سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری
معرفی شاعران معاصر
پر نشاط ترین اشعار
انتشار ویژه ناب
اعضای آنلاین
تبلیغات متنی
♪♫ صدای شاعران ♪♫
تقویم روز
شنبه 31 شهريور 1397
  • آغاز جنگ تحميلي، 1359 هـ ش - آغاز هفتة دفاع مقدس
12 محرم 1440
  • شهادت حضرت امام زين العابدين عليه السلام، 95 هـ ق
Saturday 22 Sep 2018
    انسان آزاد آفریده شده است اما همیشه در زنجیری است که خود بافته است. ژان ژاک روسو

    شنبه ۳۱ شهريور

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    شعر: رستاخیز کلمات
    ارسال شده توسط

    آرمین اسدزاد (الف)

    در تاریخ : يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۴:۰۳
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۵۷ | نظرات : ۲۷

    شعر حادثه‌ای است که در زبان روی می‌دهد و در حقیقت گوینده‌ی شعر با شعر خود، عملی در زبان انجام می‌دهد که خواننده میان زبان شعری او و زبان روزمره و عادی، تمایزی احساس می‌کند. این تمایز می‌تواند علل بسیاری داشته باشد:
    علل شناخته شده و علل ناشناخته.
    و اتفاقا شعر حقیقی، همان شعری است که علت تمایز آن از زبان مبتذل و معمول، در تمام ساحات، قابل تعلیل و تحلیل نیست.
    نمونه‌اش این شعر حافظ:
     
    زهد من با تو چه سنجد که به یغمای دلم
    مست و آشفته به خلوتگه راز آمده‌ای ؟
     
    شما نمی‌توانید بگویید، تمایز این زبان، از زبان مبتذل روزمره در توازن دو مصرع و برابری آنها با وزن "فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلات" است. و نیز نمی‌توانید بگویید، هماهنگی و تقارن قافیه‌های راز و ناز و ... در طول غزل دلیل این تمایز است و نیز نمی‌توانید کاربرد تک‌تک کلمات را که متمایز از زبان روزمره است، دلیل شعریت آن بدانید.
    ایماژ هم در این بیت هیچ نقشی ندارد که هیچ نکته‌ی عرفانی، فلسفی یا اجتماعی در آن نیست.
    و می‌بینید که هیچ استعاره، کنایه و تشبیهی هم در آن نیست و هر چه هست در نفس کاربرد زبان است.
     
    پس چیست وجه شعریت این بیت و وجه عدم‌شعریت بسیاری از ابیاتی که تمام این خصوصیات را دارند و شعر نیستند؟
     
    صورتگرایان روس، شعر را "رستاخیز کلمات" خوانده‌اند و درست به قلب هدف زده‌اند. البته پیش از آنها یکی از شعرای بزرگ خودمان نیز شعر را "رستاخیز کلمات" دانسته:
     
    بیدل! سخنم کارگه حشر معانی است
    چون غلغله‌ی صور قیامت، کلماتم!
     
    در زبان روزمره، کلمات طوری به کار می‌روند که اعتیادی و مرده‌اند و به هیچ روی توجه ما را جلب نمی‌کنند. ولی در شعر، این مردگان زندگی می‌یابند و چه بسا یک کلمه یا عبارت که در مرکز قرار می‌گیرد، سبب زندگی تمام کلمات دیگر می‌شود. مثل عبارت "چه سنجد؟" در شعر حافظ.
     
    اگر بپذیریم که مرز شعر و ناشعر، همین "رستاخیز کلمات" است، به این نتیجه خواهیم رسید که: چون رستاخیز کلمه‌ها و صورت تشخص یافتن انها در زبان، می‌تواند علل و صور بسیاری داشته باشد. پس شعر تعاریف متعددی از چشم‌اندازهای مختلف خواهد داشت و بدین گونه هر کسی از ظن خود، یار این مفهوم می‌شود.
     
    بی گمان شعر، خارج از زبان قابل تصور نیست و هر چه هست در تغییراتی است که در زبان روی می‌دهد. و آنچه مسلم است، اینست که علما و فلاسفه‌ی قدیم، بعضی از این قوانین را کشف کرده‌اند، و در عصر ما نیز، زبان‌شناسان بعضی دیگر از این قوانین را که پیچیده‌تر بوده‌اند مورد بررسی و توضیح قرار داده‌اند. اما با این همه، قسمت عمده‌ی این قوانین ناشناخته مانده‌اند تا نوابغ شعر، بدون آگاهی و استشعار، از آنها بهره ببرند.
     
     
    برگرفته از کتاب "موسیقی شعر" اثر "شفیعی کدکنی"
    تهیه و تلخیص: آرمین اسدزاد
     
     
    پ.ن: به همه‌ی دوستانی که قصد پیشرفت در شعر و شاعری را دارند، قویا پیشنهاد می‌کنم که از مجموع کتب دکتر "شفیعی کدکنی" که ادیب‌ترین استاد شعر و ادبیات معاصر هستند، این سه کتاب را به همین ترتیبی که در زیر آمده، مطالعه کنند:
    صور خیال در شعر فارسی
    موسیقی شعر
    رستاخیز کلمات
    هر چند مجموع این سه کتاب، حجمی حدود هزار و پانصد صفحه و قیمتی بالغ بر صد و بیست هزار تومان دارد، اما واقعا راهگشا هستند و بسیار ارزنده...

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۷۸۴۸ در تاریخ يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    صحبت  پارکی ( صُبی )
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۰:۱۰

    جناب آرمین عزیز
    بهرمند شدم
    شعر: بخش کات شده ی یک مناسبته که سره را از ناسره جدا می سازد...
    سلام
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۰۰
    ارسال پاسخ
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۰۱
    سلام آرمین عزیز
    عالی بود
    ممنون

    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
    شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۷:۴۱
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۴:۲۷
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    علی   صادقی
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۸
    سلام وعرض ادب

    دست شما درد نکند ...عالی ومفید.........

    ((زبان .البته کافی برای شعر ، نیست))

    ********************************

    انسان با زبان متمایز است .و بوسیلهء زبان . خود را نشان می دهد . محیط را ، تعریف می کند . زبان یعنی کاربرد .واژه برای تفهیم .
    برای بیان « من هستم » حالا به هر دلیل (من می اندیشم/ من شک می کنم /من عصیان می کنم/ من/.من./. ) و هر شعاری . بالاخره زبان لازم است
    زبان .البته کافی برای شعر ، نیست .شعر والتر از بیان شاعر است . اما تنها و برترین ابزار است . وقتی که گوهر نباشد .
    ما یک آرمان داریم .که هنوز ، بهترین شعر سروده نشده .برای همین ارزش زبان بالا می رود . چون ابزار است و تقویت ش لازم . زبان کمند است .
    پس بسراییم تا بسراییم آن شعر را . و انسان ، کمال جوست ،.و فطرتاً، چنین است . حالا نه اینکه بگوییم در فیزیک نمانید و بالاتر قد بکشید .
    نه. شعر، هرگز ! متافیزیک نبوده . چاخان کرده اند .شارلاتان های تاریخ و نمی شود .هم
    ولی اینکه در زبان عادت ماندن . شعر نیست . اینهم غلط است . هرکس گفته باشد . درست نیست . ما عادت و ابداع را زندگی می کنیم .
    [هنر در سنتز این دو است ]. .{ دیدن و داشتن الگو و بهتر ساختنش }
    هنر دیگر حافظ همین است .
    زیباترین مضامین حافظ ،ازشعرای معروف دیگرمانست.یابوضوح و اقراریا بی آن
    (هرچه مثال خواستید در پای هر شعرم که کامنتی بگذارید .برایتان ، مفصل مثال می اورم )
    اماچراحافظ برترین است؟ برای این که ان مصرع یابیت تخریب شده را، زیباتر ساخته گاه فقط یک واژه عوض شده
    شاعر ، چیزی را که ندیده اند . و او دیده . بیان می کند . حتی ، اگر در شعر شخص دیگری باشد .
    چرا اینهمه ! نُسخ با هم ، متفاوت اند ؟ . چون هرکس ، زیباترینی ، به نظرش امده . و تغییر داده
    تفییر را دقت بفرمایید . و درست ببینید ... در نگاه شاعر است نه در مشهودات .. . البته . مشهودات هم بنوبه خود .
    شما.طبیعت را ،دارید می بینید. ولی،شعرتان نمی آید(به قول جناب گوهری)
    چون ، راکد است . زلزله می شود . همه ، شاعر می شوند .
    یا ... دلبرتان کنارتان است . حال می کنید . و زندگی .. و شعری در کار نیست . اما قهر می کند . می رود . شعر تان ،گل می کند .
    شعر مال این تغییرات است . . در شب شعری گفتم .: اگر پای غزل ، گریه تون نگرفت . بلند شوید .بروید. شما اینکاره نیستید .
    تغییر در هوا در روحیه . . یعنی دیگر شدن و نوع دیگر دیدن . . فروغ می گوید : نیما فقط به من گفت : ببین .
    واین من هستم که دارم می بینم . نه دیگری . هرکس خودش هست .
    سهراب ، تفییرمکان عرش خدا را ، به زیر کاج گفت . یعنی : نزدیک شدن به دور دست ها . دیدنی خاص .
    مولوی که مثل سعدی ندید .
    واگر همه مثل هم ببینند . چه افتضاحی بار می آید در هنر . ...بگذریم تا جای سخن برسد در بعدی ها...
    . موسیقی کلام گوش نواز است . با لحن . آوا ها ، وزن .آهنگ و با سجع و قافیه و واج آرایی و..و..حاصل می شود

    قسمتی از مقاله ی
    \"محمد حسن صباغ کلات\"...................خدایش بیامرزاد ./
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۶:۳۶
    درودها به دوست خوبم جناب صادقی
    بسیار کار پسندیده‌ای کردید که این مقاله‌ی آموزنده از مرحوم کلات را آورده‌اید.
    ممنونم و دستمریزاد
    ارسال پاسخ
    لیلا باباخانی (سما الغزل )
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۴۷
    سلام برادر بزرگوارم
    بسیاااااار عالی
    سپاس از پست مفیدتان

    🌹🌹🌹🌹
    🌹🌹🌹
    🌹🌹
    🌹
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۰۰
    ارسال پاسخ
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    نیره ناصری نسب
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۵۱

    درود بر شما بزرگوار
    سپاس
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۰۰
    ارسال پاسخ
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    علی رفیعی(امید)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۱۹
    سلام جناب اسدزاد
    درود برادر بزرگوار
    مفید و موثر،موفق باشید
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۴
    درود بر شما جناب اسدزاد
    ممنون از راهنماییهاتون و معرفی کتابهای مفید
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۷:۰۵
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    حسن باقری(فانوس)
    شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۸
    درود برشما
    عالی وآموزنده
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۴:۲۸
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    حمید رفیعی راد (کوروش)
    شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۳۰
    درود آرمین عزیز
    چقدر کار خوبی کردید این پست رو گذاشتید، برای من که خیلی مفید بود و حتما این کتابها را که گفتید را خواهم خرید،و نیز سپاس از کامنت صادقی بزرگوار که خیلی ارادت دارم خدمت ایشان،.....و این که این زبان که می فرمایید،هر چه آهنگین تر و موسیقیایی تر باشه،بیشتر به دل می نشیند،حالا با فاعلاتن یا بی فاعلاتن.!
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۲۲:۴۲
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    اکبر رشنو
    يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۰:۳۹


    درود ها


    و شعر نقش فوق العاده ی واژه هاست

    دستمریزاد و
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۴
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    راد صادقي(حساس)
    يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۲۱:۳۶
    سلام استاد اسدزاده بزرگوار
    بسیار مطالب در خور توجه وارزشمندی را پست گذاشته اید
    بهره بردم ،دستمریزاد
    آرمین اسدزاد (الف)
    آرمین اسدزاد (الف)
    يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۲۳:۵۷
    سلام و سپاس
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی
    آموزش و نقد شعر
    نظرات
    مشاعره
    گفتگوی کارگاهی
    کاربران اشتراک دار
    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    ورود به کارگاهها
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.