شعرناب

درگذشت ستون موسیقی خراسان!


محمد ابراهیم شریف‌زاده همکار ۶۰ ساله غلامحسین سمندری دوتار نواز چیره دست خراسان، خواننده و آهنگساز توانای این خطه بود. آقای سمندری در سال ۹۱ و آقای شریف زاده دیشب درگذشت.
ابراهیم شریف‌زاده خواننده موسیقی مقامی و خالق آثاری چون، سرو خرامان، دلبر رعنا و بهاره دختر عمو است. مستند "دلبر رعنا" با نگاه به شخصیت این استاد آواز محلی خراسان ساخته شد. آقای ابراهیم شریف‌زاده در معرفی آوازهای بومی خراسان به ایران و جهان و اشاعه آن تلاش های زیادی کرده و از چهره‌های شاخص هنر آواز خراسان است و تاکنون اجراهای متعددی در جشنواره‌ها و محافل هنری کشو‌رهای گوناگون داشته است.
آقای شریف‌زاده یکی از معدود باقی‌ماندگان موسیقی خراسان بود . عبدالله سرور احمدی، غلامعلی پورعطایی، ذوالفقار عسکریان و نورمحمد درپور هم صاحب نامان موسیقی این خطه بوده‌اند که که پیشتر درگذشته‌اند.
آلبوم "خون پاش و نغمه ریز" که حاصل همکاری آقایان شریف‌زاده و سمندری است سال ۸۰ منتشر و با اقبال فراوان روبرو شد و یکی از پرفروش ترین آلبوم های موسیقی نواحی در ایران بود.
این آلبوم را ارشد تهماسبی نوازنده تار و سه تار از میان چندین ساعت ساز آقای سمندری و خوانندگی آقای شریف‌زاده انتخاب کرد. "خون پاش" و "نغمه ریز" شامل ۸ ترانه خراسانی است و گفته می‌شود برخی از ترانه های آن توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شده است.
نام این آلبوم هم از شعر مهدی اخوان ثالث می‌آید آنجا که او با دیدن سمندری با چشمانی اشکبار برایش می‌خواند:
قربان نغمه‌های تو خون پاش و نغمه ریز
سبزپری است این که زنی یا شترخجو
تو با دو سیم محشر کبری به پا کنی
شش تار خویش من شکنم یا نه؟ هان بگو
...
مستند "دلبر رعنا" که حدود ۵ سال پیش ساخته شده به معرفی محمد ابراهیم شریف زاده اختصاص دارد و آن را مسلم کرمانی نوشته و کارگردانی کرده است.
در این فیلم ۴۵ دقیقه ای حسین سمندریان، غلام حسین غفاری، فاروق کیانی و کریم کریمی درباره آقای شریف‌زاده صحبت کرده‌اند.
آقای کرمانی چند سال پیش گفت شریف زاده، در ۴۰ سال گذشته هر روز در مسجد محل زندگی‌اش اذان می‌گفته است.
محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی، مولف دایره‌المعارف سازهای ایران و آهنگساز در گفتگو با بی بی سی فارسی آقای شریف زاده را ستونی برای موسیقی شرق خراسان خواند و گفت حمایتهای لازم از اهالی موسیقی مقامی که همه‌شان آفتاب لب بام هستند در ایران انجام نمی‌شود.
آقای درویشی گفت سال گذشته به عنوان عضو میهمان در جلسه شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور در حوزه موسیقی شرکت کرده و حاضران را متقاعد کرده که به آقای شریف زاده که آبروی کل خراسان بزرگ است نشان درجه یک هنری بدهند که معادل دکتراست. او می گوید بعد از آن از من پرسیدند شغل آقای شریف زاده چه بوده و من گفتم مرده‌شور بوده، سپس گفتند نشان را پس می‌گیریم اینها همه در حالی است که او در حالی از دنیا رفت که خودش و دخترش وضعیت و خانه مناسبی نداشتند. آقای درویشی گفت تمام افراد موسیقی نواحی ایران دارند زنده به گور می‌شوند.
آقای شریف زاده که دچار آلزایمر هم بود، سال گذشته دچار عارضه قبلی شد. زهرا شریف زاده فرزند ابراهیم شریف زاده در بیمارستان به خبرگزاری مهر از نبود حمایت لازم گله کرده و گفته بود "همین اواخر استاد در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آینه دار مجبور شد با وجود کهولت مسیر تایباد تا تهران را با اتوبوس بپیماید."
او گفته بود که انتظار دارد برای آقای شریف زاده که سال ها در خدمت جامعه هنری خراسان بوده قدم های بیشتری برداشته شود.
مراسم تشییع پیکر این هنرمند موسیقی نواحی ایرانی فردا یکشنبه، ۲۳ آبان ماه ساعت ۹ صبح در شهرستان باخزر استان خراسان رضوی یعنی محل زندگیش برگزار می‌شود.
فرزاد طالبی مدیرکل دفتر امور موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در گذشت ابراهیم شریف زاده را در پیامی تسلیت گفت.
از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی در دست نیست اما محمد رضا درویشی پژوهشگر موسیقی می‌گوید حدود ۱۰۰ ساله بوده است.


0