سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      علل اصلی اعتیاد به مواد مخدر - پایانی
      ارسال شده توسط

      باقر رمزی ( باصر )

      در تاریخ : شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۱۸
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۹۰ | نظرات : ۲

       
       
       
      etiad3
       
      ۸ – فقر:
      فکر نميکنم اثبات فقر در جامعه ما نياز به آوردن دليل و مدرک باشد. بيکاری و نداشتن پول!! نه تنها موجب بروز اعتياد ميشود که درمان اعتياد را هم سخت ميکند.( منظور اين نيست که هرکسی فقير است معتاد ميشود و کسانی که از وضع مادی خوبی برخوردارند معتاد نميشوند، اين يک بحث آماری ميباشد) . نميتوانم رقمی ارائه کنم، ولی بجرات ميتوانم بگويم که بيش از سی يا حتی چهل درصد از مراجعين جهت ترک اعتياد صرفا بخاطر مشکلات مادی از درمان باز ميمانند (ظاهرا درمان را موکول ميکنند به آينده). اگر واقع بين باشيم و شعار ندهيم، بايد قبول کنيم که ترک اعتياد حتما هزينه ميخواهد. مراجعه به کمپ يا درمان با استفاده از داروهای ارزانقيمت و يا تحت نظر بهزيستی برای همه بيماران مقدور و عملی نيست. کاری به اين ندارم که کلينيک های خصوصی و بستری در آنها يا داروهای دست ساز و روشهايی چون سم زدائی فوق سريع و.. علمی هستند يا نه. آنچه مهم است حقيقت جامعه ماست. در حال حاضر چند ميليون بيمار داريم و فقط صد تا يا دويست تا مرکز بهزيستی ( کاری به اين هم ندارم که روش اين مراکز درست است يا نه) پس مراکز بهزيستی کافی نميباشند و ما به اين مراکز خصوصی نيازمنديم و اين مراکز ميتوانند درصدی از بيماران را درمان کنند ( هرقدر هم که کم باشد).
      بيماری که قصد درمان دارد؛ غير از هزينه های مستقيم درمان٬ بايد متحمل هزينه های ديگری هم بشود از قبيل: استراحت در منزل يا مسافرت و تفريح. حاضر نشدن در سر کار علاوه بر افت درآمد، خطر از دست دادن شغل را هم بهمراه دارد. فکر ميکنيد چند درصد از بيماران قادر به تقبل اين هزينه ها و ريسک های مادی هستند؟ شايد کمتر از ده يا بيست درصد.
      9 – اختلالات روحی و پايين بودن اميد به آينده:
      آمار دقيقی موجود نيست ولی بررسی های پراکنده ای که مثلا بر روی دانش آموزان مناطق بيستگانه تهران صورت گرفته و يا در مورد دانشجويان برخی از دانشگاههای تهران، نشانگر اين واقعيت هستند که افسردگی و اختلالات مشابه در جامعه ايرانی بالاست. رابطه خلق پايين با گرايش به مواد مخدر کاملا واضح است. جوانی که حوصله ندارد، کسل است٬ خيل عظيم بيکاران را و بويژه تحصيلکرده های بيکار را ميبيند، اميد چندانی به آينده نخواهد داشت. کاملا طبيعی است که اين جوان نسبت به خوشيهای زودگذر و کاذب ناشی از مصرف مواد مخدر متمايل شود و بهمان نسبت هم در مقابل ترک اعتياد مقاومت نشان دهد.
      ۱۰- ژنتيک يا خانواده:
      در تحقيق من، در ۱۰درصد از بيماران يکی از والدين مبتلا به اعتياد بوده اند و در ۱ درصد موارد هردوی والدين. ضمن آنکه  ۲۴ درصد از بيماران دارای يک يا بيشتر فرد مبتلا در بين اقوام خود بوده اند. البته بجهت تاثير عوامل اکتسابی نميتوان اين موارد را به ژنتيک نسبت داد. هرچند ارتباط اعتياد و ژنتيک توسط محققين اثبات شده است. ولی تحقيقات در اين زمينه کامل نبوده و ما بايد منتظر آينده بمانيم تا محققان موفق به کشف جزئيات امر شوند.
      مطمئنا علل پيدايش و ادامه اعتياد به موارد ذکر شده در فوق محدود نميشوند و دلايل ديگری هم وجود دارند که من از ذکر آنها صرف نظر نميکنم و آنچه در پی ميآيد دربرگيرنده ليست نسبتا کاملی از علل پيدايش اعتياد است.
      عوامل زمینه ساز اعتیاد به سه گروه تقسیم بندی میشوند:
      ۱/ عوامل اجتماعی: کمبود امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی ، کمبود امکانات حمایتی خدماتی، درمانی و مشاوره ای ، توسعه صنعتی ، مهاجرت ، کمبود فرصت های شغلی ،محرومیت های اقتصادی و اجتماعی ، فرهنگ و آداب و سنن خاص ، نقص قوانین مرتبط با مواد مخدر ، بازار مواد مخدر و وفور آن
      ۲/ عوامل بین فردی:  خانواده ، مدرسه ، محل سکونت ، دوستان
      ۳/ عوامل فردی: ژنتیک و وراثت ، نوجوانی ، صفات شخصیتی ، اختلالات روانی ، نگرش مثبت به مواد ، موقعیت های مخاطره آمیز ، تاثیر مثبت مواد بر فرد
       
       
      پایان
       
      باقررمزی باصر
      افتاده بپاخاسته

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۸۵۷۳ در تاریخ شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۱۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      علی احمدی (حادثه)
      جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۲۰
      عرض ادب و احترام و آرزوی توفیقات روز افزون
      استاد ،محقق،هنرمند گرانمایه و ارجمند :
      با شرافت ترین افراد کسانی هستند که درد دیگران را به دید توجه مینگرند ...و اولی تر از اینها افرادی که به رفع معضلات دیگران همت میگمارند.....که از این گونه معضلات...بیماری ها....فجایع....و امثال آن در کشور ما و در سالهای اخیر بیماری اعتیاد و معضلات شایع به سبب آن در صدر شاخص معضلات اجتماعی است پس نتیجه اینکه شما جز عزیزترین ...شریف ترین و دلسوز ترین های اجتماع خود میباشید ....بنده حقیر فقط خواستم به جهت تفکیک ذهنی اقشار مختلف کسانی که چنین مقاله های مفیدی را مطالعه مینمایند تمنا کنم که بحث بیماری اعتیاد و مقوله مواد مخدر را کاملا از هم جدا کنید ....این درخواستی است که هزاربار در هزار جا مطرح شده و به جد بسیار بسیار بسیار مهم میباشد که توضیح آن در این مقال نگنجد ...ولی به طور کلی بیماری اعتیاد صرفا یک بیماری بر مبنای عدم تعادل جسمی (فیزیک)روانی (فکر) و روحی (چالش انکار و سیستم خودمحوری) میباشد که در واقع بیماری اعتیاد هیچ ربطی تاکید میکنم هیچ ربطی به مصرف مواد مخدر با معتاد به مواد مخدر ندارد...هیچ ربطی ندارد ....و تفکیک این دو لفظ به قدری اهمیت دارد که طبق تجربه خود بنده میتواند به قیمت جان انسان تمام گردد....و خواهش دوم بنده این است که هر جا نام بیماری اعتیاد ذکر میشود هرگز این واژه نامانوس درمان را کنار آن نگذارید .....بیماری اعتیاد یک بیماری سه وجهی با عامل ناشناخته (به طور دقیق ولی حدودی دو عامل ژنتیک و اعتقادات باورها)می باشد که هیچ درمان شناخته شده و دقیقی ندارد و هیچ ربطی به مصرف کننده یک ماده مشخص ندارد.....یعنی میلیون ها بیمار اعتیاد در جهان وجود دارند که بیماری اعتیاد آنها را نابود کرده ولی آنها هرگزمواد مخدر را حتی ندیده اند و برعکس خیلی ها که دست کم قریب پنجاه نفر را در طول یک پروسه خدماتی و مراجعات مشاوره خودم شخصا رویت نمودم که مواد مخدر یا محرک یا هر چیزی مصرف میکردند ولی بیماری اعتیاد نداشتند....جسارت من حقیر را عفو نمایید اینها درس پس دادن بنده در حضور استاد میباشد خواستم تمنا کنم این مهم را تفکیک و حتما به اشتراک بگذارید تا عموم مردم و یا افراد مبتلا و حتی هم وابسته های مصرف کنندگان مواد مخدر بدانند و به طبع آن نحوه برخورد را فرا گیرند تا امید بر خداوند سبحان با رفتارها و اقدامات اشتباه به دلیل تصورات اشتباه باعث گرفتن جان عزیزان خود نگردند .....با احترام و سپاس فراوان........علی احمدی (حادثه)
      باقر رمزی ( باصر )
      جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۱۸
      سلام و درود به استاد فرهیخته جناب احمدی گرامی
      مطالبی که آورده اید نشان دهنده این است که در باب اعتیاد آگاهی دارید . خندانک
      بله مشکل از ماست نه مواد مخدر ما بیماران اعتیاد ( پروفایل ) باید به این باور برسیم که در صورت ورود به راه بهبودی نه درمان این مواد مخدر است که ما ترک میکنیم نه بیماری اعتیاد . بیماری ما کماکان در وجود ما خواهد بود .
      و تنها راه مهار آن - دانش و آگاهی است .
      در سال ۱۳۸۳ که وارد برنامه بهبودی شدم بسیار در باب اعتیاد و معضلات غور کردم و اکنون دانشنامه اعتیاد را توانستم بگیرم
      از اینکه به حقیر توجه کردید و مواردی را به آگاهی من افزودید بسیار سپاسگزارم
      ممنونم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0