شعرناب

دانشمندان به درمان تازه اکزما نزدیک‌تر شدند


محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند دریافته‌اند که نور آفتاب می‌تواند علائم اکزما را تخفیف دهد.
آنها می‌گویند نور آفتاب باعث آزاد شدن نیتریک اکسید (NO) در پوست می‌شود و این ماده التهاب و در نتیجه خارش ناشی از اکزما را تخفیف می‌دهد.
برای این تحقیق، پژوهشگران پرتو فرابنفش را به بخشی از پوست افراد داوطلب تاباندند و متوجه شدند که این کار باعث آزاد شدن نیتریک اکسید در خون شد.
پژوهشگران امیدوارند این یافته به درمانی تازه منتهی شود؛ درمانی که از این خاصیت مثبت نور آفتاب استفاده کند اما فاقد عوارض منفی آن باشد، چرا که نور آفتاب می‌تواند به پوست آسیب بزند.
دکتر آن استیر که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید: "تحقیق ما نشان می‌دهد که نیتریک اکسید خواص ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند دارویی تازه برای کسانی باشد که اکزما دارند."
نیتریک اکسید باعث فعال شدن نوع خاصی از گلبول سفید به نام سلول‌های تنظیم‌کننده می‌شود و این سلول‌ها التهاب را تخفیف می‌دهند.
اکزما (درماتیت آتوپیک) در واقع نوعی آلرژی (حساسیت ارثی) است که در پوست خود را نشان می‌دهد، به صورت خارش، قرمزی، ترک، زخم و خشکی پوست. اکزما در کودکان بیشتر شایع است اما در سنین دیگر هم دیده می شود و می‌تواند در بزرگسالی شروع شود.
در برخی افراد اکزما محدود است در برخی افراد ممکن است بخش‌های بزرگتری از پوست را درگیر کند. معمولا کودکان که بزرگ می‌شوند اکزما به میزان قابل توجهی بهتر می‌شود.
نیتریک اکسید یکی از مولکول‌هایی است که در سیستم عصبی و ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد و در سال ۱۹۹۲ به آن لقب مولکول سال دادند.
در سال ۱۹۹۸ سه دانشمند آمریکایی به خاطر کشف نقش نیتریک اکسید به عنوان یکی از مولکول‌های پیام‌رسان دستگاه قلب و عروق برنده نوبل پزشکی و فیزیولوژی شدند.


0