سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 30 فروردين 1403
    10 شوال 1445
      Thursday 18 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۳۰ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مرگ های سیاه شیشه ای قسمت اول
        ارسال شده توسط

        باقر رمزی ( باصر )

        در تاریخ : دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ۱۴:۰۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۹۰ | نظرات : ۴

         
        مرگ های سیاه شیشه ای
        چپق چاق کردن و پک های تکراری و عمیق پیرمردهای قدیم هنوز در ذهن بسیاری از ما زنده است، همان چیق های گلی که مثل کارخانه های زغال سنگ و کوره های آجر پزی با سوخت نفت سیاه ،دود می کرد.
        به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا دود این چیق ها برای هیچ کس ریه نمی گذاشت، آنقدر دود از دور لب ها و لپ های پیرمردها بیرون می زد که برخی از آن خدابیامرزها سبیل شان هم زرد و بدرنگ شده بود.
        انگار این پیرمردها نشسته بودند بر آفتاب کنار دیوار کاهگلی تا سبیل شان را دود داده باشند و بعد از این چیق ها، روزگار سیگار و سیگارت ها و قلیان و مشتی ذغال رو سیاه و تنباکو فرارسیده بود.
        پیرمردها برای پیچیدن سیگار یا همان پیچستونی، پشت شان را به جوانان می کردند، تا آنها یاد نگیرند، بعد توتون را درون کاغذی نازک بار می زدند، با نوک زبان و خیس کردن کاغذ سیگار برای لول کردن و روشن کردن آن، ریه های خود را پردود می کردند.
        کم کم در این دود بازی ها،پای کندر و دود مخدر هم به میان آمد و شیره و تریاک با چای پر رنگ همراه با نبات داغ،یکی از کشیدنی ها این پیرمردها شد که بر دیوارهای کاهگی عصرها تکیه می زدند.
        زمانی بعد ، همین سیگار و قلیان و دود و دم و زهری ماری جایی در بین جوانان برای خود باز کردند، تا این که واژه معتاد، سیخ و سنگی و منقلی نیز به عزا و عروسی تعدادی از خانواده های کشیده شد.
        یونانیان باستان، همواره گل خشخاش را فرستاده و ارمغان ˈمروفرˈ (Morfer) خدای خیال و رویا می پنداشتند و بعدها واژه ˈمروفینˈ (مورفین) نیز از در بین جوامع بشری از همین نام ، منتشر شد.
        از این روز بود که در دوران رژیم پهلوی ، در دوره ای اطبای سنتی ، شیره تریاک را تنها برای درمان برخی آلام افراد تجویز می کردند.
        تریاک خام یا تریاک طبیعی به صورت گلوله ای،چانه ای، قرص، قالبی، آجری و حتی به صورت پودر عرضه شده و در دوره ای نیز برای تسکین درد آن را همانند مصریان باستان به شکل مایع در می آوردند.
        در دوران قاجار و طاغوت پهلوی، شیره کش خانه هایی راه اندازی شد تا مردم را به سمت لذت های آنی دنیوی سوق دهند و حتی برای مردم نیز ˈسهمیه ˈتریاک یا ˈ کوپن تریاک ˈ نیز مشخص می کردند.
        ˈحشیش ˈ نیز تاریخچه ای باستانی دارد و یکی از ترفندهای یونانیان برای غلبه بر سپاهیان کشورهای همسایه بهره گیری از برگ های مخدری به نام ˈحشیش ˈ بود که در میدان فلاسفه آتن به عنوان گیاهان دارویی به وفور یافت می شد.
        حشیش که بین برخی از معتادان بهˈبرگ شاهدانه ˈ نیز معروف است بر سیگارها بار می شد و به دلیل حمل و نقل آسان و ایجاد نشئگی سریع، زمانی در بین جوانان معتاد به ویژه برخی از جوانان پارک نشین رایج شده بود.
        البته برخی از جوانان معتاد ،ˈکراکˈ را همان حشیش و برگ شاهدانه معروف می دانستند که لذت بخشی و نشئگی آنها چندین برابر حشیش و برگ شاهدانه است.
        اما در جهانی که هر روز با شعار توسعه یافتگی به روزتر می شود، مواد مخدر جدیدی نیز وارد میدان نبرد با انسانها شد که در این راستا ماده مخدری به نام ˈ هروئین ˈ به شکل پودری سفید رنگ به بازار آمد که از همان شیره تریاک با فرایندهای تخصصی را برای لذت های آنی بشر تولید شد.
        هروئینی شدن، کلاس پس از مصرف تریاک بود، چرا که تریاک دیگر معتادان را به دلیل مصرف زیاد ، نشئه نمی کرد و معتادان نیز هروئین را برای خود برگزیدند و به سمت آن گرایش یافتند، اما گران بودن آن و مصرف سخت و عدم تخصص در کشیدن این ماده مخدر، باعث شد طرفداران آن به خفت و خواری بیفتند.
        پایان قسمت اول
        باقر رمزی باصر
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۸۷۷ در تاریخ دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ۱۴:۰۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0