سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      ژست روشنفکری !!!!
      ارسال شده توسط

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      در تاریخ : چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۴۶
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۴۱۱ | نظرات : ۶۴

      حجاب اجباری
      قابل پذیرش نیست
      اما عریانی هم
      دردی ازدردهای این مردم را
      دوا نخواهد کرد!
      پوشش اجباری قابل پذیرش نیست !!همان طور که برطبق آیات قرآنی دردین اجباری نیست ...
      اما نکته ای که روزهاست ذهن مرامشغول کرده این است که آیا بی حجابی هم می تواند دردی ازدردهای جامعه ی امروز مارا درمان کند؟ آیا واقعا دردجامعه ی ما همین است ؟!
      ویا اصلا  فلسفه ی اینکه هرکس شکایتی به اوضاع اقتصادی وفرهنگی واجتماعی دارد بدون آگاهی ومطالعه دست به کارمیشود!
      چرا  اگر اعتراضی نسبت به پوشش خودمان داریم  به شکلی صحیح آنرا عنوان نمی کنیم چرا ندانسته وبدون مطالعه دست به حرکاتی می زنیم که نه تنها اثری ندارد بلکه  خودمان وفرهنگمان رازیرسوال می بریم وعلاوه بر آن  عده ای فرصت طلب هم که که تاریخ مارا مطالعه دقیق کرده اند  بهانه دستشان می آید به ریشمان می خندند ومارا بیسوادمی خوانند !...
      چه بگویم شاید هم فقط چون این روزها کشف حجاب ژست روشنفکری  شده هرکس که ادعای فهم بیشتری دارد عریان میشود وهمه  به حجاب معترض شده اند!
       جالب است در کشوری که سرانه ی مطالعه در آن بسیارپایین است اینقدر روشنفکر ازکجا آمده اند ؟!!!
      روشنفکران بیسوادی هستیم که هنوز تاریخ وفرهنگ خودرادرست مطالعه نکرده ایم !!ونمی دانیم که حجاب نمادی اصیل وریشه دار ازفرهنگ ایرانی است
       سالها قبل ازورود اسلام به ایران حجاب درفرهنگ ایرانیهابوده!و نباید بدون آگاهی دقیق ازواقعیت امری آن رازیرسوال برد!
      برطبق مطالعاتی که داشتم بریده ای از تاریخ پوشسش درایران را برای مطالعه دراینجا کپی می کنم :
      بدون تردید جهان بینى و انسان شناسى هر فرهنگ و مكتب، نقش اساسى و مهمّى در انتخاب نوع و كیفیت پوشش دارد.
      تاریخچه پوشش در ایران نیز پیوندی عمیق با حجاب، به معنای پوشش كامل و زیبایی شناسی و زیبایی دوستی دارد.
      سرزمین ایران سرآمد زیبایی ها و ظرافتهاست، مردم ما حامل فرهنگی عمیق و ریشه دارند، تاریخی كه در اقصا نقاط عالم ریشه دوانده است.
      پوشش زن و مرد ایرانی از جمله مسائلی است كه از دوران باستان دارای اهمیت بوده است و از ابتدای تاریخ باستانی این كشور تا كنون دستخوش تحولات عمیق نشده و مفهوم آن در فرهنگ ایرانی حفظ شده است.
      پوشش زنان در ایران باستان همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده‌اند.
      ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌ است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.(ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۲، ص۷۸ و برتراند راسل، زناشوئی و اخلاق، ص۱۳۵)
      دایرةالمعارف لاروس نیز به وجود حجاب زنان در ایران باستان اشاره می‌کند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‌دهد که حجاب در فرس (فارس) قدیم وجود داشته‌است.» (تفسیر اثنی عشری، ج ۱۰، ص ۴۹۰)
      تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد.
      تاریخ چند هزار ساله ی ایران در هیچ كجای خود زنان را باظاهری برهنه یا نیمه عریان ندیده است،
      گرچه انتخاب لباس و پوشاك برآیند اندیشه و اراده آدمى است، ولى از بینش یك قوم برآمده و بر بینش و اراده انسانى نیز تأثیر می گذارد و می تواند به عنوان زمینه‏ ساز تعالى یا انحطاط فردى و اجتماعى نقش آفرینى نماید.
      مادها
      مردم ماد طبق نقوش سنگی تخت جمشید شنلی دارند که مستطیل است و قد آن از جبه بلندتر است و تا نزدیک مچ پا می رسد، بر دو گوشه بالای شنل دو بند تعبیه شده که در جلوی سینه به هم گره زده می شده است. این شنل در اغلب نقوش تخت جمشید بر دوش قوم ماد به چشم می خورد.
      کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» درباره ی پوشش زنان در دوران مادها با تکیه بر نقوش برجسته ی برجا مانده می‌گوید که پوشاک زنان آن دوران از دید شکل با پوشاک مردان یکسان است. در ادامه درباره ی آن نقوش چنین می‌نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده‌اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»
      پوشش زنان دردوران هخامنشیان:
       
       
      پوشش زنان در دوران اشکانیان:
       
      بقیه ی مطالب را درزیر همین پست درج می کنم چون خیلی طولانی میشه ....وخارج ازحوصله
      پانوشت:
      دوستان خوبم خواهشمندم از مطالبم هیچ گونه برداشت سیاسی نکنید ...!
       این پست اصلا به معنای مخالفت یاموافقت باحجاب نیست من هم حجاب اجباری رانمی پذیرم نه حجاب دلیل انسانیت است ونه بی حجابی دردی ازدرد بشرامروزرادوامی کند....هرکسی حق دارد هرجوردوست دارد لباس بپوشد ومن هیچ کسی راقضاوت نمی کنم ....اینکه زنی روسری به سرش نکند یابه دلخواه خودش لباس بپوشد نمی تواند دلیل بر هرزه گی اش باشد خیلی ازباحجابهاهم فاسدترن وفقط ریاکاری می کنند.... اما همانطورکه می دانید متاسفانه عده ای این روزها ندانسته درگرداب افراط افتاده اند وعریانی وبی بندوباری را نشانه ی روشنفکری می دانند وفکر می کنند با برداشتن حجاب متمدن خواهندشد درصورتیکه بااندکی مطالعه در تاریخ قبل ازاسلام وایران باستان می فهمیم که حجاب نمادی ازفرهنگ ایرانی است واصلا ربطی به اسلام نداردودردوران باستان هم وجودداشته وریشه داراست .... ازیک طرف دم از زرتشت وکوروش وایران آریایی وتاریخ باشکوهمان می زنیم وازیک طرف نمی دانیم که حجاب وپوشش جزوی ازفرهنگ خودمان بوده وندانسته باحرکاتی نسنجیده تیشه به ریشه ی فرهنگ اصیل خودمان هم می زنیم وازآن وربوم می افتیم وشعوریک ملت بزرگ باتمدنی هزاران ساله رازیرسوال می بریم وخودسانسوری می کنیم ....جدااز همه ی اینها آزادی مفاهیم گسترده ای دارد و وبابی بندوباری هیچ میانه ای ندارد...
      اما متاسفانه بی بندوباری را آزادی می پنداریم و دربند شهوت چنان اسیروگرفتارمیشویم که مسیردرست زندگیمان راگم می کنیم وانسانیت یادمان می رود آیا چنین جامعه ای پیشرفت خواهد کرد؟!
      مطمانا نه ،فقط سارقان وقاتلان وهتاکان ومتجاوزین به نوامیس مردم زیادتر ودنیایمان روزبه روز تلخ ترو غیرقابل تحمل ترخواهدشد.... ما کمترین سرانه ی مطالعه را داریم وبیشترین مصرف لوازم ارایش وعملهای زیبایی را واین روشنفکری نیست این فقرفرهنگی و مصرف گرایی است وفقراقتصادی راهم بیشتر می کند......
      کاش کمی بیشتر بیاندیشیم ماحتی تاریخ وفرهنگ خودمان رامطالعه دقیق نمی کنیم وادعای باسوادی وروشنفکری داریم دردمردم ما خیلی فراتره ازاین حرفاست ........
      مطمانا خیلی ازبی حجابها نمره ی انسانیتشان بهتر است ازباحجابها واین ملاکی برای ارزشیابی وخوب وبد بودن آدمها نیست اما،
      افراط وتندروی هم درست نیست متاسفانه عده ای این وسط بدجور به اشتباه افتاده اند ودارند ناخواسته وبی گناه تبربه ریشه ی خودشان  می زنند حالا بماند تبعات فرهنگی واجتماعی اش...!!
      همانقدرکه حجاب اجباری به مردم وفرهنگ ماضربه زده ولنگاری وبرهنگی هم به جامعه ی ما زیان می رساندوهردومخرب اندومشکلی راحل نخواهدکرد...
      با اعتراض وانتقاد آگاهانه هیچگاه مخالف نیستم واتفاقا همیشه تحسین می کنم کسانی راکه برعلیه ظلم وبی عدالتی  به پاخواسته اند
      اما ای کاش اگراعتراضی به هرامری داریم قبل ازاینکه دست به هرحرکتی بزنیم درمورد ان دقیقا مطالعه وتحقیق کنیم وبعد دست به کارشویم تا بتواند مفید باشد نه اینکه ضربه ی مهلک تری بزند وهمه رادچاراشتباه کند... !!
       
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۸۵۸۷ در تاریخ چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۴۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0