگواران قدمهایم را درست بردارم.
      غزل اولتان را خواندم، زیبا بود اما حقیقتا حق با شماست و پیشرفتتان عالی. برای همین بنده نیز میخواهم قدم به قدم پیشرفت کرده و همانند الان شما وقتی به شعرهای اولم باز میگردم به وضوح آن پیشرفت را ببینم.
      و البته مطمئنم با کمک شما دوستان روزی کلام امروز شما را بنده نیز خواهم گفت.
      ممنون از راهنماییتان. امیدوارم شما و دوستان در اینده نیز چون گذشته نظراتتان را از بنده دریغ نکنید و راهنمای این کودک نوپای دبستان شعر باشید.
      سپاس از شما
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      عـلــــــــــی  رفــیـعــــــــی  (امیــــــــــــــد)
      ۸ روز پیش
      سلام و درود شاعر گرامی
      زیبا سروده اید
      موفق و پیروز باشید
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطف شما.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      ۸ روز پیش

      درود برشما
      موفق باشید


      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطف شما.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      حمیدنوری(احمد)
      ۸ روز پیش
      درود بر شما
      بسیار زیبا بود دست مریزاد
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطف شما.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      سید محمد حسین شرافت مولا
      ۸ روز پیش
      درود بر شما
      زیباست
      سپاس از شما
      سلامت باشید
      با احترام
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطف شما.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      نیره ناصری نسب
      ۸ روز پیش
      درود بر سوگند عزیزم
      در هر قالبی می توانی آن را ادمه بده البته در قالب های دیگر هم دستی بزن تا بیشتر آشنا شوی هیچ کس اشعارش واقعا کامل نیست من نیز پر از ایرادم
      همیشه موفق باشی و همیشه بسرایی
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر و استاد بزرگوار، نیره بانو
      سپاس از لطف و راهنمایی شما. فرمایشتان متین است و قطعا به صورت کامل باقی قالبها را ترک نکرده و همچنان درموردشان مطالعه خواهم کرد. اما در گام نخست قالبی که در آن ایرادات کمتری دارم را پیش میگیرم و زمانی که ایراداتم در این قالب رفع شد قدم به قالبهای بعدی خواهم گذاشت.
      ممنون که مثل همیشه با نظر و راهنماییتان به بنده لطف نمودید.
      سایه تان مستدام
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      حمید رفیعی راد (کوروش راد)
      ۸ روز پیش
      درود جناب سوگند
      زیبا بود و نقد ها هم خوب
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطف شما.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      محمدرضا زارع (م فریاد)
      ۸ روز پیش
      درود شاعر
      آفرین بر شما
      یافتن سبک مناسب نقطه ی عطفی در زندگی هنری یک هنرمنده
      آنچه لازمه ی شاعریست در شما هست: احساس و اندیشه ی ناب
      به شما تبریک میگم بخاطر تصمیمی که گرفتید
      هرچند مطمئنم روزی غزلهای بی نقص و روونی خواهید سرود
      دریای دلتون آرام
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار.
      سپاس از اینهمه لطف. امیدوارم لایق تعاریفتان باشم.
      سپاس از اینکه در ابتدای راهی که قدم گذاشته ام با سخنانتان سلاح اعتماد به نفس به دستم دادید.
      متشکرم
      ارسال پاسخ
      صابرخوشبین صفت
      ۷ روز پیش
      سلام و درودها
      به شاعره ی زیباسرا
      بانو ابراهیمی گرامی
      حسام الدین مهرابی
      ارسال پاسخ
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار
      سپاس از لطفتان
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      رعنا بهارلویی  تخلص باغبان
      ۷ روز پیش
      درود بر شما مهربانوی نازنین
      زیبا سرودید احسنت
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار
      سپاس از لطفتان
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      میلاد (بردیا)
      ۷ روز پیش
      آفرینش مفاهیم زیبا نیازمند یک ذهن زیباست. و من این ذهن رو در شما سراغ دارم. موفق باشید
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود بر شما شاعر بزرگوار.
      سپاس از لطفتان.
      به مهر خواندید
      ارسال پاسخ
      محمد نیک روش
      ۲ روز پیش
      درودهااا شاعره ی نیڪ اندیش.
      سرکار خانم ابراهیمی عزیز.
      غزل زیبایی خواندم.کاش استاد عجــم برای اشعار ما هم اینقدر وقت میگذاشت...قدر ایشون رو بدونید.
      با آروزوی موفقیت روزافزون
      حدیث ابراهیمی (سوگند)
      سلام و درود شاعر بزرگوار
      استاد عجم نازنین به بنده محبت کردند و مرا به شاگردی پذیرفتند. البته متاسفانه همانطور که در بخش وبلاگ هم بانو ناصری نوشته اند، بانو عجم عزیز چند روز پیش داغدار برادرزاده دلبندشان شدند و به همین علت فعلا در سایت حضورشان خیلی خیلی کم رنگ شده است.
      پاینده باشید
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی
      آموزش و نقد شعر
      نظرات
      مشاعره
      کاربران اشتراک دار
      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.