سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      آفرینش قالبی نو در شعر پارسی
      ارسال شده توسط

      عباسعلی استکی(چشمه)

      در تاریخ : پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۹۹ | نظرات : ۲۵

      آفرینش قالبی نو در شعر پارسی:
      ابداع قالب جدید شعر کلاسیک پارسی توسط دانشجوی کامیارانی
      در جلسه ای با حضور بخشدار مرکزی کامیاران، مسئول انجمن فرهنگی ادبی شیوا و دبیران زبان و ادبیات پارسی مدارس کامیاران، قالب "شعر سه بعدی" که توسط یکی از دانشجویان زبان و ادبیات پارسی دانشگاه پیام نور کامیاران ابداع شده بود، معرفی و تشریح شد.
      به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شاهو خبر؛ شعر شعور انسان ایرانی ست، تقریبا هیچ ملتی به اندازه ایرانیان شعرگو و شاعر مسلک نیستند. این تا بدان جاست که حتی افراد ناتوان از خواندن و نوشتن، شاید خود شعر نسراید، دست کم اشعار دیگر شاعران را به تکرار در نظر داشته و با زمزمه های گاه و بی گاه بازگو کننده این مسلک ایرانیست.
      با وجود اقبال شعر نو در میان اجتماع پس از مشروطه تا به امروز، اما فراوان شاعرانی هنوز در دوره بازگشت ادبی به سر می برند و به سبک و قالب های کلاسیک شعر پارسی وفادار مانده اند، در سرودن شعر کلاسیک و در قالب های مختلف اهتمام می ورزند و الهامات درونی را بر کاغذ نقش داده، این آفرینش را با یاری نشر به علاقمندان دنیای شعر تقدیم می دارند.
      در جلسه ایی که با حضور "" بخشدار مرکزی، "مسئول انجمن فرهنگی و ادبی شیوا و تنی چند از دبیران زبان و ادب پارسی مدارس شهرستان کامیاران، قالب "شعر سه بعدی" که توسط "دانشجوی ادبیات دانشگاه پیام نور کامیاران ابداع شده است، به حضار معرفی شد.
      "" در معرفی قالب سه بعدی برای سرایش شعر، این گونه این قالب را معرفی کرد: اشعار سه بعدی، اشعاری هستند که از سه بعد" از راست به چپ"(بعد اول)، "از بالا به پایین سمت راست"(بعد دوم) و "از بالا به پایین سمت چپ"(بعدسوم) قابل خواندن می باشد؛ یعنی اگر چگونگی نوشتار این گونه سرایش شعر را در نظر بگیریم بدین نوع است که بعد اول، نشان دهنده "دوبیتی" از راست به چپ است، بعد دوم از بالا به پایین سمت راست نمایانگر "قطعه" و در بعد سوم از بالا به پایین سمت چپ شامل یک "مثنوی ناتمام" است، مانند شعر زیر که در همین قالب سروده شده است:
      به مکتوبان عاشق دیده گفتم، که دربیداری از عشق بخفتم
      ز عهد یار من هرگز نپرسید،در این دنیا وفاداری نجستم
      یا:
      به جام می گرفتارم من اکنون،که چشم شد ز عشق یار پر خون
      که گر عاشق شدید از آن بترسید،که من دیوانه تر هستم ز مجنون.
       در بخشی دیگر از معرفی این قالب ابداعی شعری گفت: پایه های اصلی شعر سه بعدی "قطعه و مثنوی" است که با توجه به چند استثنا در ابعاد آورده نمی شوند؛ قطعه زمانی در شعر محذوف می گردد که بعد اول از دو چهار پاره تشکیل شده باشد و مثنوی زمانی حذف می شود که بعد اول شعر یا غزل ناتمام باشد یا قطعه ایی که از چهار بیت تشکیل شده باشد.
      وی در ادامه درباره ناهم زمانی قالب های قطعه و مثنوی می گوید: زمانی هر دو قالب قطعه و مثنوی همزمان در شعر آورده نمی شوند که بعد اول شعر ترکیب بندی که شامل 28 بیت باشد، در این صورت بعد دوم یک مسمطی به سبک "علامه دهخدا" و بعد دوم مسمطی به سبک "منوچهری دامغانی" به ما عرضه خواهد کرد.
      اهداف سرایش شعر در قالب سه بعدی را این موارد بیان می دارد: از اهداف این نوع قالب، زنده نگهداشتن زبان و ادبیات پارسی و احیای سنت، استفاده نکردن از واژه های بیگانه و دوری گزیدن از الفاظ عامیانه و همچنین محشور گردانیدن قالب هایی که به فراموشی سپرده شده اند.
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۹۹۲۰ در تاریخ پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0