سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    وَ مَا عَلَی الرّسُولِ الَّا البَلاغ

    شعری از

    ابراهیم حاج محمدی

    از دفتر عاشقانه ها و عارفانه ها نوع شعر غزل

    ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۲۲ شماره ثبت ۶۱۹۳۵
      بازدید : ۲۵۸۳   |    نظرات : ۴۸

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر ابراهیم حاج محمدی

    حضرت آقای ترامپ ای الاغ
    ای که به هر ضرطه شوی تردماغ
     
    بر تو نتانیاهوی یابو صفت
    مایل و داری  تو به او اشتیاق
     
    هر دو چو هستید فقط ددمنش
    چون تو و او گرگ ندارم سراغ
     
    از تو و او کیست  دغلکارتر ؟
    نیست شما را بجز ابلیس ایاغ
     
    مُشتُلُقَت داده مگر جان کری
    کامده پابوس تو یک مشت الاغ؟
     
    دم نزن از حقّ بشر بزمجه
    ای سگ ولگرد به هر کوچه باغ
     
    بو اگر از آدمیت در تو بود
    غرقه نبودی تو به هر باتلاق
     
    پوز  تو بر خاک بمالیم زود
    گر چه برای خودتی قلچماق
     
    کوس انا الحق چه زنی ای خرفت؟
    ای شده از غیرت  ما نقره داغ
     
    گشنه نمانی علفت را بخور
    و ما علی الرسول الّا البلاغ
    ۱۰
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    احمدی زاده(ملحق)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۱۲
    سلام... ابتدا یاد بگیر سلام کنی بعد حرفت را بزنی!

    ببینم شعر اخری که فرستادی سایت که اسم گربه اورده بودی توش و من بخاطر اینکه گربه دوست داشتم و دارم تاییدش کردم نیست ؟ مگه تو شعرت اسم حیوان و از اون بدتر مواد نیاوردی ؟ نکنه باز مواد زدی!؟


    دیشب حوالی بعد از ظهر
    گربه ای پرید بر لب بام
    و به من سلام کرد
    نامش ارژنگ بود
    خودش گفت.
    وااای...
    چه رویاهایی می آیند گاهی
    باید کمتر مواد مصرف کنم.

    علی بهار مست

    حواست را کاملا جمع کن در این سایت بی ادبی نکنی بخصوص با بزرگان این سایت که حکم پدر تو را دارند البته اگر اجازه بدن تو مثل فرزندشان باشی با این بی ادبی که کردی!!

    سعی کن دیگه تو سایت نیای اگر از استاد عذر خواهی نکردی خندانک
    احمدی زاده(ملحق)
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۱۵
    سلام ...بدگویی کردن از دیگران در شمار رذائل اخلاقی قرار دارد و خداوند متعال در آیات متعدد مسلمین را از این کار بازداشته است. لکن در سوره نساء آیه 148 به مظلومان اجازه می‌دهد ظلم ظالمان را آشکار کرده و بدی‌هایشان را در میان مردم هویدا سازند تا دیگران دچار ظلمشان نگردند و بساط جور برچیده شود.
    گفتن هجو در ادبیات کهن ما سابقه دیرینه ای داردو مختص زمان و افراد خاصی هم نبوده و نیست . حتی بنا بر روایات غیبت ظالم هم گناه محسوب نمی شود .شاعرانی مثل حافظ ،سعدی ،خاقانی ،ناصر خسرو ،شهریار و...به مذمت افراد ظالم و ستمگر پرداخته اند .

    جناب آقای حاج محمدی عزیز از شاعران و استادان به نام سایت ادبی شعرناب هستند و احترامشان بر همگان واجب است .بهتر است كه كارنامه استاد را بخوانید كه حقا در ادبيات سر آمدندو همشهري دكتر شهید مطهری هستند.

    آقای بهارمست! با ادبیات زننده ای شاعر را مخاطب قرار داد و آنقدر کامنت های بی ادبانه به ما و شاعر و سایت شعرناب گذاشت که مجبور شدم کامنت های ایشانرا حذف و کاربریش را مسدود نمایم . ایشان که خود ادعای اخلاق می کند پس چگونه است که چنین بی ادبانه یکه تازی می کند .

    و در نهایت اشاره کوچکی دارم به گوشه ای از گفته های استاد نازنینم که بسیارهم دوست شان دارم جناب صادقی مود ...
    دوست و استاد عزیزمآن سايت هایی که شعر استاد را لایک نکردند سايت نيستند و دارندخاك می خورند.!
    اساتيد سايت ما به آنجا می روند تا شايد رونقي بهشون بدهند .( بدون شرح بیشتر)

    مدیر موسس سایت ادبی شعرناب خادم همیشگی شما
    سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)
    امضا
    مرگ بر امریکا
    مهدی صادقی مود
    مهدی صادقی مود
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۳۱
    سلام و ارادت استاد عزیز صاحب محفل
    من در جریان کامنت های دور از ادب آقای بهارمست نبودم و زمانی رسیدم که احتمالا حذف شده بودند. درست می فرمایید و حتم دارم که مانند همیشه به درستی مدیریت کرده اید خندانک

    ممنونم از شما و زحماتتان در خدمت ادبیات
    بزرگوارید خندانک
    ارسال پاسخ
    احمدی زاده(ملحق)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۰۸
    سلام استادم من میگم اصلا نیاز به حضرت گفتنش نیست یک راست می رفتید می گفتید ای ترامپ الاغ چون الاغ اصیل قبرس هم شرفش بیشتر از این الاغ زرده خندانک خندانک
    در هر صورت استادم دست مریزاد کیفور شدم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۰۴
    خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    موافقم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۱۲
    درود حضرت دوست .
    به ضرورت چاشنی کردن طنز با هجو این کار صورت پذیرفته !!!
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۰۷
    ونقادی که نقدبلدنباشد
    همان بهتر که سکوت کند جناب بهارمست..
    این شعرحتی اگر بدترین فحشهاهم درش بوده
    نقد شما بسیارزشت ترورکیک تربودبرادربزرگوارم
    من یکی به این شعرفقط به عنوان یک اثر ادبی نگاه نکردم
    بلکه ان رایک اعتراض بجا دیدم که واقعا هم بلانسبت همه سگ کثیفی چون ترامپ لایقشه!!!
    وحس وطن دوستی وانزجارشاعر ازظلم این شیطان صفت شرور
    باعث شده که زبان شعرتندشه ....
    خب شاعرهم گاهی عاصی میشه واین نشان از حس انسان دوستی ووطن خواهی این استادعزیزه
    نکنه طرفدار ظلمیدکه اینگونه شماراآزارداده لحن این شعر؟!
    من کاری به شعراین استادعزیزوهیچ گونه بحث سیاسی ندارم اما اگر
    کمی تحقیق کنید این آدم درکشورخودش هم جایگاهی نداره نه تنها به خاطر اخلاقش بلکه به خاطر سیاستهای نژادپرستانه اش.....
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۰۷
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    :2 خندانک خندانک : خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    حضرت ایشان ثابت کرده اند که به باورهای خود نیز التزام عملی ندارند و مصداق بارز مخاطبین خطاب شریف قرآنی : { لم تقولون ما لاتفعلون } هستند . کسی که خودش به زور خودش به زمین خورده است را چرا باید توسری زد ؟ !!!!!
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۵:۴۷
    سلام بر عزیزان علم و ادب و ارادتمندان به ایران و ایرانی!

    دیشب ذیل این پست کامنت نقدی گذاشته بودم که هنگام ویرایش، اشتباهی حذف را زدم و بعد به جهت پیش آمدن کاری، فراموشم شد ارسال مجدد کنم.
    ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است. الان ارسال می کنم:

    سلام جناب بهارمست بزرگوار!
    من نه منتقد اجتماعی هستم؛ و نه مفسر قرآن؛ اما، از آن جا که در مثل مناقشه نیست، باید عرض کنم که خداوند دانا و حکیم نیز، در کتاب آسمانی قرآن، برای برای بیان نادانی اشخاص ابله، آن ها را به حیوانات و چهارپایان تشبیه می کند. از جمله:

    مَثَلُ الذینَ حُمِّلوا التّوراةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلوهَا کمَثَلِ الحِمارِ یحمِلُ اسفاراً
    سوره جمعه، آیه ۵.

    ترجمه آیه به نثر:
    کسانی که مکلف به تورات شدند، ولی حق آن را ادا نکردند، مانند الاغی هستند که کتابهایی حمل می کنند.
    استغفرالله، استغفرالله، آیا می شود گفت قرآن توهین کرده است؟ هرگز...

    سعدی، استاد سخن پارسی، همین مضمون را در گلستان، باب هشتم، آداب صحبت، به نظم درآورده است:

    علم چندان که بیشتر خوانی
    چون عمل در تو نیست نادانی
    نه محقق بود نه دانشمند
    چارپاپی برو کتابی چند
    آن تهی مغز را چه علم و خبر
    که بر او هیزم است یا دفتر؟

    شما می گویید که این سخنان را مردم کوچه و بازار هم می توانند بگویند.
    پس چه بهتر که زبان شاعر، زبان حال مردمش باشد.
    ترامپ با سخنان واهی خویش، بلانسبت، بلانسبت یک جهان را ابله تصور کرده است. فارس بودن خلیج همیشه فارس، با آن قدمت و عظمت و تمدن و با وجود آن همه اسناد و مدارک معتبر، حاشا می کند.
    به عنوان یک فرد مهین دوست، از شما سوال دارم: به چنین شخص سبک مغزی، چه باید گفت؟
    سخنان بدون اندیشه ی او را به چه می شود تشبیه کرد؟

     نمی شود که نام هر انتقاد از دشمن را توهین نوشت. آن هم دشمنی که با رفتار و سخنان واهی خودش، عملا به جهان توهین می کند. به تاریخ و تمدن توهین می کند. به اصالت ایران عزیز توهین می کند...
    عباسعلی استکی(چشمه)
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۴۷
    رود جناب بهار مست گرامی
    سگ اصحاب کهف روزی چند
    پی مردم گرفت و مردم شد
    دنیا عوض شده بزرگوار
    در حالی که گوشت خر در بهترین رستورانها سرو میشود سیاست مداران بزرگ دنیا خودشان را به خریت می زنند
    و در وصف این خریت کتاب چاپ میکنند و مردم را میچاپند
    گناه ما چیست؟
    یابو هم که نایاب شده
    حتی مثل، یابو آب می دهد، نیز دیگر کاربرد ندارد
    همچنین قاطر که از جفت گیری خر و یابو حاصل میشد از رده خارج و بجای آنها کولبر های بیچاره مسیر های دشوار کوهستانی را در می نوردند
    خرم و خوش باشید خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۰۵
    دروداستادبزرگوارم خندانک
    بسیارعالی بود خندانک خندانک خندانک
    خدایا هرچه ظالمه ردوپاش کوتاه شه ازدودنیا خندانک خندانک خندانک
    اللهم عجل لولیک الفرج خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    عباسعلی استکی(چشمه)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۵۰
    درود استاد عزیز
    مرگ بر آمریکا ی جنایتکار شیطان صفت خندانک
    علی بهارمست
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۲۰
    الاغ،یابو،گرگ ،بزمجه،سگ و ...
    حضرت استاد گرامی باغ وحش باز کرده اید مگر؟شما که شاعرید و استاد و ایرانی و بافرهنگ و میراث دار ادب ایران زمین باید با مسائل ادبی تر و فرهنگی تر برخورد بنمایید و الا این الفاظ را از مردم کوچه بازار هم میتوان شنید.شعر هنر است و اگر انتقادی هم هست باید در قالب هنر بیان شود.
    اگر هم بفرمایید که بنده اینان را هجو نموده ام باید گفت با بکاربردن این الفاظ فقط ساحت شعر را زیر سوال میبرید و لاغیر.
    شعرشما از غایت فراوانی نقش حیوانات به کلیله و دمنه پهلو میزند.
    خندانک
    احمدی زاده(ملحق)
    احمدی زاده(ملحق)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۱۲
    سلام... ابتدا یاد بگیر سلام کنی بعد حرفت را بزنی!

    ببینم شعر اخری که فرستادی سایت که اسم گربه اورده بودی توش و من بخاطر اینکه گربه دوست داشتم و دارم تاییدش کردم نیست ؟ مگه تو شعرت اسم حیوان و از اون بدتر مواد نیاوردی ؟ نکنه باز مواد زدی!؟


    دیشب حوالی بعد از ظهر
    گربه ای پرید بر لب بام
    و به من سلام کرد
    نامش ارژنگ بود
    خودش گفت.
    وااای...
    چه رویاهایی می آیند گاهی
    باید کمتر مواد مصرف کنم.

    علی بهار مست

    حواست را کاملا جمع کن در این سایت بی ادبی نکنی بخصوص با بزرگان این سایت که حکم پدر تو را دارند البته اگر اجازه بدن تو مثل فرزندشان باشی با این بی ادبی که کردی!!

    سعی کن دیگه تو سایت نیای اگر از استاد عذر خواهی نکردی خندانک
    ارسال پاسخ
    احمدی زاده(ملحق)
    احمدی زاده(ملحق)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۰۲
    در ضمن با این جواب هایی که دادی درست حدس زده بودم و دست کثیفت را درست رو کردم که چه الاغ بی تربیتی هستی تو از همان حامیان ترامپ الاغی که هیچ غلطی بزرگتتون نکرد و نمی تونه بکنه چه برسه به تو مفنگی ...
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۳۵
    دوست عزیز پاسخ کلی منو که با در بخش نقد گذاشتم بخونید و حضرتتان لازم است مطالعه ی بیشتری داشته باشید . بخوان و بخوان و بخوان تا از هجو الاغ و یابو و سگ ناراحت بشوی ولی از هجو امثال نتانیاهو و ترامپ نه تنها ناراحت نباشی بلکه به وجد بیایی !!!
    ارسال پاسخ
    عباسعلی استکی(چشمه)
    عباسعلی استکی(چشمه)
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۴۵
    درود جناب بهار مست گرامی
    سگ اصحاب کهف روزی چند
    پی مردم گرفت و مردم شد
    دنیا عوض شده بزرگوار
    در حالی که گوشت خر در بهترین رستورانها سرو میشود سیاست مداران بزرگ دنیا خودشان را به خریت می زنند
    و در وصف این خریت کتاب چاپ میکنند و مردم را میچاپند
    گناه ما چیست؟
    یابو هم که نایاب شده
    حتی مثل، یابو آب می دهد، نیز دیگر کاربرد ندارد
    همچنین قاطر که از جفت گیری خر و یابو حاصل میشد از رده خارج و بجای آنها کولبر های بیچاره مسیر های دشوار کوهستانی را در می نوردند
    خرم و خوش باشید خندانک
    ارسال پاسخ
    علی   صادقی
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۴۸

    سلام وعرض ادب

    بیان مسائل روز در زبان شعر نیز از خصوصیاب بارز ادبیات ایران است ...

    شاعرانی نظیر (حافظ ، مسعود سعد سلمان ، رودکی ، ناصر خسرو ، انوری ، خاقانی ، ملک الشعرای بهار و ... ) از جمله شاعرانی بودند که در شعرشان به وقایع تاریخی و افراد خاص اشاره داشته اند که امروزه این ادبیات منظوم نیز استنادی محکم برای تاریخ به حساب می اید ... یعنی شاعر مورخ نبوده و می خواسته با مدح یا نکوهشی که مد نظر داشته شخصی را مدح یا مورد حمله قرار دهد اما همین شعرش مورد استناد تاریخی قرار می گیرد ...

    اشعار شاعران در طول تاریخ ادبیات ایران نه تنها نام انها را ماندگار کرده بلکه نام بسیاری از افراد و سلاطین را نیز ماندگار کرده است حال ممکن است این وجهه ی تاریخی در جهت مثبت یا منفی باشد (مدح یا ذم ) باشد ...
    قصاید مدحی به جا مانده از شاعران که برای جلب نظر ممدوح سروده اند، یکی از مستندات تاریخیست که به بیان اداب رسوم ، شیوه های مملکت داری ، زندگی عوام و خواص و حدود ممالک و وقایع مهم ان زمان و بسیاری از موارد دیگر ... پرداخته است ...و بسیاری از مجهولات تاریخی را گره گشایی می کند

    مهارت حافظ، در گنجاندن هنرمندانه‌ی مضامین مدحی ، در غزل است، و گاهی که در ظاهر مدح به نظر می‌رسد در بطن و ژرف ساخت، ذم، شکوه ، گلایه و... است. شاه‌ شجاع، شاه‌ منصور و توران ‌شاه از جمله ممدوحانی هستند که برای حافظ اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند...

    در اکثر موارد مذموم کردن اشخاص با ناسزا و لحن توهین امیز همراه بوده است و از اوردن ان معذورم ولی نمونه ای از یک ذم (قابل پخش !!!) را عرض می کنم ....

    این هم قسمتی از شعر انوری در ذم و نکوهش شاعری به نام فتوحی :

    ای بر در بامداد پندار
    فارغ چو همه خران نشسته

    نامت به میان مردمان در
    چون آتشی از چنار جسته

    ما را فلک گزاف پیشه
    بر آخر شرکت تو بسته

    نارسته ز جهل و برده هر روز
    نوباوهٔ احمقی برسته

    باری چو درخت سست بیخی
    کم ده به تبر ز شاخ دسته

    طوفان منازعت مینگیز
    ای ساکن کشتی شکسته

    اف از خور و خواب اگر نبودیم
    در سلک تناسب از تو رسته

    "محمد ابراهیم جاذب نیکو"
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۲۰
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک
    حضرت دوست جناب سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق) عزیز و ارجمند و سایر دوستان و فرهیختگان عزیز و ارجمند سلام و درود بر همه ی شما .
    اولا : هجو دشمنان خدا و بشریت توسط شاعران مسلمان انقلابی ، امری است که از صدر اوّل اسلام مورد تشویق و ترغیب حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم و پیشوایان معصوم دین سلام الله علیهم اجمعین قرار گرفته است و گاه اتفاق افتاده که بعضی شعرا یی که این دشمنان خدا را هجو می کرده اند مورد حمایت مالی آن حضرات نیز قرار می گرفته اند .
    ثانیا : باید از هرچه یابو و الاغی در عالم بوده و هست و خواهد بود معذرت خواهی کرد که چرا با در ردیف قرار دادن امثال نتانیاهو و ترامپ با آنها به ساحتشان اهانتی صورت پذیرفته است چرا که به تعبیر قرآن کریم اینان بل هم اضل هستند .
    ثالثا خود قرآن کریم در آیه ی {وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ} بعضی انسانها را هجو کرده است منتها جوری هجو کرده است که به ساحت چهارپایان اهانت نشود !!!! چون بلافاصله بعد از تشبیه بعضی ها به چهارپایان تأکید ورزیده که بل هم اضل !!!! و من به همین دلیل عرض کردم که باید از همه ی الاغها و یابو های عالم عذرخواهی کرد چون در این اثر هجو، قرآن گونه عمل نکرده ام و نگفته ام که آقای ترامپ و نتانیاهو ، الاغ و یابو بر شما شرف دارد !!!
    رابعا : رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای نیمه ماه مبارک رمضان با شاعران که من هم افتخار حضور در یکی از این دیدارها را داشته ام فرمودند: { از جمله‌ی چیزهایی که ما نداریم ژانر هجو است... پیغمبر به حسّان‌بن‌ثابت گفت که هجوشان کن اینها را؛ او ‌هم بنا کرد هجو کردن. [شما هم] هجو کنید؛ خب رقص شمشیر می‌کند! این جاهلیّت مدرن با جاهلیّت قبیله‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند! از این بهتر، منظره از این زیباتر! این را در شعر هجو کنید. }
    خامسا : دوست بزرگوارمان جناب بهار مست عزیز که مرا تذکار داده اند که { شما که شاعرید و استاد و ایرانی و بافرهنگ و میراث دار ادب ایران زمین باید با مسائل ادبی تر و فرهنگی تر برخورد بنمایید و الا این الفاظ را از مردم کوچه بازار هم میتوان شنید.شعر هنر است و اگر انتقادی هم هست باید در قالب هنر بیان شود.} لطفا سری به دیوان شمس حضرت مولانا جلال الدین بلخی رومی بزنند و ببینند که چه زیبا و بی پروا نصیحت و اندرز جناب بهارمست را زیر پاگذاشته و فرموده است :
    آن ....ون خر کز حاسدی عیسی بود تشویش او
    صد ...یر خر در ...ون او صد تیز سگ در ریش او
    و الی ماشاء الله تا دل جناب بهار مست عزیز که در زمستان نیز از مستی پروا نکرده اند بخواهد عارف بزرگ مسلمان نصیحت جناب ایشان را نادیده گرفته است. دوست عزیز برادر گلم جناب بهار مست من میراث دار حضرت مولانا هستم .!!!! من میراث دار قرآنم . من میراث دار پیامبر گرامی اسلامم . من میراث دار حسّان بن ثابتم ......من میراث دار فرزدقم .....
    در پایان از همه ی دوستان و سروران عزیز حتی از دوستانی که نقدی اگر چه گزنده داشته اند سپاسگزارم و از حضرت دوست جناب ملحق عزیز تمنا دارم کسی را مورد مجازات قرار ندهند و بگذارند به حساب کم سوادی بعضی ها . لازم است بجای تنبیه و مجازات این قبیل افراد آنان را به مطالعه ی بیشتر تشویق و ترغیب کنیم !!!!
    خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۹:۰۶
    حضرت دوست جناب رمضانی عزیز و گرامی // درود بر شما
    ببینید برادر بزرگوارم اگر کسی مدعی شود که { تمام حرف های من دروغ است } یکی از حرف های او که مشمول این ادعاست همین سخن اوست . از شما سؤال می کنم آیا هیچ انسان باسواد که نه بلکه هیچ انسانی که از عقل سلیمی برخوردار باشد می تواند چنین ادعایی کند ؟؟؟
    این قبیل سخنان باصطلاح منطق خودشان خودشان را نقض می کند و خود برانداز است . و اگر کسی چنین سخنی بگوید لزومی ندارد که به او گفته شود بی سواد یا بی عقل . چون خودش بی سوادی اش و بی عقلی اش را به اثبات رسانده است !!!! چنین هست یا نیست ؟؟؟؟
    برادر بزرگوارم شما ادعا کرده اید که : { نظر شخصی بنده است..با هجو مخالفم.(با اینگونه هجو)حالا مولانا گفته،حافظ گفته،سعدی گفته اصلن هرکه گفته. نظرات شخصی از اعتبار علمی ساقطند}
    گمان ندارم حضرتتان غافل از این نکته باشید که این ادعا شامل خودش هم می شود . یعنی خود همین ادعا نیز نظر شخصی ای است که از اعتبار علمی ساقط است !!!
    من از شما می پرسم این ادعای شما مانند همان ادعای کسی که گفته است { تمام حرف های من دروغ است } سخنی خود برانداز که خودش خودش را نقض می کند و حاکی از میزان عقل و درایت و دانش و علم و آگاهی گوینده اش هست یا نیست ؟
    برادر بزرگوارم اگر در ضمن این مباحث چنین سوء تفاهمی برای شما پیش آمده که کسی به شما بی سواد و نعوذ بالله نفهم گفته است { که صد البته نگفته است } چرا با زدن حرفی که هیچ اساس منطقی ای ندارد و از فرط بداهتِ بطلانش هر ابجد خوانی غلط بودنش را درمی یابد این برداشت را به اثبات می رسانید ؟؟؟!!!!
    وقتی کسی با سخنی نسنجیده و بی هیچ اساس منطقی و بل سخنی متناقض و خود برانداز ، میزان بهره مندی اش را از عقل و درایت و دانش و علم و آگاهی بر ملا ساخته و خودش به خودش توهین روا می دارد از چه کسی باید گله مند باشد ؟
    کسی که شامه اش آنقدر قوی است که از سخنان کاملا منطقی دیگران بوی اهانت به خود استشمام می کند چرا باید در استشمام این بو از سخنان خودش درمانده باشد ؟؟؟؟
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۵۱
    خندانک
    و سلام بر شما
    جناب رمضانی عزیز من در مقابل پسند و عدم پسند کسی گارد نگرفته ام . شما می توانید چیزی را بپسندید و یا نپسندید . من در برابر سخن سخیف و سست و متناقض و خود برانداز یعنی این که نظر شخصی اعتبار علمی ندارد موضع گرفتم . اینکه برای روایات و احادیث منبعی ارائه ندادم برای خاطر این بود که در روزگار ما نیازی به اینکار نیست هر محققی می تواند در اینتر نت سرچ کند و به منابع دست یابد . ممنون از همراهیتان . پاینده باشید
    لیلا باباخانی (سما الغزل )
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰
    سلام استاد بزدگوارم
    بسیاااار عالی
    خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۳۰
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک سلام ودرود
    ارسال پاسخ
    سعید میرزامحمدلو
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۲۷
    با سلام سوال من این است این چه شعری بود که ادب در آن رعایت نشده من خود شعری در مذمت این آقا سروده ام که در دفتر شعرم هست و به وقتش در سایت میگذارم منتها با لحنی حماسی که شنونده با خواندنش به عظمت ملت ایران و حقارت دشمنانش پی ببرد نه این سرودن که نه شایسته استادان شاعر است و نه خوانندگانش شعر جایگاه فحش و فحش کاری نیست امیدوارم زیباتر بسرایید در ضمن سبک خاصی وارد غزل کردید
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۲۱
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک درود دوست عزیز . بله در این شعر به یابو و الاغ بی ادبی شده است
    خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی   صادقی
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۰۵
    سلام
    صاحب اختیارید ابوالفضل جان...در این مورد نظر من با شما یکی نیست
    شما دلایل خودتان را دارید ومن هم ....

    به قول قدیمیها
    دنیا دیده بهتر از دنیا خورده است...

    شب خوش خندانک خندانک خندانک
    ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
    ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۲۲:۱۶
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۲۹
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۳۰
    خندانک خندانک خندانک
    حمیدنوری(احمد)
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۴۰
    سلام بزرگواران
    مگر نه اینکه شعر بیان احساسات شاعر است و شاعر در آن شرایطی که قراردارد
    احساسات خود را بیان میکند و گاهی در بیان غلو وگاهی بستگی به شرایطش سوزناک گاهی هجو و گاهی تمجید میکند وحتی گاهی در اشعار عاشقانه حرفهای خلاف واقع که در احساساتش نهفته است در اشعار خود می آورد همانطوریکه خود بزرگواران استاد بیان اینگونه احساسات هستند و ازطرفی شخصی که ملت ایران را تروریست میداند ومرز کشور خود را حتی به دانشمندان ایران میبندد ومردم ایران را گرسنه ی عقب افتاده قلمداد میکند
    بنظر این حقیر لایق هر واژه ای است وما باید از شعر نیز در انجام رسالتمان که پویایی ایران عزیز است استفاده کنیم البته استفاده از کلمات رکیک مناسب نیست ولی هجو اشکالی ندارد ارادتمند همه نوری (احمد) خندانک خندانک خندانک خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۲۹
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۲:۵۷
    دوست عزیز سلام
    استفاده ی بجا و به مورد از الفاظ رکیک هم هیچگونه اشکالی ندارد . نه شرعا و نه عقلا و نه عرفا و نه عرفانا و نه .......
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی صادقی مود
    شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۵۰
    سلام به همه عزیزان
    و با احترام به صاحب اثر
    چیزی که من دیدم این بود که این شعر در سه سایت دیگر هم منتشر شده و از شعرا لایک نگرفته بود( منظور دکمه پسندیدم است، مانند قلب قرمز رنگ زیر اشعار در همین سایت). فقط اینجا دیدم که دوستان پسندیده اند و دفاع می کنند. این از مشاهدات...

    و اما نظر شخصی ام
    منِ نوعی به بدترین انسان کره زمین هم(اگر باشد) به دلیل اینکه با من اختلاف نظر دارد فحش نمی دهم. البته سلیقه است و هر کس در استفاده از هنرش مختار است همانطور که *شعرای انگشت شماری* در گذشته بوده اند و اینکار را کرده اند

    برقرار باشید خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۴:۱۱
    خندانک خندانک خندانک :2
    دوست عزیز به سایت شاعران پارسی زبان سری بزنید تا ثابت شود خلاف واقع سخن گفته اید !!! سلیقه ی شما سلیقه ی شماست و سلیقه ی ما هم سلیقه ی ما .
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۰۳:۲۷
    مع الاسف این بنده بعضی افاضات جناب بهار مست را که مدیر محترم سایت حذف کره اند ، ندیده ام . و ای کاش مدیر محترم سایت حذف نمی کردند . مدیر محترم سایت خود می دانند که این بنده در مواجهه با چنین مواردی چه روشی را در پیش می گیرم . من از حضرتشان جدا خواهش می کنم کسی را بخاطر توهین به من از سایت اخراج نکنند . این قبیل بحث ها ولو به مشاجره هم بینجامد رویهمرفته سودمند است . هم سوادمان بالا می رود و هم رفتار و اخلاق و منشمان ارتقا می یابد .
    عظیمه ایرانپور
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۰:۳۳
    درود بر شما خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۱۴
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک درودتان
    ارسال پاسخ
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۳:۳۴
    خواهر گلم خانم حسین زاده
    کسی که ادعا می کند که ( نظرات شخصی از درجه ی اعتبار ساقطند ) !!!!! بی خبر و غافل از این که این ادعا شامل نظر شخصی خود او نیز می شود !!!!!! میزان سوادش را اظهر من الشمس آفتابی کرده است . سخن نسنجیده گفتن از این آشکارتر؟ با چه منطق و استدلالی نظرات شخصی از درجه ی اعتبار ساقطند؟ آیا نباید کسی که چنین ادعایی می کند به نخستین تالی فاسد این سخن که ابطال خود این سخن است پایبند باشد . کسی که ادعا می کند نظرات شخصی از درجه اعتبار ساقطند و ذهنش آنقدر قد نمی دهد که این ادعا شامل نظرات شخصی خود او هم می شود به نظر شما چقدر سواد باید داشته باشد؟. سبک و روش بزرگترین مروج عرفان اسلامی حضرت مولانا یک نظر شخصی است !. دستور پیامبر گرامی اسلام به حسان بن ثابت مبنی بر هجو دشمنان خدا یک نظر شخصی است! . ترغیب و تشویق شاعران مسلمان انقلابی توسط پیشوایان معصوم دین به هجو دشمنان دین نظر شخصی است! و همه ی این موارد به دلیل اینکه نظر شخصی اند از درجه ی اعتبار ساقطند و فقط نظر شخصی بعضی حضرات عمومی است و در درجه اعتبار باقی اند ؟!!!! این ملاک را کدام منطق دان دنیا به دست داده است که عیار اعتبار یا عدم اعتبار یک نظر شخصی نبودن یا شخصی بودن آن است ؟؟؟!!!
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۰۰
    خندانک خندانک خندانک
    درودتان خواهر گلم. من قصد توهین و اسائه ادب به حضرت دوست جناب رمضانی را نداشته ام . و همانگونه که قبلا اشاره کرده ام ایشان را فردی مطلع در زمینه ی ادبیات می دانم . به همین باور از نظرات شخصی ِ به قول خود ایشان ساقط از درجه ی اعتبار علمی ِ مکرر حضرتشان شگفت زده ام .گاه از جمله توابع و توالی سخن انسان آشکار شدن میزان علم و آگاهی اوست .
    مجتبی شفیعی (شاهرخ)
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۰۵
    سلام
    حمله ای مستقیم به دشمن....بسیار زیاد میتوان این نوع شعر ها را در تاریخ ادبیات عرب و کمتر از ان در تاریخ ادبیات پارس دید
    در جنگ ها بسیار زیاد استفاده میشود و گونه ای رجز خوانی است و برای تحریک دشمن و اینکه تمرکز او را به هم بزنند به کار میرفته
    اما اینکه در چه درجه از اعتبار شعری است ....باید گفت احتمالا از درجه پایین اعتباری برخوردار است ....مانند شعر های تشریحی و مدحی نیاز به صبر و علاقه خواننده و شناخت خواننده از ترامپ دارد....و همین شناخت کار شاعر را اسان میکند که خیلی به دنبال تشبیه و .....نگردد
    از دسته ی حماسی است
    ابوالفضل عزیزم
    این ها چیزی بود ک میدانستم در شاهنامه هم رستم در مبارزه گهواره گاهی فحاشی کرده یا سعدی و یا مولوی...
    ولی نظرت برایم خیلی جالب بود....نپسندیده ای.....افرین از هرکه باشد.....افرین
    واقعا دوستت دارم.....دارای سبک هستی .....و ایده
    شعری داشتم به خط زیر کلی هنوز کتک خوردم
    ......
    شاش دارم و کمی امید
    .......
    منظورم بیابان بود و مسافر تشنه و غیره
    بزرگی برایم نوشت اگر شعرت کم اورده باشد خوب است ولی به طور کل پسندیده نیست
    خیلی ممنون از تو برای اینکه با هدفی و بگوئیم من که علاقه ام بیشتر شد به شما
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۵۰
    خندانک خندانک خندانک درودتان بزرگوار
    ارسال پاسخ
    مجتبی شفیعی (شاهرخ)
    مجتبی شفیعی (شاهرخ)
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۹:۲۸
    سلام
    صد در صد درست میفرمایید
    هزل هیچ پیام در داخل ان وجود ندارد.....و بعضی از بزرگان میسراییدن
    ولی به کل من با کل نظرات موافقم .....به هر حال نوعی شعر است و موافقان و مخالفان خودش را دارد
    و به طور کل همه بزرگانی که من با انها رابطه دارم مخالف این نوع شعر هستند
    علی   صادقی
    علی صادقی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۲۳:۱۵
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    نجمه طوسی (تینا)
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۹:۴۹
    سلام
    اوه اوه این ترامپ الاغ چه قشقرقی به پا کرده.همه دنیا رو به جان هم انداخته .آخه یکی نیست به این مرتیکه یابو صفت بفهمونه که تو به چه حقی مردم ایران رو تحریم می کنی ؟؟؟!!
    از اون سر دنیا پا میشی میای دنبال منافع ات در خلیج فارس !توی امور داخلی کشور ها دخالت می کنی !البته که او هم فقط یک عروسک خیمه شب بازی است و فرمایشات را اجرا می کنه.
    ظلم اینست که حتی با اندکی از کار ظالم هم موافق باشی .
    ما با هیچ کشوری خصومت نداریم اما ازکسانی که به ناحق به مردم مظلوم ،ظلم می کنند هم برائت می جوییم .
    استاد گرامی لذت بردم از فریاد حق طلبانه تان
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    انی سلم لمن سالکم و حرب لمن حاربکم
    دوستم با کسایی که با شما دوست اند و دشمنم با کسانی که با شما دشمن هستند، خندانک خندانک خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۱۴
    :2 خندانک خندانک
    درود و سپاس فراوان
    ارسال پاسخ
    یدالله عوضپور    آصف
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۵۵
    جناب حاج محمدی عزیز درود ها برشما
    دستمریزاد
    گفتگو آیین درویشی نبود
    ورنه باتو ماجراهاداشتم خندانک

    فقط ذکر یک نکته
    چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است
    خندانک خندانک خندانک
    ابراهیم حاج محمدی
    يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ۲۳:۵۴
    سلام و درود و سپاس حضرت آصف را . پاینده باشید .
    خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0