سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 30 فروردين 1403
    10 شوال 1445
      Thursday 18 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۳۰ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مروری بر قالب های شعری مدرن ۳
        ارسال شده توسط

        فریبا غضنفری (آرام)

        در تاریخ : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۰۱ | نظرات : ۲۶

        ***کوتاه یا چامک :
        هر کوتاه شاعرانه را می توان چامک نامید. چامکهای ممتاز و نخبه ، علاوه بر مشخصه های شعر کوتاه ( ایجاز و اقتصاد واژگان، نداشتن حشو و توضیحات اضافه ) ، دارای تصویرسازی ذهنی و نگارشی و قشنگ شناسی مدرن می باشند که با استفاده از عنصر خیال و احساس مفاهیم جدیدی را فرمی اتمیک ( اتم وار ، ذره) و صیقل خورده می سازند.
        اتم وار بودن یعنی ایجاز یا اقتصاد واژگان یعنی نداشتن توضیحات اضافه و حشویات ، و استفاده از کمترین و بهترین و به روز ترین واژه ها. اتمیک بودن ، مهمترین ویژگی یک چامک نخبه و خاص است.
        چامک نخبه ، از جنبه ی سُرایشی شعر ، پا فراتر نهاده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و رسانه ای ، پای ویژگی های دیداری فرم را هم به میان کشیده است بطوری نمایش نگاره ی آن هم در انتقال مفهوم کاربرد دارد. از همین رو به شاعران چامک ، علاوه بر چامک سُرا ، چامک نگار هم گفته می شود .
        *انواع شعر کوتاه:
        - شعرک : از چهار ãÕÑÚ تشکیل شده است. قافیه ضروری در آن در مصراع دوم و چهارم است. در شعرک، میتوان از دو قافیه همزمان بهره برد.
        اصول شعرک:
          • چهار مصراعی اند
          • در تمامی وزنهای شعر کودک سروده میشوند
          • ضربهٔ پایانی در آن محکم است
          • تنوع قافیه دارند و گاهی از دو قافیه در چهار مصراع بهره میبرند
          • هر هسته، کلیدیترین واژهٔ شعرک است
          • شعرکهای دو هستهای، از دو واژهٔ کلیدی استفاده میکنند
         
        + دو نوع شعرک وجود دارد:
         
         
        *مثال:
        همه جا سرد است
        شده یخ بندان
        همه غمگین اند
        گل یخ خندان
         
         
         
         
        1. تک هستهای : شعریست چهار مصراعی که یک کلمه کلیدی در آن باشد.
        2. دو هستهای : شعریست چهار مصراعی که دو کلمه کلیدی در آن باشد.
        *مثال:
        یک ابر مهربان
        صد قطره روی برگ
        یک ابر خشمگین
        هم سیل، هم تگرگ
         
         
         
        - ترانک : کوتاهترین شعرکاملی است که ساخت و معنای مشخصی دارد و نه مانند شعرک تنها یک تصویر واحد است و نه مانند هایکو تنها به طبیعت بسنده میکند.
        ترانک بر خلاف هایکو از محدودیتهای وزنی، موضوعی، زمانی فارغ است (هایکو در زمان حال جاری است). شعریست همراه با آرایه ها و پرونده.
         
        *مثال:
        پدرم شعرمی خواند
        من شعر میگویم
        او باغهای فراوانی دارد
        من داغهای فراوانی
         
        - سه گانی : یک ÞÇáÈ ÔÚÑی از ÔÚÑ ˜æÊÇå است که از سه ãÕÑÚ یا سه سطر تشکیل میشود و طرحهای قافیهٔ گوناگونی دارد و در پایان آن، ضربهٔ ذهنی میخورد.
        این قالب با فرم بیرونی - کلی «کوتاه» و «سهلَختی» و فرم درونی - کلی «بسته» و «کوبشی» پدید میآید.
        سهگانی در سه شاخهٔ کلاسیک، نیمایی و سپید سروده میشود و این امر، در کنار امکان کاربرد طرحهای قافیهٔ گوناگون و همچنین امکان کاربرد وزن دلخواه، برای شاعر آزادی عمل مطلوبی به بار میآورد.
         
        اصول سه گانی:
         
        کشف و اتفاق شاعرانه
        برخورد میان عاطفه و تفکر
        برابرداشتن جوانب صورت و معنی
        بهرهگیری از شگردهای ویژهٔ «امثال و حکم» و «کاریکلماتور» و «گزینگویه»
        تناقض
        ایجاز مضاعف
        زبان ساده و در عین حال، استوار
         
         
        *مثال ها:
         
        •  
           
          • فرمها بیرونی- جزئی سهگانی کلاسیک عبارتند از:
        ۱. کلاسیک با طرح قافیهٔ یک- سه:
        حیرانم از این حس.
        گلها همه زیبا،
        من عاشق نرگس.
         
        ۲. کلاسیک با طرح قافیهٔ دو- سه:
        مانده تا دریابد
        خانهٔ دوست کجاست.
        ماه هم سربههواست.
        ۳. کلاسیک با طرح قافیهٔ یک- دو- سه:
        اولش شیداییست،
        آخرش تنهاییست.
        گل، همان زیباییست.
         
        ۴. کلاسیک با طرح قافیهٔ یک- دو:
        زندگی، پیر میکند ما را،
        مرگ، تحقیر میکند ما را.
        وای اگر شوکران عشق نبود!
         
        ۵. کلاسیک بیقافیه:
        بیم از مرگ، عاشقم کردهست.
        وای! اما تو آنچنان خوبی
        که برایت سهسوته میمیرم.
        - سهگانی نیمایی
        •  
           
          • فرمهای بیرونی-جزئی سهگانی نیمایی عبارتند از:
        ۱. نیمایی با طرح قافیهٔ یک- سه:
        برای او همین دو بال بس بود.
        دو بالِ میلهمیله.
        پرنده یک قفس بود.
         
        ۲. نیمایی با طرح قافیهٔ دو- سه:
        از خدایان پر،
        وز خدا خالیست.
        قلب ما سرزمین اشغالیست.
         
        ۳. نیمایی با طرح قافیهٔ یک- دو- سه:
        از بس که گردآلود هر خاکیم،
        هرچند بر خاکیم،
        انگار در خاکیم.
         
        ۴. نیمایی با طرح قافیهٔ یک- دو:
        گرمِ گفتگو،
        با زبانِ بوسه بوسه بو... ،
        ماهیان.
         
        ۵. نیمایی بیقافیه:
        از کجا معلوم
        آن درختی که عاشقش شدهام،
        عاقبت، دارِ من نخواهد شد؟
        - سهگانی سپید
        فرمهای بیرونی - جزئی سهگانی سپید عبارتند از:
         
        ۱. سپید با طرح قافیهٔ یک- سه:
        زخمهایم را بستی،
        خود بهسان تیری
        در قلبم نشستی.
         
        ۲. سپید با طرح قافیهٔ دو- سه:
        چه کودکانه جار زدیم عشق را!
        غافل
        که به کمین نشستهاند دزدان دل.
         
        ۳. سپید با طرح قافیهٔ یک- دو- سه:
        در واپسین چشمانداز
        صدای تو به گوش میرسد باز،
        ای زیباترین آغاز!
         
        ۴. سپید با طرح قافیهٔ یک- دو:
        خوشبخت است یا بدبخت،
        تکدرخت،
        در حیاط زندان؟
         
        ۵. سپید بیقافیه:
        بگو دوستت دارم
        و سکوت کن!
        گل هم باشد، خار میشود.
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۰۷۶ در تاریخ پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        عليرضا حكيم
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۵۳
        درود بر شما بانوی گرامی
        زیبا و مفید بودند
        موفق باشید خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۷
        سلام جناب حکیم گرامی

        سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مهدی فروزنده
        چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۴۸
        درود
        🌹🌹🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۵
        سپاس 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۱۶
        سلام
        عجیب دنبال یه وقت هستم که سر حال و با انرژی بنشینم و این چند تا پست شما را بخوانم و یاد بگیرم
        خیلی حیلی کار خوبی کردید
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۶
        سلام
        سپاسگزارم ادیب عزیز جناب شفیعی

        خوشحالم که مطلوب نظر شما قرار گرفته 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        رامینه خوشنام
        چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۳۹
        بسیار آموزنده بود
        مرسی فریبا جانم ❤️
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۶
        خواهش میکنم عزیز دلم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۱۹
        بسیار مستفیض شدم
        موفق پیروزوبرقرار باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۷
        سپاسگزارم بزرگوار 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵
        باعرض سلام
        قلمتان همیشه نویسا
        درود .درود
        شاعرگرامی
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
        سلام و احترام
        سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        یونسی یونس
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲
        عرض ارادت سرکارخانم ارام
        بی نهایت مفید و سازنده

        حقیقتا جدیدا بعضی از اصطلاحات بگوشم
        خورده..چامک .. شعرک ووووو
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۰
        سلام و عرض ادب جناب یونسی

        بله بعضی از سبک ها رو برای اولین بار شنیدم و یکی از دلایل جمع آوری این مطالب همین بود که اسامی عنوان شوند و دوستان اگر مطالبی در مورد آنها می دانند لطف کنند و بذل اطلاعات کنند.

        در مورد برخی قالبها هنوز نتوانسته ام اطلاعات توضیحی به دست بیارم
        شاید به لطف ادیبان عزیز مجموعه ی اطلاعاتی افزایش پیدا کند.


        سپاس از حضور شما 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ژاکان باران ملکشاهی
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۳۸
        پست بسیار مفیدی بود ، درود برشما
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۱
        سپاسگزارم جناب ملکشاهی

        شکر خدا 🙏🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        بهرام معینی (داریان)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۴۸
        درود فراوان سر کار خانم غضنفری ادیب وارسته 🌷
        کارتان ستودنی است ودلچسب 🌷
        با ارزوی موفقیت در راه پیش گرفته 🌷
        دستمریزاد در پناه حق 🌷
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲
        سلام و عرض ادب جناب معینی بزرگوار

        بی نهایت سپاسگزارم

        برقرار باشید 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        یونسی یونس
        شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱
        عرض سلام درود
        متشکر از قبول زحمات شما
        در پشبرد اهداف فرهنگی و شناختن قوالب خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴
        سلام و عرض ادب جناب یونسی گرامی

        درس پس می دهم در محضر شما اساتید

        در پست بعدی نیاز به یاری شما ادیبان و اساتید محترم دارم برای کامل تر شدن مطالب که امیدوارم این ایجاد زحمت را بر من ببخشید .

        سپاس فراوان 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        زینب بویری (خزان)
        يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۴۰
        دروداستادبانوآرام گرامی خندانک
        بسیارعالی بودسپاسگزارم خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۶
        درود مهربانوی نازنین

        سپاسگزارم از همراهی شما عزیز 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مصطفی دهقانی
        پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
        عالی بود
        بسیار آموختیم
        👏👏👏👏
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۵۴
        سلام ادیب گرامی

        شرمنده لطف سرشار شما هستم
        بی کران سپاس 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ایرج محرم پور(صوفی خموش )
        پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۳۳
        درودتان استاد بانو ....قلمتان جاویدان خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۵۴
        سلام ادیب محترم

        بی نهایت سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0