سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    افکار منفی را تغییر دهیم
    ارسال شده توسط

    علی رفیــــعی وردنجانی

    در تاریخ : يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۰۸
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۷۶ | نظرات : ۴

    بنام خدا
                  با سلام و احترام ؛ چند روز قبل این مطلب را در مجله موفقیت خواندم و بنظرم مثمر ثمر آمد لذا برآن شدم آنرا به(اختصاراً) اشتراک بگذارم شاید برای سایر دوستان هم مفید باشد ؛
    ما همان افکارمان هستیم، اگر نتوانیم افکارمان را تغییر دهیم نمی‌توانیم هیچ تغییر دیگری ایجاد کنیم. شما قطاری از افکار دارید که هنگام تنهایی، سکوت و زمانی که غرق در افکارتان هستید سوار آن می‌شوید.
    ارزشی که برای خودتان قائل هستید و شادی‌هایی که در زندگی دارید همه بستگی به جهتی دارند که قطار به آن سو در حرکت است.اگر واقعا می‌خواهید در زندگی‌تان تغییری ایجاد کنید باید ابتدا ذهن و افکارتان را تغییر دهید و آن را از هر نوع تفکر آزاردهنده‌ای که شما را به عقب می‌راند پاک کنید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم بتوانید ذهنتان را آزاد کرده و تغییرات دلخواهتان را در زندگی ایجاد کنید. چند روش برای تغییـر فکر خطاهای شناختی را بررسی کنید: افکار منفی خود را بنویسید تا نوع خطاهای شناختی خود را بیابید. با این کار به راحتی بیشتری می‌توانید مثبت‌تر و واقع‌ بینانه‌تر با موضوع برخورد کنید. نشانه‌ها را بررسی کنید:
    به جای آنکه فرض بر درست بودن افکار منفی خود بگذارید، نشانه‌های واقعی  آنرا بررسی کنید. برای مثال، اگر احساس می‌کنید که هرگز کاری را درست انجام نمی‌دهید، می‌توانید بسیاری از کارهایی را که با موفقیـت انجام داده‌اید فهرست کنید. روش معیار دوگانه: به جای آنکه خود را بی‌رحمانه تحقیر و سرزنش کنید، با همان مهر و محبتی برخورد  کنید که با دوست خود، اگر این حادثه برایش اتفاق می‌افتاد، گفت‌وگو می‌کردید.
    روش تجربی: اعتبار اندیشه منفی خود را آزمون کنید. مثلا اگر در حالت اضطراب، نگران حمله قلبی  هستید، می‌توانید کمی ورزش و نرمش کنید. چند بار از پله‌های ساختمان بالا و پایین بروید. با این اقدام از سالم بودن قلب خود مطمئن می‌شوید. اندیشیدن در سایه‌های خاکستری: با آنکه این روش به ظاهر کسل‌کننده است، اما تاثیر بسیار خوبی  دارد. به جای آنکه در جو (تفکر هیچ یا همه چیز) به مشکل خود بیندیشید، برای مشکل پیش‌آمده امتیازی از صفر تا صد در نظر بگیرید. وقتی اوضاع آن‌طور که مایل هستید بر وفق مراد نیست، به جای آنکه خود را شکست‌خورده تمام‌عیار بدانید، موضوع را به طور نسبی بررسی کنید. ببینید از این موقعیت چه درسی می‌آموزید.
    روش بررسی: از دیگران سوال کنید تا از واقع‌بینانه بودن افکار و تلقی‌های خود مطلع گردید. مثلا اگر  معتقدید که اضطراب سخنرانی در حضور دیگران غیر طبیعی و مایه خجالت است، از دوستانتان بپرسید آیا آنها هم در مواقع مشابه احساس اضطراب کرده‌اند ؟
    به جای عوامل بسیار متعددی که این مساله و مسائل دیگر  را ایجاد کرده‌اند بیندیشید و به جای سرزنش خویش به حل مساله بیندیشید. تحلیل سود و زیان: امتیازات و زیان‌های یک احساس (مانند عصبانی شدن از تاخیر اتوبوس)، یک فکر  منفی (مانند هر قدر تلاش کنم بی‌فایده است) یا یک انگاره رفتاری ( مانند پرخوری در وقت افسردگی) را فهرست کنید. همچنین می‌توانید از روش تحلیل سود و زیان برای اصلاح باورهای مخربی از نوع «من همیشه باید کامل و صد در صد بی‌عیب و نقص باشم» استفاده کنید. اگر خواهان آن هستید که کنترل زندگی‌تان را بدون دخالت احساسات و هیجانات کور در اختیار داشته باشید، به کار بردن ۴ اصل زیر، سرنوشت شما را در دستان خود شما قرار می‌دهد: اصل یک: آیا شما اکثر اوقات در وضعیت صلح هستید یا در وضعیت ترس؟ اگر شما به صورت خودبه‌خود در  وضعیت صلح قرار نمی‌گیرید، نشان‌دهنده این است که عادت کرده‌اید در وضعیت ترس قرار بگیرید. فعالیت عملی: تمرین کنید که در درون خودتان منطقه‌ای از صلح پیدا کنید. هر روز را به مدت ۳۰ دقیقه در حالت سکوت به سر ببرید. راحت باشید، چشم‌هایتان را ببندید و به صورت عمیق نفس بکشید و بر روی نفس‌هایتان تمرکز کنید و به فکر‌هایی که وارد ذهنتان می‌شود، نگاه کنید. اصل ۲: قدرت زندگی فقط در زمان حال است. تمرکز کنید بر چیزی که در زمان حال در حال انجام است. به یاد داشته باشید که تمام وجود در زمان حال است، بنابراین زمان حال جایی است که قدرت شما در آن قرار دارد. و لذا این جمله را دائما به خود بگویید: «در حال باش.» اصل ۳ : افکار و احساسات شما خلق‌کننده نیروهای شما هستند. افکار و احساسات شما واقعیت  فیزیکی را ایجاد می‌کند. اگر شما بدون تضاد و تناقض بر روی هر فکر و احساسی متمرکز شوید، آن فکر و احساس به واقعیت تبدیل می‌شود. در هر لحظه، چیزی در حال خلق شدن است. تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید داشته باشید و یا تجربه کنید. احساس کنید آن چیز وجود دارد و آن را تجربه کنید. تجربه‌تان را به زمان حال منتقل کنید. اصل ۴: مقاومت، مقاومت می‌آفریند. اگر شما در برابر تجارب ناراحت‌کننده مقاومت کنید، شما در حقیقت  بر روی همان تجارب و احساسات تمرکز کرده‌اید. با تمرکز کردن و فکر کردن به هر تجربه‌ای آن تجربه بیشتر و بیشتر ایجاد می‌شود. آغوشتان را بر روی تجارب ناراحت‌کننده باز کنید. شما تا زمانی که مشخص نکنید چه چیزی را نمی‌خواهید، خواستنی‌های واقعی‌تان آشکار نخواهد شد. یکی بدون دیگری نخواهد بود. دائما تمرکزتان را بر روی آن چیزی که می‌خواهید، تغییر دهید. متمرکز نمائید ... موفق باشید
    منبع ؛ مجله موفقیت

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۸۰۸۷ در تاریخ يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۰۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    نیره ناصری نسب
    يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۰:۱۶
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    درود بر شما جناب امید بزرگوار
    مطالب مفیدی بود سپاس
    علی رفیــــعی وردنجانی
    علی رفیــــعی وردنجانی
    دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ۱۴:۳۳
    سلام و عرض ادب و تشکر از بازدیدتون
    موفق و پاینده باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مهلا  اهورایی
    پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۴۳
    متن خوبی بود
    موفق باشید 🌻🌻🌻🌻🌻
    علی رفیــــعی وردنجانی
    پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ۲۱:۴۵
    سلام
    از بازدید و لطف شما ممنونم
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0