سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      اسرار ترشح: چیزهایی که درباره جرم گوش نمی‌دانستید
      ارسال شده توسط

      احمدی زاده(ملحق)

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۱۷:۰۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۵۰ | نظرات : ۹

      جرم گوش چیزی است که بیشتر ما ترجیح می‌دهیم در حضور دیگران از آن حرف نزنیم.
      مثل سایر ترشحات، اغلب در خلوت به سراغش می‌رویم اما همچنان برای بسیاری جذابیت‌های خودش را دارد.
      در گذشته از آن به عنوان مرهم زخم و مسکنی برای زخم‌های عمیق استفاده می‌کردند.
      اما جرم گوش کارایی بیشتری دارد. تحقیقات نشان داده که جرم گوش می تواند نشان دهنده افزایش تدریجی آلودگی در بدن باشد، و حتی می تواند برای تشخیص بعضی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
      در اینجا به پنج نکته در مورد جرم گوش اشاره می‌کنیم که احتمالا نمی دانستید.
      جرم گوش چگونه بیرون می‌آید
      سلول‌های درون کانال گوش، سلول های خاصی در بدن انسان هستند که حرکت می کنند. پروفسور شکیل سعید از بیمارستان گوش و حلق و بینی ملی سلطنتی لندن می گوید "شما می توانید یک قطره جوهر در گوش بگذارید و در طی چند هفته شاهد حرکت کردنش باشید، حرکتی که توسط سلول‌ها انجام می‌شود"
      اگر این اتفاق نیفتد، کانال کور و کوچک گوش پر خواهد شد از سلول های مرده‌ای که در جریان پوست انداختن تولید می شوند.
      این حرکت همچنین جرم گوش را که توسط غده‌های تغییر یافته عرق تولید شده، بیرون می راند ( این غده ها کانال گوش را پوشانده‌اند ) . گفته می‌شود که حرکت های معمول آرواره هنگام خوردن و صحبت کردن، به این حرکت کمک می کنند.
      پروفسور سعید دریافته که جرم گوش گاهی با بالا رفتن سن تیره‌تر می شود و درآن دسته از مردان که گوش هایشان با زیاد شدن سن پرموتر می‌شود بعضا جرم گوش در جنگلی از مو گرفتار می‌شود.
      جرم گوش خاصیت میکروب‌کشی دارد
      جرم گوش حاوی مومی روغنی و کراتینوسیت‌ها- سلول‌های مرده است. مابقی آن ، ترکیبی از مواد متفاوت است.
      حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ از غده‌ها، پتیدهای ضد میکروب تولید می کنند و همزمان غده های چربی نزدیک سلول های مو به این مخلوط الکلی، یک ماده چرب به نام اسکوالین (squalene)، کلسترول و تری گلیسرید اضافه می کنند.
      میزان ترشح جرم گوش میان مرد و زن، یا پیر و جوان چندان تفاوتی ندارد، اما در یک تحقیق کوچک نشان داده شده که میزان تری گلیسرید آن بین ماه های نوامبر و ژوئیه کمتر می شود.
      جرم گوش همچنین حاوی آنزیم ضد باکتری لیزوزم است که می تواند دیوارهای باکتری سلول را از بین ببرد. بعضی محققان به این موضوع اعتقاد چندانی ندارند و می‌گویند این بهترین محیط برای رشد باکتری است.
      به ریشه خانوادگی شما بستگی دارد
      بر اساس تحقیق دانشمندان موسسه مونل در فلیپین، گوش مردم آسیا جرم متفاوتی نسبت به غیرآسیایی‌ها تولید می کند. کروموزوم ۱۶ محل ژن "خشک" و "تر" برای جرم گوش است، که در آن ژن تر غالب است.
      یک تغییر کوچک در ژن ABCC۱۱ هم به نوع خشک جرم گوش مربوط است و هم باعث کاهش بوی زیربغل در افراد چینی، ژاپنی و کره ای شده است.
      تحقیق آمریکایی تمرکز ۱۲ ترکیب ناپایدار در جرم گوش را در گروهی مرکب از مردان سفید پوست و از شرق آسیا اندازه گرفته است.در ۱۱ نمونه از ۱۲ مورد جرم گوش سفیدپوستان، مقدار بیشتری از ترکیبات دارای بو داشت.
      کیت پریج از موسسه مونل می گوید تحقیق آنها در مورد بوی جرم گوش اولین قدم اول برای فهمیدن این موضوع است که آیا می‌شود ازآن برای تشخیص بیماری استفاده کرد یا نه.
      این موسسه در مورد یک اختلال ژنتیکی نادر به نام بیماریmaple syrup urine تحقیق می کند که توسط بوی جرم گوش به راحتی قابل تشخیص است. نمونه‌برداری از گوش بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از انجام تست ژنتیک است.
      دکتر پریج می‌داند که تخصص او ممکن است عجیب به نظر بیاید. او می گوید "وقتی به کسی می‌گویم که روی بوی بدن کار می‌کنم، می‌خندد اما وقتی برایشان اهمیت موضوع را توضیح میدهم یا می گویم چقدر اطلاعات می تواند از طریق اینگونه تحقیقات بدست بیاید، اغلب دلیل کارم را می‌فهمند."
      یک مکنده به جای سرنگ شستشوی گوش می تواند به تمیز کردنش کمک کند
      کری رابرتز حدود ۴۰ سال دارد. او مشکل جرم گوش دارد و چندین بار پیش پزشک عمومی گوشش را شستشو داده، روغن داغ را امتحان کرده ولی در نهایت هر دو گوشش گرفته است.
      خانم رابرتز تصمیم گرفت که با پرداخت هزینه ، روش درمان مایکرو ساکشن micro-suction را امتحان کند، که در آن کانال گوش را با مکنده ظریفی تمیز می کنند.
      پروفسور سعید این روش را به شستشوی گوش با سرنگ ترجیح می دهد. او می گوید "با روش شستشوی گوش با سرنگ، شما چشم بسته جلو می روید و چیزی زیر نگاه مستقیم شما نیست. اگر از آب استفاده می کنید، آب باید از جرم بگذرد و هنگام بیرون آمدن، جرم را با خودش برگرداند. اگر راهی نباشد، آب نمی تواند عبور کند و نمی توان با زور عبورش داد. آسیب رساندن به پرده گوش در هنگام شستشوی گوش با سرنگ چیز رایجی نیست، اما اتفاق می افتد".
      در روش مایکرو-ساکشن، در تمام مراحل شما با میکروسکوپ داخل کانال گوش را می بینید.
      کری گفت که این فرآیند "بی درد، کمی با سر و صدا و بسیار سریع" انجام می شود. او اضافه می کند "احساسش شبیه زمانی است که در دندانپزشکی لوله مکش آب در دهان شما است، ولی در اینجا لوله در گوش شماست. این روش معجزه آساست.
      کری به روش تازه اعتقاد پیدا کرده. او می گوید "من از این به بعد هربار برای معالجه خواهم رفت. خیلی از روش شستشوی گوش با سرنگ بهتر است و من بعد از انجام کار ، احساس سرگیجه و ضعف ندارم، این روش خیلی سریع تر است و مجبور نیستم یک هفته با روغن زیتون وقت تلف کنم".
      چرک گوش می تواند دستگاه کنترل آلودگی باشد
      جرم گوش مانند بسیار از ترشحات بدن، می تواند نشانه وجود سموم خاصی در بدن مانند فلزات سنگین باشد. اما جای عجیبی برای معاینه است و از یک آزمایش خون ساده قابل اعتمادتر نیست.
      تعداد کمی از اختلالات گوارشی روی جرم گوش تاثیر می گذارد. برجسته ترین دستاورد علمی در مورد جرم گوش در سالهای اخیر، جرم ۲۴ سانتی متری است که در گوش یک نهنگ آبی پیدا شده بود.
      برخلاف انسان که جرم گوش و سلول های مرده خود را بیرون می ریزد، نهنگ جرم گوش خود را نگه می دارد. این جرم وقایع زندگی نهنگ را ثبت می کند مانند حلقه های درخت که فصول خشک و مرطوب را در طول عمرش نشان می دهد.
      جرم گوش توسط ساشا اوشنکو، محقق محیط زیست در دانشگاه بایلور در ایالت تگزاس، بررسی شده است. او و تیمش دریافتند که در طول زندگی یک نهنگ نر ۱۲ ساله، او با ۱۶ آلاینده سمی از جمله سم کشنده مواجه شده است.
      او در سال اول زندگی بیش از هر زمان دیگر، در معرض آلاینده‌ها بوده است. به این معنی که احتمالا سموم از مادر به جنین یا از شیر به نوزاد منتقل شده‌اند
      در سن بلوغ میزان زیادی از از هورمون استرس کورتیزول در جرم گوش نهنگ دیده می‌شد. سنی که در آن اولویت برای نهنگ، رقابت برای یافتن جفت بوده است.
        نویسنده پائولا مک‌گراث

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۶۴۵۲ در تاریخ چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۱۷:۰۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0