سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 30 فروردين 1403
    10 شوال 1445
      Thursday 18 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۳۰ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ریتالین را لطفا جدی بگیرید
        ارسال شده توسط

        باقر رمزی ( باصر )

        در تاریخ : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۱۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۲۴ | نظرات : ۵

        نتیجه تصویری برای قرص
        خبرگزاری ایسنا: چندین ساعت متوالی بیدار ماندن و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کردن بهای گزافی پیدا کرده است، یک قرص ریتالین ناقابل عوارض بسیاری دارد که اکثر مصرف کنندگانش از آن بی خبرند.
        گزارش‌های متعددی وجود دارد که برخی از دانشجویان بدون آگاهی از اثرات زیانبار ریتالین، چند سالی است که برای بیدار ماندن در شب‌های امتحان به یک قرص پناه آورده‌اند
        "علی" دانشجوی مکانیک است، به طور مستقیم از مصرف خود صحبتی نمی‌کند، وی مصرف قرص ریتالین در میان دانشجویان را مترادف دوپینگ ورزشی می‌داند و می‌گوید: از دوستان دانشجوی من کسانی هستند که فقط با مصرف قرص ریتالین می‌توانند امتحان بدهند و در غیر اینصورت دچار اضطراب شدیدی می‌شوند.
        وی ادامه می‌دهد: مخصوصا دانشجویان رشته‌های سخت برای تمرکز کردن، بیشتر به سراغ این قرص‌ها می‌رود.
        وی با زبان طنز اضافه می‌کند: کل ایام تحصیل لای جلد کتاب را هم باز نمی‌کنیم و در آخر با یک قرص سر و ته امتحانات را هم می‌آوریم.
        به سراغ دانشجویان خوابگاهی یکی از دانشگاه‌های استان می‌روم، این روزها ایام به اصطلاح فرجه‌ای امتحانات دانشگاهی آغاز شده است.
        "نیاز"، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است، وی درباره‌ی قرص ریتالین اطلاعات کافی داشته و می گوید: به یاد ندارد در فضای دانشگاهی برنامه‌های خاصی در جهت روشن سازی دانشجویان از عواقب مصرف این قرص اجرا شده باشد.
        وی تاکید می‌کند: از طرف دوستانم پیشنهادهای زیادی برای مصرف قرص ریتالین داشته ام، از عواقب مصرف این قرص می‌ترسم و بارها به دوستانم توصیه می‌کنم به هیچ وجه سراغ این دارو نروند.
        نیاز یکی از دوستانش را معرفی می‌کند، که دو بار این قرص را مصرف کرده است، "عاطفه" 22 ساله است، وی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: من زمان کنکورم ، یک یا دو تا قرص با دوز نصف مصرف کردم ولی در آن موقع تاثیر چندانی ندیدم و خوشبختانه بعد از آن دیگر استفاده نکردم!
        از وی می پرسم به چه شکل اقدام به تهیه ی قرص کردی؟ می‌گوید: فرزند بیش فعال یکی از خویشاوندان مادری اش برای درمان بیماری فرزند خود با تجویز پزشک از این دارو استفاده می‌کند و وی از این طریق قرص‌ها را تهیه کرده است.
        وی اضافه می‌کند: البته هم اکنون از چند نفر شنیده ام که تهیه این قرص ها سخت نیست و به راحتی بین دانشجویان رد و بدل می‌شود، به نشانه های نارکولپسی و برخی از مبتلایان به افسردگی تجویز می‌شود.
        آمار استفاده از ترامادول و ریتالین در بین جوانان، موجب بروز نگرانی‌هایی شده است
        دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در این خصوص به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه آمار استفاده از ترامادول و ریتالین در بین جوانان، موجب بروز نگرانی‌هایی شده است، کنترل این معضل اجتماعی ورود جدی خانواده‌ها در بحث آگاه سازی و پیشگیری را طلب می‌کند.
        محمد علی نصرتی با رد این ادعا که قرص‌هایی چون ترامادول و ریتالین اعتیادآور نیستند، می‌افزاید: سیگار و قلیان و ترامادول و ریتالین به عنوان مواد مخدر دروازه‌ای نامیده و افزایش مصرف این مواد موجب بروز صدمات جدی به شخص مصرف کننده می‌شوند.
        وی با اشاره به عوارض و پیامدهای مصرف مواد محرک و روانگردان‌ها خاطرنشان می‌کند: تبلیغات فریبنده ای در خصوص روانگردان‌ها ‏در محیط‌های زنانه همچون آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی انجام می‌شود، تولیدکنندگان و فروشندگان این مواد مواردی مانند مصرف این مواد برای رفع افسردگی، لاغری، ‏حفظ تناسب اندام، ایجاد انرژی و مقابله با چین و چروک پوست و ... را به دروغ مطرح می‌کنند و متاسفانه برخی از خانم‌ها تحت تاثیر این تبلیغات به ‏مصرف شیشه و دیگر محرکها روی آورده و بعد از مدت کمی کاملا به آن وابسته می شوند.‏
        وی می افزاید: همه باید در مورد اعتیاد آگاهی های لازم کسب کرده و راه‌های پیشگیری از آن را به عنوان ‏مهارت‌های زندگی فرا گیرند زیرا بسیاری از خانواده‌ها اطلاع کافی در خصوص مواد مخدر اعتیاد ندارند، عدم آگاهی ‏خانواده ها از موادمخدر جدید و نحوه استعمال آنها باعث شده تا خانواده‌ها دیر به اعتیاد فرزندانشان پی ببرند.‏
        وی مدیریت وزارت بهداشت در خصوص اعمال محدودیت‌های فروش قرص ریتالین را مثبت قلمداد کرده و می‌گوید: آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص مضرات این قرص‌ها نیز نقش موثری در پیشگیری افزایش مصرف این قرص‌ها دارد.
        قرص ریتالین فقط با نسخه ی پزشک و با تکمیل پرونده فرد بیمار ارائه می‌شود
        دکتر احمد میرزازاده، کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص این قرص می‌گوید: متیل فنیدات که بیشتر به نام تجاری آن ریتالین (Ritalin) شناخته می‌شود از مشتقات گروه آمفتامین‌ها است که برای درمان بیش فعالی استفاده می‌شود.
        وی اضافه می‌کند: از این دارو همچنین در درمان خواب آلودگی مزمن در میان افراد میانسال و کهنسال نیز استفاده می‌شود.
        وی با بیان اینکه اگر دارو بیش از اندازه مصرف شود، باعث افزایش فشار خون و حتی سکته های مغزی می‌شود، گفت: ریتالین دارویی است که توسط پزشکان و برای درمان برخی مشکلات تجویز می‌شود، مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و مثل دیگر مواد مخدر نیستند، در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد.. بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از کراک، هروئین و سایر مواد مخدر است.
        وی با تاکید بر اینکه در استان آذربایجان‌شرقی، نظارت بسیار جدی بر روی نحوه توزیع این داروها در داروخانه‌ها اعمال می‌شود، می‌گوید: این دارو به راحتی در اختیار هیچ بیماری قرار گرفته نمی‌شود، اینکه یک دانشجویی بتواند این قرص را از داروخانه تهیه کند، حرف ناصحیحی است.
        وی اضافه می‌کند: فروش قرص ریتالین تنها در حدود 12 داروخانه‌ی معتبر و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام می‌گیرد.
        میرزازاده می‌گوید: قرص ریتالین فقط با نسخه ی پزشک و با تکمیل پرونده فرد بیمار ارائه می‌شود، نظارت در حدی است که اگر فرد مصرف کننده بعد از اتمام دوره درمان خود پوکه‌های قرص ریتالین را تحویل داروخانه ندهد، قرص به او تعلق نمی‌گیرد.
        وی خاطرنشان می‌کند: ریتالین، یک داروی محرک عصبی است که فقط با تجویز متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکی و کودکان برای بیماران باید استفاده شود.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۷۰۶۹ در تاریخ سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۱۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۵۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود استاد
        وخسته نباشی خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        علیرضا کاشی پور محمدی
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۴۷
        خندانک خندانک خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۷:۱۶
        درود بر شما و سپاس خندانک خندانک
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۰۷
        خندانک خندانک خندانک
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        لیلا باباخانی (سما الغزل )
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۵۷
        بسیار عالی خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0