سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    دوبیتی قالب غریب مانده ای است
    ارسال شده توسط

    عباسعلی استکی(چشمه)

    در تاریخ : دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ۱۸:۴۱
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۲۱۴ | نظرات : ۱۴

    نقل از خبرگزاری مهر
    کد خبر: 2362157
    بازدید:
    نظرات :
    تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۱۰ - ۱۷:۳۰
     
    استانها > غرب > همدان
    میرهاشم میری:
    دوبیتی قالب غریب مانده ای است / ارسال 1600 اثر به دبیرخانه جشنواره دوبیتی سرایان رضوی در همدان
    همدان – خبرگزاری مهر: عضو هیئت داوران جشنواره دو بیتی سرایان رضوی با اشاره به اینکه غیر از باباطاهر ، قیصر امین پور تنها شاعری بود که پس از انقلاب اسلامی ایران شعر دوبیتی را در کشور احیا کرد گفت: دوبیتی قالب غریب مانده ای است.
    به گزارش خبرنگار مهر، میر هاشم میری ظهر دوشنبه در جشنواره دوبیتی سرایان رضوی با بیان اینکه ما شاعر دوبیتی گو در کشور نداریم، افزود: وقتی دیوان شاعران را ورق می زنیم شاهد آن هستیم که دوبیتی چندان در اشعار شاعران جایی ندارد.
    وی با اشاره به اینکه 400 دوبیتی به دبیرخانه جشنواره دوبیتی سرایان رضوی ارسال شده است ادامه داد: اگر می خواهیم شاعران دوبیتی گو نخبه در کشور داشته باشیم باید از طریق جشنواره ها این غالب را تعمیم دهیم چرا که شاعران در این جشنواره ها مشارکت می کنند و از میان آنها نخبگان معرفی می شوند و این قالب مردمی ، قالب لحظات خلوص و تقوایی ، قالب عشق و گفتگوی خالصانه با حضرت حق مجددا در کشور احیا می شود.
    میری در ادامه اظهار داشت: 140 نفر در جشنواره دوبیتی سرایان رضوی بابیش از هزارو 600 اثر شرکت کردند که با توجه به محدودیت جشنواره به تنهایی در قالب سنتی شعر فارسی هم شمار شرکت کنندگان و هم شمار آثار قابل توجه و فراتر از انتظار بود.
    وی با بیان اینکه از کل آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره 807 اثر رباعی و 395 اثر دوبیتی بود، عنوان کرد: باقی آثار در قالب های دیگر از جمله غزل قصیده ، قطعه و حتی شعر سپید بود که از چرخه رقابت خارج شدند.
    عضو هیئت داوران جشنواره دوبیتی سرایان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه اندکی از شرکت کنندگان به موضوع جشنواره دقت نکرده بودند و آثاری را که فرستاده بودند از چرخه رقابت حذف شد، افزود: تقابل سطح آثار به لحاظ سطحی و عمقی ، فضاسازی های شاعرانه و ... نسبتا قابل توجه بود چنانچه بعضی از آثار با بهترین دوبیتی ها و رباعی های معاصر پهلو می زد و بعضی آثار از ابتدایی ترین مولفه های شعری عاری بود.
    میری عنوان کرد: کبوتر، آهو ، گنبد ، سقاخانه ، قطار و ... پرکاربردترین کلماتی بودند که در اشعار شاعران به چشم می خورد که امیدواریم علاوه بر بیان نمادها که صرفا نگاه عاطفی و عقلانی را رقم می زند در آینده شاهد درگیری شاعران با سایر واژگان معرفتی و فرهنگی هم باشیم.
    وی یادآور شد: مهمترین دلیل اختصاص این جشنواره به استان همدان پیشینه ادبی این استان، دوبیتی ها و رباعی های باباطاهر و چند تن از رباعی سرایان برجسته معاصر بودکه پیشنهاد می شود با بهره گیری از تجارب ارزنده این جشنواره برای جشنواره های آتی در همین موضع و قالب بررسی های لازم انجام شود.
    میری عنوان کرد : بنابر تصمیم مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان علاوه بر رتبه برتر اعلام شده در فراخوان جشنواره به 8 اثر دیگر جوایزی اهدا خواهد شد.
    یکی از شاعران دوبیتی‌سرای کشور نیز گفت: اگر بتوانیم جشنواره دوبیتی سرایی رضوی را به جایزه بزرگ باباطاهر گره بزنیم، جشنواره تخصصی دوبیتی صورت می‌گیرد.
    بیژن ارژن افزود: در طول تاریخ تا امروز بسامد دوبیتی‌هایی که سروده شده بسیار کمتر از سال‌های بعد از انقلاب است به طوری که دوبیتی پس از انقلاب رشد کرده است.
    وی، دوبیتی را زبان مردم عامه دانست و اظهار داشت : دوبیتی قالبی است که سینه به سینه سپرده می‌شود و ریزش‌ها و رویش‌ها متعلق به مردم است
     

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۴۳۵۰ در تاریخ دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ۱۸:۴۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0