سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
    17 شوال 1445
      Thursday 25 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۶ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        64 سال پس از صادق هدایت
        ارسال شده توسط

        علیرضا آیت اللهی

        در تاریخ : دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ۱۴:۰۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۸۱ | نظرات : ۱۷

        19 فروردین

        64 سال پس از صادق هدایت
         
        بخشی از میز گرد ی در سال1351 :
        ......
        استاد پروبن گنابادی : در مورد لباس مثل سایرین بود و خصوصیتی برای خودش قائل نمی شد . نمی خواست طوری رفتار کند که جلب توجٌه کند . از انگشت نما شدن متنفر بود و  گمنامی را دوست داشت . شهرت بعد از مرگش را هم مدیون مخالفینی است که خواسته اند او را بد معرفی کنند . امٌا همین باعث شده است که مردم کنجکاو در پی حقیقت برآیند و صادق را به آنگونه که هست بشناسند ؛ پوشاک او پاکیزه و ساده بود و محدود .
        امٌا در اینکه در کنار محاسن تمدن ماشینی معایبی هم وجود دارد شکٌی نیست  . محاسن صنعت و تمدن ماشینی را کسی نمی تواند منکر شود . در این مورد به فکر سلب آسایش و گرفتار شدن بشر است . مطرح کردن محسنات طبیعت و مضرٌات ماشینیسم از طرف هدایت نیز به این علٌت است که شاید راهی برای از بین بردن گرفتاری های صنعتی پیدا شود .
        آیت اللهی : باز هم موضوع بر سر دید خاصٌی است که او نسبت به مسائل اجتماعی داشته است ؛ نهاد ها را به نقد نشسته است و دست از پرستش بی چون و چرای آنها شسته ؛ خواه صنعت باشد ، خواه خانواده  و خواه مذهب و این باعث شده است که به جای منتقد و مصلح  ، به او لقب دشمن و مخالف را بدهند : مخالف صنعت ، مخالف خانواده و مخالف مذهب .
        در مطالب مذهبی ، فرضا" در « آفرینگان » بدانگونه نیست که بخواهد همه چیز را انکار کند ؛ هرگز . بلکه برزخ را در زمان می بیند و نه در مکان . می بینیم که مذاهب موجود نیز بالاتفاق به دوره های جداگانه زندگی برای روح و حلول آن معتقدند .منتهی عیب اینجاست که هدایت از مذهبی به معنی واقعی آن صحبت می کند که با خواست قشری مذهبانِ پیرایه چسبان منافات دارد . عالم نمایان مذهبی – که شتر را گم کرده اند و پی افسارش می گردند – در فهم گفتار هدایت میمانند و قضاوتشان در مقابل او کودکانه است . عقیده ای است که بشر در مقابل طبیعت عاجز است چه رسد به ماوراء آن . مگر خودشان نمی گویند که طبیعت ساخته خداست و برتر از مخلوق خدا پیدا نمی شود ؟ مگر حکمی آمده که برزخ و دنیائی دیگر که آخرت باشد و...و... همه مقیٌد به مکان هستند و آنهم بهشت با جهنمی که بدین ترتیب لابد در چند فرسخی این دنیا واقع شده !!! ؟ .
        ------
        آیت اللهی در 17 فروردین 1394 : مقابله ضمنی صادق هدایت با فرامین شاه اسماعیل صفوی به بهانه ی دین ، و نیز مذهب آغشته به خرافات و غرق در آن نزد عوام ، آن زمان است ؛ در زمان تحصیل وی حتی یک کتاب که در باره « مکتب اصولی » هم اکنون حاکم بر ایران ، به فارسی نوشته شده باشد و در دسترس عموم مردم قرار گرفته باشد را نیافته ایم .  
        برای مشاهده تمام مطلب ، لطفا" نگاه کنید به :

        http://alirezaayatollahi.persianblog.ir/ 
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۳۲۲ در تاریخ دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ۱۴:۰۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0