شعرناب

سایه نویسی(۲)

‹‹‹‹‹هُــــــــــوَالــمَحْبــــــــوبْ››››
♠♦♦♦♦♦♦♦♠
چهره ها درهـم و برهـم شده است
سهم خوشبختیِ ما کـم شده است
لا کتـابی کـه شده اهــل کتــاب
به خیالِ خودش آدم شده است
تا به لوحی برسد، صــدها بار
پیش پای رفقا خم شده است
پاچـــه خاری و دغلــــبازیِ او
موجبِ نفرتِ عالم شده است
دُم در آورده میــــانِ شُعـــــرا
قافش ازقافیه محکم شده است
دهنش مثلِ گُسَــل وا مانده
سخنش زلزلهٔ بم شده است
دلبــران ؛دور و بَـرش می لولنـد
هرچه فرموده فراهم شده است
ســارق زمـزمـه هــای ادبــی
چه گرانقدر و مکرم شده است
نه که در شعر و ادب" در دزدی
دیگـر استـاد مسلــم شده است
#خالو راشد
⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇
نظر به انتشار بی رویهٔ اشعار در فضای مجازی وعدم آگاهی برخی ادب دوستان و بعضاً شعرای گرانقدر درخصوص مصادیق سرقت های ادبی وتفکیک اقسام آن و نیز عدم آگاهی این عزیزان دررابطه باحقوق مادی و معنوی خود( که در پست بعدی ارائه میشود)تلاش بر این شده تا به اقسام استفاده های صحیح و تفکیک آنها از استفاده های ناصحیح از آثارشاعران(مصادیق سرقتهای ادبی)پرداخته شود.
💢 استقبال 💢
استقبال اگر به قصد آموزش باشد بسیار پسندیده است یعنی یک شاعر از یک وزن و ردیف و قافیهٔ یک شاعر بزرگ خوشش آمده و برای آموزش و پیشرفت از آن استفاده می کند که بسیار پسندیده است
اگر هم برای آموزش نباشد و صرف مورد پسند واقع شدن باشد هم مشکلی ندارد
اما اگر از مثلاً ۵۰ غزل یک شاعر ۳۰ موردش استقبال باشد قابل قبول نیست و نشان دهندهٔ اینست که شاعر،ذهن خلاقی برای استفاده از ردیف و وزن وقافیه های خود نداشته است.
(در استقبال داستان وزن با ردیف و قافیه کمی متفاوت است چون اوزان معروف و خوب غزل محدود هستند و ایرادی نیست که چند شعر در یک وزن گفته شود اما استفادهٔ بیش از حد از ردیف و قافیه های دیگر شاعران سرقت نیست ولی ضعف شاعر را می رسانداستفاده از وزن، ردیف و قافیه های دیگر شاعران را استقبال می گویند)
💢 توارد 💢
توارد هم هیچ مشکلی ندارد و اتفاقی نادر است. آیا شاعری میتواند ادعا کند که مثلاً در۵۰ غزل بنده ۱۰ توارد اتفاق افتاده؟
برای هر شاعر در طول زندگی اش شاید یکی دو مورد اتفاق افتاده باشد که اجتناب ناپذیرست.(مانند بودن شعرِ دو شاعر ؛هم در لفظ و هم در معنا ؛ بدون اطلاع داشتن هیچکدام از یکدیگر)
💢 عقد 💢
به هیچ وجه سرقت محسوب نمی شود شایسته است که نام نویسنده ذکر شود.(به نظم درآوردن نثر دیگران)
💢 مصالته 💢
گاهی بیتی آنقدر معروف است که اکثر شعرا از آن استفاده می کنند و شایسته است که با علامت خاصی مشخص شود اما اگربه قدری معروف بود که نیازبه علامت نداشت وشاعری بدون علامتاز آن استفاده کرد ایرادی ندارد ولیدر این مورد همنباید زیاده روی کرد.مشاهده تعداد بالا از مصالته،نقصِ نوآوری و ابداع شاعر را میرساند(مصالته یعنی اینکه شاعر شعر دیگری را بدون تغییر و لفظ یا معنی به خود نسبت دهد)
🔥انتحال 🔥
این مورد واضحا سرقت ادبی است( يعنى به تمام و كمال ؛ سخنِ ديگرى را بر خود بستن)
🔥 تضمین 🔥
از صنایع ادبی که حتما باید از علامت خاصی مثل پرانتز یا گیومه استفاده شود
یعنی یک بیت از شاعر دیگر را برای تحکیم بخشیدن و اثبات حرف خود آوردن که باید با علامتی خاص مشخص شود
💢 تلمیح ؛
از صنایع ادبیکه اگر اشاره به آیه،شعر یا مورد معروفی بود بهتر است از علامت استفاده شود.
(یعنی اشاره به یک داستان، آیه، روایت، اتفاق معروف یا یک فرهنگ و یا هرچیزی که مخاطب عام با آن آشنا باشد)
دلگیـــــرم از دزدیـدنِ اندیشـــه های ناب
والله دیگـــــر جـا ندارد قایــق سهــــراب
#محمد_نیک روش
--------------------------------------------------------
مأخذ : ڪانال تشکل مبارزه با سرقت های ادبی
#شعارما_صیانت_از_نام_شاعران_است


0