سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
    17 شوال 1445
      Thursday 25 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۶ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش التفات
        ارسال شده توسط

        احمدی زاده(ملحق)

        در تاریخ : پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۰۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۵۳ | نظرات : ۸

        التفات در اصطلاح بدیع ، آن است که جهت سخن در اثنای آن تغیر کند و یکی از عناصر خطاب و غیبت و تکلم ، به عنصری دیگر درآید . بنابراین با توجه به این سه عنصر ، التفات به انواع زیر تقسیم می شود: 
        ۱-التفات از غایب به مخاطب . مانند بیت زیر :
        مه است این یا فلک یا آدمیزاد؟
        تویی یا آفتاب عالم افروز؟
        ۲-التفات از غایب به متکلم . مانند بیت زیر:
        چون جامه ها به وقت مصیبت سیه کنند
        من موی از مصیبت پیری کنم سیاه
        ۳-التفات از متکلم به مخاطب . مانند بیت زیر:
        ما را جگر به تیر فراق تو خسته شد
        ای صبر ! بر فراق بتان سخت جوشنی
        ۴-التفات از متکلم به غایب . مانند بیت زیر:
        گر یک نفس فراق تو اندیشه کردمی
        گشتی ز بیم هجر ، دل و جان من فگار
        ۵-التفات از مخاطب به متکلم . مانند بیت:
        کاش من از تو برستمی به سلامت
        ای فسوسا ! کجا توانم رستن؟
        ۶-التفات از مخاطب به غایب . مانند بیت زیر:
        فدای جان تو گر جان من طمع داری
        غلام حلقه به گوش آن کند که فرمایند
        نوع دیگر التفات ، عوض کردن جهت کلام یا آوردن جمله ای متناسب با سیاق کلام در دعا یا تمثیل یا تاکید است ،جمله ای که در واقع متمم جمله های پیشین باشد:
        ۱-التفات در دعا.مانند بیت زیر:
        هست امیدم که خاک پای تو باشم
        بار خدایا ! بدین امید رسانم
        ۲-التفات در تمثیل . مانند بیت زیر:
        سعدیا ! نامت بهرندی در جهان افسانه شد
        از چه می ترسی دگر ؟ بعد از سیاهی رنگ نیست
        ۳-التفات در تاکید . مانند بیت زیر:
        زمانه پندی آزادوار داد مرا
        زمانه را چو نکو بنگری ، همه چند است

        ادب ستان شعر و هنر

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۹۹۰ در تاریخ پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۰۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0