سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری
معرفی شاعران معاصر
پر نشاط ترین اشعار
انتشار ویژه ناب
اعضای آنلاین
تبلیغات متنی
♪♫ صدای شاعران ♪♫
تقویم روز
دوشنبه 20 آذر 1396
  • شهادت آيت الله دستغيب سومين شهيد محراب به دست منافقان، 1360 هـ ش
24 ربيع الأول 1439
    Monday 11 Dec 2017
      مذهب خدمت بزرگي به عشق نمود زماني كه آن را گناه ناميد.!! آناتول فرانس

      دوشنبه ۲۰ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      شعر هایکو چیست؟
      ارسال شده توسط

      فریبا غضنفری (آرام)

      در تاریخ : سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۰۴:۰۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۳۳ | نظرات : ۱۷

      هایکو
       
      هايكو يك قالب شعری بسيار مشهور ژاپنی ست كه بيانی ست بسيار كوتاه از ذهنيت و ديدگاههای مردمان سرزمين آفتاب تابان به جهان هستی . اين ديدگاه ممكن است گاه آنقدر متمركز باشد كه در يك شكوفه ی گيلاس خلاصه شود و يا جهيدن غوكی در آب
      امروزه اغلب مردم جهان شعر ژاپن را با هايكو مي‌شناسند.
      هايكو شعري است 17 هجايي كه در سه سطر نوشته مي‌شود.
      سطر اول و سوم هركدام پنج هجا و سطر دوم هفت هجا دارند.
      هايكو نه وزن دارد و نه قافيه و آرايه‌هاي كلامي در آن به ندرت به كار مي‌رود.
      حدود دو هزار سال پيش هايكو جزئی از يك فرم شعري 31 هجايي به نام تانكا بود كه از دو بخش تشكيل مي‌شد و معمولا آن را شاعران به شيوه پرسش و پاسخ مي‌سرودند.
      بخش نخست تانكا 17 هجا دارد و بخش دوم آن 14 هجا. تانكا به معني شعر كوتاه است و در مقابل آن چوكا قرار دارد كه به معني شعر بلند است.
      در قرن شانزدهم ميلادي به تدريج بخش 17 هجايي تانكا مستقل شد و آن را هاكايي يا هايكو ناميدند.
      هر هایکو بخشی خاص به نام گیگو دارد که اشاره ای به فصل رنگ یا تصویری خاص است.
      هایکودر ذهن خواننده تصویری می نگارد که معمولآ همان مقصود شاعر است . هايكو را بايد بارها و بارها خواند ، زيرا اغلب در هر بار خواندن به كشف تعبير تازه يی می رسيم . . .
      در تاريخ ادبيات ژاپن چهار هايكوسرا بيش از ديگران نام برآورده‌اند: باشو, بوسون, ايسا, شيكي.
       
      قواعد نوشتن هایکو
      1. همیشه تعداد هجاهای هایکوی خود را بشمارید.
      2. هفده هجا را در یک سطر بنویسید.
      3. هفده هجا را در سه سطر بنویسید.
      4. هفده هجا را در سه بند به ترتیب پنج، هفت و پنج هجایی بنویسید. (قالب استاندارد ژاپنی)
      5. هفده یا کمتر از هفده هجا را در سه بند به ترتیب کوتاه، بلند و کوتاه بنویسید. (قالب رایج در زبانهای اروپایی)
      6. کل هایکو را با یک نفس باید بتوان خواند.
      7. از فصل واژه ها (کلماتی که به فصل خاصی از سال ارجاع می دهند استفاده کنید).
      بهارواژه: شکوفهٔ گیلاس
      تابستان‌واژه: کرم شب‌تاب
      پاییزواژه: خرمالو
      زمستان‌واژه: برف
      نوروزواژه: پایان سال،
      8. در پایان بند اول یا دوم (اما نه هردو) سکوت قرار دهید.
      9. هرگز اجازه ندهید که سه بند هایکوی شما پشت سر هم تشکیل یک جمله کامل بدهند.
      10. ترتیبی دهید که رابطه یا تقابل بندهای اول و دوم تنها پس از خواندن بند سوم مشخص شود.
      11. همیشه از زمان حال استفاده کنید و در مورد اینجا و اکنون بنویسید.
      12. استفاده از اسامی خاص و ضمایر شخصی را تا حد ممکن محدود کنید.
      13. تا جای ممکن از وجه استمراری استفاده نکنید.
      14. بد نیست اگر دو بند از سه بند شما (اول و دوم) ساختار نحوی یکسان داشته باشند.
      15. در مورد ترتیب تصاویری که هر یک از بندها به دست می هند فکر کنید. مثلا ابتدا یک منظره از دور، بعد بخشی از آن منظره از نزدیک تر و در نهایت یک کلوزآپ.
      16. لب مطلب را برای بند آخر نگه دارید.
      17. سعی کنید بند اول تا جای ممکن جذاب و گیرا باشد.
      18. همیشه فقط در مورد چیزهای معمولی، با روشی معمولی و با زبانی معمولی بنویسید.
      19. به مطالعه ذن بپردازید و بگذارید هایکوی شما مصداق روش بی کلام تصویرسازی باشد.
      20. ادیان و فلسفه های مختلف را مطالعه کنید و بگذارید اثر آنها در پس زمینه هایکوی شما انعکاس یابد.
      21. تنها از تصاویر عینی استفاده کنید.
      22. سعی کنید به سطوح چندگانه از معنا دست یابید. سطوح بیرونی شامل تصاویر عادی و در سطوح عمیق تر فلسفه حیات و جهان بینی شما.
      23. از تصاویری استفاده کنید که برانگیزاننده انزوای خودخواسته و فقر داوطلبانه باشند. (سابی)
      24. از تصاویری استفاده کنید که برانگیزاننده نوستالژی رمانتیک باشند. (وابی)
      25. تضادها را بیابید و در هایکوی خود به تصویر بکشید.
      26. از جناس و بازی با کلمات استفاده کنید.
      27. در مورد چیزهای ناممکن به شکلی معمولی صحبت کنید.
      28. از تصاویر تداعی گر معانی متعالی استفاده کنید (از جنگ و جنایت و مسائل جنسی صحبت نکنید)
      29. تنها از تصاویر مربوط به طبیعت استفاده کنید. (از اشاره مستقیم به مسائل انسانی خودداری کنید)
      30. عواطف انسانی را با اشاره به جنبه های مختلف طبیعت تداعی کنید.
      31. از هرگونه اشاره مستقیم به خود در هایکو اجتناب کنید.
      32. استفاده از علائم سجاوندی (نقطه، ویرگول، خط تیره و...) در هایکو مانعی ندارد.
      33. گاهی برای ایجاد ایهام از آوردن علائم سجاوندی خودداری کنید.
      34. قواعد نگارشی زبان خود را به طور کامل رعایت کنید.
      35. از آوردن قافیه پرهیز کنید.
      36. از آوردن اوزان غیرهجایی (مانند وزن های عروضی فارسی) خودداری کنید.
      37. از واج آرایی (تکرار آواهای مشابه در یک بند) استفاده کنید. (مثل تکرار «چ» در مصرع «سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند...»)
      38. از آواهای کلمات برای انعکاس دادن احساسات خود استفاده کنید.
      39. همیشه هایکوی خود را به یک اسم ختم کنید.
      40. از هر الهام و شهود آنی به عنوان نقطه آغازی برای خلق یک هایکو استفاده کنید.
      41. از آوردن فعل های زیاد خودداری کنید.
      42. هر جا که توانستید حروف اضافه را حذف کنید. (مانند از، در، به، با، بین، میان، روی و...)
      43. قیدها را حذف کنید.
      44. برای هر اسم بیش از یک معرف (توصیف کننده هایی مانند صفات و...) نیاورید.
      45. با هایکوی خود مثل شعر برخورد کنید. هایکو جمله زیبای روی کارت پستال نیست.
      46. هر هایکویی را که به ذهنتان رسید بنویسید. حتی بدترینشان را. زیرا می توانند الهام بخش آثاربهتر بعدی باشند
       
       
       
       
      چند هایکو :
       
       
      قزل آلایی بر می جهد
       
      ابرها در بستر رود
       
      حرکت می کنند
       
      (تونی تسورا)
       
      .............................
       
      در نسیم بهاری
       
      پیپ روشن می کند
       
      مرد محترم قایقران
       
      (باشو)
       
      ...........................
       
      از رودخانه ی تابستانی می گذرم
       
      با لذت
       
      صندل هایم در دست
       
      (بوسون)
       
      ..........................
       
      آه ای پروانه
       
      رؤیایت چیست
       
      وقت بال زدن
       
      ( چینو – نی)
       
      .........................
       
      روی ناقوس بزرگ
       
      پروانه ای می نشیند
       
      و می خوابد
       
      (بوسون )
       
      ........................
       
      ای شکارچی سنجاقک
       
      امروز او
       
      چقدر پرواز کرده بود ؟
       
      (چینو _نی )
       
      ..........................
       
      و چند هایکوواره از سید حسن حسینی :
       
      كاري از دست زنگ هاي انشا بر نمي آيد
       
      بچه ها
       
      لباس نو مي خواهند
       
      و تخم مرغ هاي رنگي !
       
      *
      *
      *
      بايد استفاده بهينه كرد
       
      از دل
       
      عشق كجاست؟؟
       
      *
      *
      *
      ملافه اي سفيد از برف
       
      روي نعش درازكشيده دشت
       
      زمستان به رحمت خدا پيوست !
       
      *
      *
      *
      آجيل ها و تقويم
       
      به بهار گواهي مي دهند
       
      اما در اين ميان
       
      تكليف بخاري
       
      روشن نيست!
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۷۳۷۳ در تاریخ سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۰۸:۲۹
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۴:۳۷
      🙏🙏💗💗🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۰۹:۴۲


      درود بانوی عزیزم
      خسته نباشید
      مممنون ازپست آموزنده تون


      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۴:۳۷
      درودها بانو جانم
      سپااااس 🙏🙏💗💗🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ ۱۷:۵۰
      درودوسپاس
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ ۲۱:۴۱
      درودها بزرگوار 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ ۱۹:۴۰
      سلام دوستان،
      عذرخواهی می کنم نمی دونستم فاصله خطوط اینقدر زیاده 🙈🙈🙈🙏🙏🙏
      نغمه احدی
      نغمه احدی
      دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ ۱۹:۵۳
      درود گلم
      ممنون از ارسال علاقمندی هایتان و باز نشر آموزنده و جالب آن
      بسیار آموختم بانو
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۴:۳۸
      درودها بانو
      سپاسگزارم 🙏🙏🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)
      مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۰:۵۲
      درود بر تو بانوی آرام
      چه قدر جالب
      من اصلا راجع به هایکو چیز خاصی نمی دانستم
      مطلب باارزشت راهنماییم کرد
      سپاس فراوان
      بانوی آرام
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۴:۳۹
      درودها مه ناز جانم،
      خوشحالم که پسندیدی و براتون مفید بوده
      سپااااس 🙏🙏😘😘💗💗🌹🌹
      ارسال پاسخ
      جواد مهدی پور
      جواد مهدی پور
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۸:۴۸
      درود بر بانو آرام گرانقدر

      بهره مند شدم از مطالب ارزشمندتان

      سر فراز باشید

      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ۲۱:۴۲
      سلام و عرض احترام بزرگوار
      بینهایت سپاسگزارم 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ۲۱:۱۴
      سلام خیلی عالی
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ۲۱:۴۳
      سلام بانو
      ممنونم 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      باقر رمزی ( باصر )
      باقر رمزی ( باصر )
      پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ۲۰:۴۴


      ممنونم
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ۱۳:۳۸
      سپاس از شما 🙏🙏🙏🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی
      آموزش و نقد شعر
      نظرات
      مشاعره
      کاربران اشتراک دار
      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.