شعرناب

خواهش میکنم توجه کنید قسمت دوم

شیرخواران شیره ای و آمار و ارقامی از نوزادان معتاد
قسمت دوم
مرگ تدریجی با سندروم «محرومیت از مواد»
نوزادی که معتاد به دنیا می آید دچار سندروم کشنده ای می شود که شیره جانش را می بلعد. تشنج افزایش ضربان قلب، تب، تنگی نفس و تعرق، علائم مشهود این سندروم است؛ گریه این کودکان به هیچ وجه طبیعی نیست. آنها مدام در حال گریه کردن هستند و از درد به خود می پیچند. همین بی قراری مداوم و ضجه های طولانی باعث می شود خیلی از این نوزادان از سوی مادر یا پدر معتاد خود با خشونت فیزیکی شدید مواجه شوند تا شاید با کتک خوردن وادار به سکوت شوند. خیلی از این نوزادان معتاد با علائم کبودی، شکستگی استخوان و حتی خفگی به بیمارستان منتقل می شوند.
این بچه ها هیچ اشتهایی برای شیر خوردن ندارند و در روزهای اول تولد، مدام دچار لرزش های شدید به صورت رعشه می شوند که البته ممکن است این حالت تا ماه ها ادامه یابد.
اسهال، نقص مجاری ادراری، استفراغ، عطسه های پی در پی، کاهش وزن خطرناک، سوءتغذیه، آبریزش بینی، اختلال در یادگیری مهارت ها و معلولیت های ذهنی و جسمی هم از پیامدهای دیگر اعتیاد در نوزادانی است که بسیاری از آنها نارس به دنیا می آیند.
جنایت بدتر وقتی اتفاق می افتد که مادر معتاد برای آرام کردن نوزاد معتادش، مواد مخدر به او می خوراند تا کودک دیگر گریه نکند؛ اما همین مسئله هم ممکن است به مرگ سریع نوزاد ختم شود.
برای نمونه تصویر بالا، رویای چهار ماهه، به دلیل «اُوِردوز» و مسمومیت شدید نتوانست درمان ها را تاب بیاورد و روی همان تخت بیمارستان لقمان تهران، پر کشید و رفت آن هم در حالی که در کنار تخت رویا، نوزاد چهار ماهه و معتاد دیگری به نام علی بستری شده بود. دو سال قبل هم مرگ عرشیای چهار ماهه و معتاد، سروصدای زیادی در رسانه ها به راه انداخت اما هیچ کدام از این خبرهای پر بازدید صفحات حوادث، نتوانسته تاکنون عزمی جدی برای مقابله با پدیده نوزادان معتاد به وجود آورد.
نوزادان معتاد، اگر بخت با آنها یار باشد و به بیمارستان منتقل شوند، باید بلافاصله در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری شوند. در این بخش با توجه به شدت اعتیاد نوزاد، از داروهای مختلفی در فرآیند درمان استفاده می شود.
اگر مادر نوزاد معتاد، مصرف کننده دائمی مواد مخدر نباشد، حتی گاهی بدون دارو هم می توان نوزاد را ترک داد اما اگر اعتیاد مادر، به اصطلاح سنگین باشد، نیاز است از درمان های دارویی برای ترک اعتیاد نوزاد استفاده شود. مرفین خوراکی، رایج ترین دوایی است که در بخش مراقبت های ویژه برای نوزادان معتاد استفاده می کنند؛ اما اگر نوزاد معتاد دچار تشنج هم باشد، داروی «فنوباربیتال» را نیز تجویز می کنند.
از آنجا که مشکل بسیاری از این نوزادان، فقط اعتیاد نیست و به انواع و اقسام بیماری های جسمی و ذهنی هم گرفتار شده اند، فرآیند درمان آنها معمولا بسیار سخت و طولانی است.
البته نباید فراموش کرد خیلی از بچه های معتاد یا هرگز رنگ بیمارستان را نمی بینند یا آنقدر دیر به مراکز درمانی می رسند که مانند رویای چهار ماهه، اصلا مجالی برای درمان پیدا نمی کنند.
ادامه دارد . . . . . . . .
پایان قسمت دوم
باقر رمزی باصر
افتاده بپاخاسته


0