سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    مصرف ماری جوانا و تاثیرات آن
    ارسال شده توسط

    باقر رمزی ( باصر )

    در تاریخ : يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۵۱
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۳۰۵ | نظرات : ۰

     
     
     
     
     
    مصرف ماری جوانا و تاثیرات آن روی مغز و بدن انسان
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    مصرف ماری جوانا و تاثیرات آن
     
    مصرف ماری جوانا امروزه در میان جوانان کشورهای مختلف جهان از جمله ایران افزایش پیدا کرده است. در این مطلب به بررسی تاثیرات مصرف ماری جوانا بر روی مغز و بدن انسان پرداخته ایم.
    با مصرف ماری جوانا (علف هرز) که از گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می‌آید، ماده‌ای به نام دوپامین در بدن ترشح می‌شود. 2 ماده‌ی اصلی موجود در گیاه ماری جوانا، کانابیدیول (CBD) و تتراهیدروکانابینول (THC) با تاثیر در سلول‌های مغز باعث ترشح دوپامین می‌شود. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز است که بعد از مصرف این ماده‌ی مخدر باعث سرخوشی انسان می‌شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده‌ی آن علاوه بر تسکین دردها، اثرات مخربی روی بدن و مغز انسان دارد.
    مصرف ماری جوانا احساس خوبی به آدم می‌دهد !
    زمانی که ماده فعال ماری جوانا یعنی THC به مغز می‌سد، مغز هورمون دوپامین را آزاد می‌کند و به همین دلیل، احساس خوبی به ما دست می‌دهد. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز است که باعث می‌شود انسان احساس خوشحالی و سرخوشی داشته باشد.
    این همان ماده‌ای است که هنگام انجام کارهای لذت بخشی مانند غذا خوردن در بدن ما ترشح می‌شود. همین امر می‌تواند در برخی موارد به بدن ما آسیب بزند. اگر بیش از حد احساس رضایت به شما دست دهد، ممکن است دیگر احساسات خوب را کمتر حس کنید و به اصطلاع به آن معتاد شوید.
    باعث افزایش ضربان قلب می‌شود
    بعد از 20 الی 30 دقیقه مصرف ماری جوانا، ضربان قلب فرد بین 20 تا 50 ضربه افزایش می‌یابد. همچنین براساس گزارش «موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر»، افزایش ضربان قلب می‌تواند 20 دقیقه تا 3 ساعت ادامه داشته باشد. تحقیقات جدید از ارتباط بین مصرف ماری جوانا و افزایش ریسک بیماری‌های قلبی خبر می‌دهد.
    در تسکین برخی از دردها موثر است
    این علف، حاوی کانابیدیول (CBD) نیز هست که تصور می‌شود عامل ایجاد حس سرخوشی ناشی از مصرف ماری جوانا توسط  این ماده شیمیایی صورت می‌گیرد و همچنین در درمان انواع خاصی از صرع در دوران کودکی کمک می‌کند.
    می‌تواند در کنترل حملات صرعی مفید باشد
    اخیرا دارویی به نام  "Epidiolex” که از مشتقات شاهدانه است، توانسته تاییدیه‌های لازم را از سازمان جهانی دارو و درمان دریافت کند که در کاهش تشنج و درمان نوع نادری از بیماری صرع در کودکان بسیار موثر است. یافته‌های جدید مطالعات بالینی در آوریل 2017 در آکادمی نورولوژی آمریکا، منتشر خواهد شد.
    باعث به هم خوردن تعادل بدن می‌شود
    مصرف ماری جوانا باعث کاهش تعادل می‌شود زیرا نیمکره‌های مغز را که در حفظ تعادل، هماهنگی کارها، واکنش‌ها، درک زمان و مسافرت، تصمیم‌گیری، هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها و هوشیاری نقش دارد، مختل می‌کند.
    باعث سرخی چشم‌ها می‌شود
    مصرف ماری جوانا باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و در نتیجه باعث قرمز شدن چشم‌های شما می‌شود.
    باعث افزایش شدید اشتها می‌شود
    بعد از مصرف سیگاری ماری جوانا میل به خوردن خوراکی زیاد شده و اشتهای فرد را افزایش می‌دهد. بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی، تعدادی از سلول‌های مغز  فعال شده و احساس سیری به ما  دست می‌دهد. اما  ظاهرا ماده‌ی روانگردان ماری جوانا باعث فعال شدن «سلول‌های سرکوبگر اشتها» شده و احساس گرسنگی می‌کنیم.
     تاثیر منفی روی حافظه‌ی کوتاه مدت دارد
    این ماده‌ی مخدر حافظه‌ی کوتاه مدت مغر را مختل کرده و باعث تغییر روش پردازش اطلاعت مغز می‌شود که هنوز دانشمندان دلیل این اتفاق را نمی‌دانند. با توجه به گزارش NASEM شواهد جدیدی نشان دهنده‌ی ارتباط بین مصرف شاهدانه و پیشرفت تحصیلی است، مخصوصا در رابطه با کسانی که از دوران بلوغ به‌طور منظم سیگار می‌کشیدند. نوجوانانی که طی 3 سال مداوم و هر روز ماریجوانا​ مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز از این ماده استفاده نکرده‌اند، حافظه بسیار ضعیف‌تری دارند.
    باعث افزایش خطر افسردگی می‌شود
    در مقایسه با افرادی که هرگز ماری‌جوانا مصرف نمی‌کردند، آن دسته از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا که به این ماده وابستگی نداشتند، 1.6 برابر بیشتر در خطر ابتلا به مرحله اول افسردگی ماژور قرار داشتند. مطالعه‌‌ی اخیر در هلند نشان می‌دهد که سیگار کشیدن علف هرز خطر ابتلا به افسردگی را در جوانانی که ژن سرتونین (serotonin gene) دارند، بالا می‌برد.
    خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد
    نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که استفاده از ماریجوانا علی‌رغم کاهش لحظه‌ای اضطراب، منجر به اسکیزوفرنی شدید می‌شود. محققان هنوز درباره اثرات مصرف ماری‌ جوانا خوشبین نیستند و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ماری‌جوانا در بین نوجوانان آنها را به شدت در معرض خطر اسکیزوفرنی قرار می‌دهد و مطالعه دیگری در این رابطه، تخریب شدید مغز به دلیل مصرف بیش از اندازه ماری ‌جوانا را تایید کرده است.
    باعث تغییرات خاصی از مغر می‌شود
    برخلاف الکل که هیچکدام از اتم‌هایش شبیه اتم‌های بدن شما نیستند؛ ماریجوانا حاوی مولکول‌هایی‌ است که بسیار شبیه مولکول‌های مغز ما هستند؛ کانابینوئیدها (Cannabinoids). این کانابینوئیدها انتقال دهنده‌های خاصی هستند که هنگام خستگی و توقف سلول‌های عصبی، آزاد می‌شوند.
    سلول‌های عصبی برای جلوگیری از یکسره شدن صدمات احتمالی به‌طور موقت غیر فعال می‌شوند. این کار مغز شما قادر می‌سازد تا عملکردی کنترل شده و آرام داشته باشد. اما کانابینوئیدها در قسمت‌هایی از مغز، این عملکردها را مختل می‌کنند. آنها زمان استراحت سلول‌های عصبی که هنوز فعال هستند را به‌هم زده و باعث می‌شوند افکار، تصورات و قدرت ادراک شما بالا رود.
    تاثیر بدی روی شش‌های بدن دارد
    دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا ماری جوانا به سرطان ریه مرتبط است یا خیر. اما این فرآیند، ریه‌های شما را تحریک می‌نماید، به همین دلیل است که افرادی که ماریجوانا را به‌طور منظم مصرف می‌کنند به احتمال زیاد دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی مرتبط با ریه مانند سرماخوردگی، درد قفسه سینه و عفونت ریه هستند.
    عملکرد برخی از ورزشکاران را بالا می‌برد
    برخی از وزرشکاران مخصوصا در ورزش‌های استقامتی و ماجراجویی می‌گویند که استفاده‌ی این علف، عملکرد ورزشی آنها را بالا می‌برد. این امر به دلیل وجود اثرات ضدالتهابی آن در تمرینات طولانی باعث ریکاوری ورزشکار می‌شود. بدون تحقیقات بیشتر نمی‌توان دلیل تاثیر این علف در بهبود مهارت‌های ورزشی را پیدا کرد.
    اثرات منفی در دوران بارداری دارد
    گزارش جدید NASEM نشان می‌دهد زنانی که در حین بارداری ماری جوانا مصرف می‌کنند، نوزادان آنها وزن بسیار کمی دارند.
     
    باقر رمزی باصر
    افتاده بپاخاسته

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۷۹۲۲ در تاریخ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۵۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0