شعرناب

کلاسپید چیست؟

کلاسپید چیست؟
کلاسپید ( ترکیب شعر کلاسیک و شعر سپید یا نو باهم ) قلب جدید در شعر فارسی است که ترکیبی از شعر کلاسیک فارسی مانند غزل ترانه و.. با شعر جدید و یا سپید و نیمایی در شعر فارسی است.
کلاسپید میتواتند نزدیک به قالب کلاسیک مطلق و یا نزدیک به شعر نوباشد. درنگاه اول مخاطب قالب کلاسپید را قلب های سنتی شعر فارسی میبیند و شاید برای کسانیکه آشنایی چندانی با قاقیه و ردیف و.. در شعر نداشته باشند – کلاسپید همان قالب سنتی را تداعی نماید.ولی از نگاه کسانی که آشانیی با علم عروض داشته باشند کلاسپید با قالب های سنتی تطابق تام ندارد- چون همانگونه که بسیاری از دوستان به اینجانب تذکر داده اند در شعر اینجانب رعایت تمام کمال ردیف و قافیه نمیشود- چون بیشتر اوقات به جای قافیه که از الزمات شعر کلاسیک است ردیف به جهت سهولت کاربرد جای قافیه را گرفته است.
از نظر خیلی دوستان استفاده از این روش سرودن شعر نشانه عدم توانایی و عدم اطلاع شاعر از قواعد شعری است و از نظر تعدادی از مخاطبین و شاعران از جمله اینجانب استفاده از کلاسپید موجب راحتر شدن بیان و اندیشه در شعر و استفاده از زیبایی های ساختاری قالب های سنتی شعر فارسی و استفاده از سهولت بیان اندیشه در شهر نو میگردد.میگردد.
اینکه سبک کلاسپید چقدر در زبان و ادبیات فارسی و به ویژه شعر بتواتند برای خودش جایگاهی بازکند را تاریخ و زمان مشخص خواهد کرد. مانند سرگذشت شعر نو سپید در شعر فارسی
**
با احترام حسن بذرگری(آیین نیشابوری)


0