سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 30 فروردين 1403
    10 شوال 1445
      Thursday 18 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۳۰ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        سایه نویسی(۲)
        ارسال شده توسط

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۳۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۲۸۷ | نظرات : ۲۱

        ‹‹‹‹‹هُــــــــــوَالــمَحْبــــــــوبْ››››
        ♠♦♦♦♦♦♦♦♠
        چهره ها درهـم و برهـم شده است
        سهم خوشبختیِ ما کـم شده است
        لا کتـابی کـه شده اهــل کتــاب
        به خیالِ خودش آدم شده است
        تا به لوحی برسد، صــدها بار
        پیش پای رفقا خم شده است
        پاچـــه خاری و دغلــــبازیِ او
        موجبِ نفرتِ عالم شده است
        دُم در آورده میــــانِ شُعـــــرا
        قافش ازقافیه محکم شده است
        دهنش مثلِ گُسَــل وا مانده
        سخنش زلزلهٔ بم شده است
        دلبــران ؛دور و بَـرش می لولنـد
        هرچه فرموده فراهم شده است
        ســارق زمـزمـه هــای ادبــی
        چه گرانقدر و مکرم شده است
        نه که در شعر و ادب" در دزدی
        دیگـر استـاد مسلــم شده است
        #خالو راشد
        ⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇
         نظر به انتشار بی رویهٔ اشعار در فضای مجازی وعدم آگاهی برخی ادب دوستان و بعضاً شعرای گرانقدر درخصوص مصادیق سرقت های ادبی وتفکیک اقسام آن و نیز عدم آگاهی این عزیزان دررابطه باحقوق مادی و معنوی خود( که در پست بعدی ارائه میشود)تلاش بر این شده تا به اقسام استفاده های صحیح و تفکیک آنها از استفاده های ناصحیح از آثارشاعران(مصادیق سرقتهای ادبی)پرداخته شود.
        💢 استقبال 💢
        استقبال اگر به قصد آموزش باشد بسیار پسندیده است یعنی یک شاعر از یک وزن و ردیف و قافیهٔ یک شاعر بزرگ خوشش آمده و برای آموزش و پیشرفت از آن استفاده می کند که بسیار پسندیده است
        اگر هم برای آموزش نباشد و صرف مورد پسند واقع شدن باشد هم مشکلی ندارد
        اما اگر از مثلاً ۵۰ غزل یک شاعر ۳۰ موردش استقبال باشد قابل قبول نیست و نشان دهندهٔ اینست که شاعر،ذهن خلاقی برای استفاده از ردیف و وزن وقافیه های خود نداشته است.
        (در استقبال داستان وزن با ردیف و قافیه کمی متفاوت است چون اوزان معروف و خوب غزل محدود هستند و ایرادی نیست که چند شعر در یک وزن گفته شود اما استفادهٔ بیش از حد از ردیف و قافیه های دیگر شاعران سرقت نیست ولی ضعف شاعر را می رسانداستفاده از وزن، ردیف و قافیه های دیگر شاعران را استقبال می گویند)
        💢 توارد 💢
        توارد هم هیچ مشکلی ندارد و اتفاقی نادر است. آیا شاعری میتواند ادعا کند که مثلاً در ۵۰ غزل بنده ۱۰ توارد اتفاق افتاده؟ 
        برای هر شاعر در طول زندگی اش شاید یکی دو مورد اتفاق افتاده باشد که اجتناب ناپذیرست.(مانند بودن شعرِ دو شاعر ؛هم در لفظ  و هم در معنا ؛ بدون اطلاع داشتن هیچکدام از یکدیگر)
        💢 عقد 💢
        به هیچ وجه سرقت محسوب نمی شود شایسته است که نام نویسنده ذکر شود.(به نظم درآوردن نثر دیگران)
        💢 مصالته 💢
        گاهی بیتی آنقدر معروف است که اکثر شعرا از آن استفاده می کنند و شایسته است که با علامت خاصی مشخص شود اما اگر به قدری معروف بود که نیاز به علامت نداشت و شاعری بدون علامت از آن استفاده کرد ایرادی ندارد ولی در این مورد هم نباید زیاده روی کرد.مشاهده تعداد بالا از مصالته،نقصِ نوآوری و ابداع شاعر را میرساند(مصالته یعنی اینکه  شاعر  شعر دیگری را بدون تغییر و لفظ یا معنی به خود نسبت دهد)
        🔥انتحال 🔥
        این مورد واضحا سرقت ادبی است( يعنى به تمام و كمال ؛ سخنِ ديگرى را بر خود بستن)
        🔥 تضمین 🔥
        از صنایع ادبی که حتما باید از علامت خاصی مثل پرانتز یا گیومه استفاده شود
        یعنی یک بیت از شاعر دیگر را برای تحکیم بخشیدن و اثبات حرف خود آوردن که باید با علامتی خاص مشخص شود
        💢 تلمیح ؛
        از صنایع ادبی که اگر اشاره به آیه،شعر یا مورد معروفی بود بهتر است از علامت استفاده شود.
        (یعنی اشاره به یک داستان، آیه، روایت، اتفاق معروف یا یک فرهنگ و یا هرچیزی که مخاطب عام با آن آشنا باشد)
        دلگیـــــرم از دزدیـدنِ اندیشـــه های ناب
        والله دیگـــــر جـا ندارد قایــق سهــــراب
         
        #محمد_نیک روش
        --------------------------------------------------------
        مأخذ : ڪانال تشکل مبارزه با سرقت های ادبی
        #شعارما_صیانت_از_نام_شاعران_است
        شعرناب

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۸۵۸۲ در تاریخ پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۳۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۳۷
        خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۲۴
        سلام
        درتایید نوشته های شما باید اضافه کنم که :

        شعر وقتی شعر است که شاعر احساس دلِ خویش را بیان دارد و به قولِ حق و بجای شما و تکرارِ چندین باره ی خودم کسی که حرفی از دلِ خود برای نوشتن ندارد لااقل حرف دل دیگر نویسندگان و شاعران را جعل و یغما نبرد و به قولِ شمس تبریزی در خطاب به سارقان ِ سخن :

        تاکِی بر اسبِ دیگران سوارید و می تازید
        اگر شما مردمانِ و مردانِ این روزگارید
        پس سخنانِ خودِ شما کو ؟ !

        موفق باشید و پیروز درپناه یگانه حق
         موسی عباسی مقدم
        چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۰۵:۳۳
        درود بزرگوار زیباوجالب بود خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۲۱
        سلام
        به نظر بنده تیتر مناسب متن نیست.
        تلمیح و استقبال و تضمین کلن صنعت ادبیست،در مصادیق سرقت جا نمیگیرد.
        چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۵۵
        درودهااااا

        با توجه به افزایش انتشار بی رویهٔ اشعار در فضای مجازی و ناآگاهی بسیاری از ادب دوستان مبنی بر معنی و مفهوم سرقت ادبی و اقسام آن ،همینطور عدم آگاهی برخی شاعران عزیز نسبت به حقوق خود؛ در این متن تلاش بر این شده تا به انواع استفاده های شاعران از متون و آثار دیگر شاعران پرداخته شود.
        اصالت نقد شما واضح است وفرمایش شما به واقعیت نزدیکتر،اما معرفی و تفکیک استفاده های درست و نادرست از اشعار دیگران است و البته بهتر است که تیتر را قدری تغییر دهیم.نظر شما چیست؟ چه واژه یا جمله ای را پیشنهاد میکنید؟ البته جسارتاً توضیح(تضمین،تلمیح،استقبال) را مجدداً بطور خلاصه نوشتم تا عدم مغایرت دیده شود.
        ⛔در استقبال ایرادی نداردکه چندشعر در یک وزن گفته شود.استفادهٔ بی رویه از ردیف و قافیه های دیگران سرقت نیست ولی ضعف شاعر را میرساند.
        ⛔تضمین : از صنایع ادبی که حتما باید از علامتی مثل پرانتز یا گیومه استفاده شود.
        ⛔تلمیح: از صنایع ادبی که اگر اشاره به آیه،شعر یا مورد معروفی داشت بهتر است از علامت استفاده شود.
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۸:۱۴
        میتوان کمی تیتر را طنز کرد.
        مثلا نوشت:
        بده بستان های شعری!
        /
        توضیحاتتان کامل و جامع بود،آموختم از شما.
        متشکرم خندانک خندانک
        حمیدنوری(احمد)
        چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۳۲
        درودها جناب نیک روش
        از توضیحات کامل شما استفاده کردیم
        و اموختیم درود بر شما خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۰۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)
        جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۴۸
        درود بر شما
        بسیار هم به جا و مفید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        جواد کریمی
        شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ۲۲:۲۳
        درود بر شما و خالو راشد انصاری
        🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹⚘🌹
        رعنا بهارلویی  تخلص باغبان
        يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۹:۵۵
        درود بر شما
        شهداد دبیرچیلو ( قناری )
        يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ۱۶:۲۷
        درودهادوست عزیز
        در صورت امکان فرق بین مصالته و انتحال را بنویسید
        ممنون از تلاش و زحمات ارزنده شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ۰۲:۱۳
        عرض احترام جناب دبیر.
        تاخیرم رو در پاسخگویی نادیده بگیرید.
        حدود ۶ ماه یا بیشتر هست که به این صفحه سرکشی نکردم.بهتر بگم در این مدت اصلاً فعالیتی در سایت نداشتم. و اما بعد ؛
        ______________________
        مصالته یعنی اینکه شاعر شعر دیگری را بدون تغییر و لفظ یا معنی به خود نسبت دهد
        ______________________
        انتحال يعنى به تمام و كمال سخن ديگرى را بر خود بستن
        _____________
        در خصوص مصالته باید عرض کنم گاهی بیتی آنقدر معروف است که اکثر شعرا از آن استفاده می کنند و می بایست با علامت خاصی مشخص شود اما اگر بیتی به قدری معروف بود که نیازی به علامت نداشت اگر شاعری بدون علامت هم از آن استفاده کند ایرادی ندارد.البته اینجا هم شاعر نباید زیاده روی کند. در صورت مشاهده تعداد بالا از مصالته باز هم شاعر نقص ابداع و خلاقیت خود را رسانده است.
        اما انتحال واضحاً سرقت ادبی بشمار میره.
        برقرار باشید.
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0