سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    آسیب های مغزی ناشی از مصرف شیشه (مت - آمفتامین)
    ارسال شده توسط

    باقر رمزی ( باصر )

    در تاریخ : جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۹:۲۵
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۶۹ | نظرات : ۰

     
    مصرف مواد محرک از جمله شیشه باعث ایجاد تغییرات و آسیبهایی در مغز انسان می شود که این تغییرات مغزی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:
    1- تغییر مدارهای مغزی و ایجاد وابستگی و اجبار به مصرف مواد:
    مدارهایی در مغز انسان وجود دارند که بطور طبیعی او را وادار به خوردن، آشامیدن و رفتارهای جنسی می­نمایند. شیشه این مدارها را در کنترل خود می­گیرد و باعث می­شود فرد مصرف­کننده یک "ولع غیر قابل کنترل" و یک "اجبار شدید برای مصرف" به سمت این ماده محرک پیدا نماید.
    2- تخریب سیستم­های تولید انرژی و انگیزه در مغز:
    افراد مصرف­کننده شیشه اگرچه در ابتدای مصرف، احساس انرژی، توان روحی و انگیزه را بالا می­نماید اما پس از مدتی فعالیت بیش از اندازه سیستم­های تولید انرژی و انگیزه در مغز موجب تخریب این سیستم­ها (سامانه­ها) می­گردد. در این شرایط فرد مصرف­کننده احساس می­کند بدون مصرف شیشه، توان و انگیزه انجام هیچ کاری را ندارد.
     
    3- اختلال در سیستم­های مغزی درک واقعیت:
    فرد مصرف­کننده شیشه ممکن است چیزهایی ببیند (برای مثال فردی که از پشت او را تعقیب می­کند) یا بشنود (برای مثال صدای همسایه­ها که بر ضد او توطئه می­کنند) که در واقع وجود خارجی یا حقیقت ندارند. علت این اختلال در ادراک (توهم) یا وجود باورهای غیر واقعی (هذیان) آسیب به نواحی مغزی تشخیص­دهنده واقعیت در فرد مصرف­کننده می­باشند.
    4- آسیب به توانمندی­ها و پردازشهای مغزی:
    مصرف شیشه می‌تواند با ایجاد آسیب در سلولهای مغزی منجر به تخریب توانمندی­های مغزی شود این آسیب می‌تواند با علائم زیر بروز پیدا كند:
    • اختلال در حافظه: آسیبهای مغزی ناشی از مصرف شیشه می‌تواند منجر به اختلال در حافظه بخصوص در مورد وقایع نزدیك شود. برای مثال ممكن است به یاد نیاورد كه دیروز به چه كسی چك داده‌است یا مقدار این چك چقدر بوده است، یا حتی دیروز نهار چه خورده­است، در این شرایط ممكن است فرد فراموش كند كه وسایل خود را كجا گذاشته‌است و بعضی از صبح‌ها مدتی را صرف پیدا كردن سویچ ماشین خود نماید.
    • اختلال در توجه: انسان به طور طبیعی می‌تواند توجه خود را روی وقایع مختلف اطراف خود متمركز كند یا آن كه درآنِ واحد به چند موضوع مختلف توجه نماید. برای مثال در حین رانندگی علاوه بر توجه به جاده با موبایل صحبت كند و چیزی هم بخورد! مصرف شیشه باعث می‌شود ضمن كاهش قدرت توجه، جابجایی این توجه بین وقایع مختلف پیرامونی نیز سخت شود. به همین دلیل ممكن است توجه فرد مصرف­کننده مدتی طولانی درگیر گوشی موبایل یا اجزاء یك وسیله الكترونیك مانند دستگاه ضبط صوت خانه شود. در این شرایط اصطلاحاً گفته می­شود که فرد روی موضوع خاصی "کلید" کرده است.
    • اختلال در برنامه‌ریزی: لازمه بسیاری از كارهای اقتصادی، برنامه‌ریزی برای روزها و هفته‌های بعد و اجرای این برنامه‌ها است. برای مثال فرد برنامه‌ریزی می‌كند كه فردا فلان مدل موبایل را به تعداد 100 عدد بخرد و روز بعد آنها را به آقای احمدی بفروشد. مصرف شیشه با ایجاد تخریب در نواحی جلویی مغز، امكان برنامه‌ریزی و اجرای مرحله ‌به مرحله برنامه‌ها را از مصرف‌كنندگان می‌گیرد.
    مجموعه این اختلالات مغزی عموماً باعث می‌شود فرد مصرف‌كننده شیشه بعد از چند سال دیگر نتواند فعالیت اقتصادی و شغلی خود را ادامه دهد وقتی دچار ورشكستگی گردد. پس در یک جمع­بندی می­توان گفت اجبار به ادامه مصرف، حالتهای هذیان و توهم و همچنین ضعف و كمبود انرژی همراه با بیماری اعتیاد به شیشه همگی از تخریبهای مغزی ناشی می‌شوند.
    با وجود همه این عوارض و خبرهای بد، خبر خوبی نیز برای شما وجود دارد. در صورت حذف شیشه از بدن، اجرای برنامه­های درمانی اختصاصی تغذیه صحیح و تمرینهای مغزی مناسب، این آسیبها می‌توانند ترمیم گردند و امكان ادامه زندگی فعال و مفید را برای شما ایجاد نمایند. اما اصطلاح هر یک از این چهار نوع اختلال مغزی عمده نیازمند نوع خاصی از مداخلات درمانی است. یکی از علل اصلی عدم موفقیت درمان اعتیاد به شیشه در بسیاری از مراکز درمانی عدم توجه به ابعاد مختلف این بیماری و انجام برنامه­ریزی­های درمانی اختصاصی برای هر کدام از این مشکلات می­باشد. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد برای مثال به روشهای درمانی نوع چهارم آسیبها، یا آسیب به توانمندی­های مغزی اشاراتی بنماییم. توانمندیهای مغزی بیماران مصرف­کننده شیشه با انجام تمرینات مناسب قابل بازگشت می­باشند.اما این مساله را که این تمرینهای مناسب، كه اصطلاحاً «بازتوانی مغزی» نامیده می‌شوند چگونه اجرا می‌گردند را می توانید در تایپیک « چگونه توان مغزی از دست رفته در اثر مصرف شیشه (مت آمفتامین) را بازسازی کنیم؟ » دنبال بفرمایید.
    باقر رمزی باصر
    افتاده بپا خاسته

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۵۴۴۹ در تاریخ جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۹:۲۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید
    ۲ شاعر این مطلب را خوانده اند

    حسین راستگو

    ،

    محمد صادقی راد

    نقدها و نظرات
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0